Dziecko i dzieciństwo [PW-5F-DDZ]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Dziecko i dzieciństwo [PW-5F-DDZ] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 19:00
sala 3090/3092 Budynek z aulami C jaki jest adres? |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Anna Górka-Strzałkowska | ||||||||||
Literatura: |
1.Dziecko i dzieciństwo jako wartość a współczesność. Katarzyna Segiet 2.Rozwój badań nad dzieciństwem – przełomy i przejścia. Barbara Smolińska-Theiss 3.Dziecko i dzieciństwo – pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieciństwem. Ewa Jarosz 4.Konstruowanie obrazu dzieciństwa w perspektywie psychologicznej i socjokulturowej. Joanna Maria Garbula, Małgorzata Kowalik-Olubińska 5. Kategoria dzieciństwa – od Ellen Key do współczesności. Maria Szczepska-Pustkowska 6. Dzieciństwo, dziecko i jego dobro w perspektywie korczakowskiej. Małgorzata Turczyk, Justyna Kusztal 7. Godność dziecka– odkrywana, zdobywana, niszczona. Barbara Smolińska-Theiss 8. Perspektywa „dobra dziecka” w badaniach nad dzieciństwem. Iwona Samborska 9. Ryba, która ma głos. Prawo dziecka do partycypacji. Maja Brzozowska. 10. Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji. Maja Brzozowska-Brywczyńska 11. „Uczestnictwo dzieci” – idea i jej znaczenie w przełamywaniu wykluczenia społecznego dzieci. Ewa Jarosz 12. Badania realizowane z dziećmi „niedopasowanymi”. Manfred Liebel |
||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające 2. Kategoria dzieciństwa. Od Ellen Key do współczesności. Dzieciństwo wynalezione czy odkryte? 3. Dziecko i dzieciństwo jako wartość a współczesność. Ukazanie dziecka i dzieciństwa jako wartości w kontekście współczesnych przemian. odpowiedzialność dorosłych za życie i rozwój młodego pokolenia. 4. Konstruowanie obrazu dzieciństwa w perspektywie psychologicznej i socjokulturowej. 5. Dziecko i dzieciństwo – pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieciństwem. 6. Rozwój badań nad dzieciństwem - przełomy i przejścia. Czy potrzebne są studia nad rozwojem badań o dziecku i dzieciństwie. 7. Dzieciństwo, dziecko i jego dobro w perspektywie korczakowskiej. 8. Godność dziecka- odkrywana, zdobywana, niszczona. Janusza Korczaka wołanie o godność. 9. Perspektywa „dobra dziecka” w badaniach nad dzieciństwem. 10. Ryba, która ma głos. Prawo dziecka do partycypacji.Prawa dziecka: 3 P, partycypacja, sprawstwo, zaufanie, etyka troski. 11. Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji. Analiza dzieciństwa oraz roli dziecka w sieci społecznych relacji zagadnienie dziecięcej partycypacji. 12. „Uczestnictwo dzieci” – idea i jej znaczenie w przełamywaniu wykluczenia społecznego dzieci. 13. Badania realizowane z dziećmi „niedopasowanymi”. Idea badań z dziećmi, różne modele badań nad dzieciństwem, które zakładają partycypację lub zaangażowanie dzieci. 14. Młodzi i media – raport 15. Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne wykorzystywane na zajęciach: - metoda projektu (prezentacja multimedialna, plansze) - metoda koncentrująca się na studencie (autoprezentacja) - dyskusja (debata oksfordzka, dyskusja panelowa, drzewo decyzyjne) - gry dydaktyczne, burza mózgów, - metoda symulacji, - metody aktywizujące. |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność i zaangażowanie studentów w czasie rzeczywistym na zajęciach - egzamin pisemny w formie testu - prezentacje multimedialne (ustalone kryterium oceniania prezentacji) - praca zespołowa na zajęciach |
||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa II ZM/PW 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMCPY4Vr-9od3rP8bet9YOpI57vpY4KjxypZ4uwBFm4E1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c5a0bf20-c9d1-448b-89c1-3d927c64394f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.