Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dziecko i dzieciństwo [PW-5F-DDZ] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Dziecko i dzieciństwo [PW-5F-DDZ]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 19:00
sala 3090/3092
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Górka-Strzałkowska
Literatura:

1.Dziecko i dzieciństwo jako wartość a współczesność. Katarzyna Segiet​

2.Rozwój badań nad dzieciństwem – przełomy i przejścia. Barbara Smolińska-Theiss​

3.Dziecko i dzieciństwo – pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieciństwem. Ewa Jarosz​

4.Konstruowanie obrazu dzieciństwa w perspektywie psychologicznej i socjokulturowej. Joanna Maria Garbula, Małgorzata Kowalik-Olubińska​

5. Kategoria dzieciństwa – od Ellen Key do współczesności. Maria Szczepska-Pustkowska​

6. Dzieciństwo, dziecko i jego dobro w perspektywie korczakowskiej. Małgorzata Turczyk, Justyna Kusztal​

7. Godność dziecka– odkrywana, zdobywana, niszczona. Barbara Smolińska-Theiss​

8. Perspektywa „dobra dziecka” w badaniach nad dzieciństwem. Iwona Samborska​

9. Ryba, która ma głos. Prawo dziecka do partycypacji. Maja Brzozowska.​

10. Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji. Maja Brzozowska-Brywczyńska​

11. „Uczestnictwo dzieci” – idea i jej znaczenie w przełamywaniu wykluczenia społecznego dzieci. Ewa Jarosz​

12. Badania realizowane z dziećmi „niedopasowanymi”. Manfred Liebel

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Kategoria dzieciństwa. Od Ellen Key do współczesności. Dzieciństwo wynalezione czy odkryte?

3. Dziecko i dzieciństwo jako wartość a współczesność. Ukazanie dziecka i dzieciństwa jako wartości w kontekście współczesnych przemian. odpowiedzialność dorosłych za życie i rozwój młodego pokolenia.

4. Konstruowanie obrazu dzieciństwa w perspektywie psychologicznej i socjokulturowej.

5. Dziecko i dzieciństwo – pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieciństwem.

6. Rozwój badań nad dzieciństwem - przełomy i przejścia. Czy potrzebne są studia nad rozwojem badań o dziecku i dzieciństwie.

7. Dzieciństwo, dziecko i jego dobro w perspektywie korczakowskiej.

8. Godność dziecka- odkrywana, zdobywana, niszczona. Janusza Korczaka wołanie o godność.

9. Perspektywa „dobra dziecka” w badaniach nad dzieciństwem.

10. Ryba, która ma głos. Prawo dziecka do partycypacji.Prawa dziecka: 3 P, partycypacja, sprawstwo, zaufanie, etyka troski.

11. Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji. Analiza dzieciństwa oraz roli dziecka w sieci społecznych relacji zagadnienie dziecięcej partycypacji.

12. „Uczestnictwo dzieci” – idea i jej znaczenie w przełamywaniu wykluczenia społecznego dzieci.

13. Badania realizowane z dziećmi „niedopasowanymi”. Idea badań z dziećmi, różne modele badań nad dzieciństwem, które zakładają partycypację lub zaangażowanie dzieci.

14. Młodzi i media – raport

15. Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne wykorzystywane na zajęciach:

- metoda projektu (prezentacja multimedialna, plansze)

- metoda koncentrująca się na studencie (autoprezentacja)

- dyskusja (debata oksfordzka, dyskusja panelowa, drzewo decyzyjne)

- gry dydaktyczne, burza mózgów,

- metoda symulacji,

- metody aktywizujące.

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność i zaangażowanie studentów w czasie rzeczywistym na zajęciach

- egzamin pisemny w formie testu

- prezentacje multimedialne (ustalone kryterium oceniania prezentacji)

- praca zespołowa na zajęciach

Uwagi:

gr.ćwiczeniowa II ZM/PW 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMCPY4Vr-9od3rP8bet9YOpI57vpY4KjxypZ4uwBFm4E1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c5a0bf20-c9d1-448b-89c1-3d927c64394f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)