Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopatologia rozwoju [PE-2F-PRU] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 7

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychopatologia rozwoju [PE-2F-PRU]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 7 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 3526/3527
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Dorota Danielewicz
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Carson, R.C., Butcher, J.N., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP.

Cierpiałkowska, L. (2011). Psychopatologia. Warszawa: wyd. Scholar.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Warszawa: PWN.

Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk Referennce (2015). Wrocław: Edra Urban & Partner.

Wolańczyk, T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL

Literatura uzupełniająca:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (red.). Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Cierpiałkowska, L., Sek, H., (red.). (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. R. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.

Kendall P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.

Krasowicz-Kupis, G. (2006). Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Namysłowska, I., Sumik, A. (2006). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL

Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P., (red.). (2010). Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Zakres tematów:

Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Określenie psychopatologii jak dyscypliny oraz podstawowych pojęć: norma, normalność, zdrowie, dobrostan. Pojęcie rozwoju i zmian rozwojowych (uniwersalne, wspólne, indywidualne). Pojęcie i kryteria normy i patologii, systemy klasyfikacji zaburzeń (ICD-11, DSM-5, DC:0-3 R, DC-LD, ICF – 2001, ICF-CY – 2007. Rodzina z dzieckiem z zaburzeniami rozwoju. Zaburzenia ze spektrum autyzmu (geneza, klasyfikacja, charakterystyka objawów, rozpoznawanie zaburzeń). Niepełnosprawność intelektualna (przyczyny, diagnoza, charakterystyka funkcjonowania o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej, zespól Downa). Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi (przyczyny, kryteria diagnostyczne ADHD, rozwój społeczny i formy pomocy dziecku z ADHD). Specyficzne rozwojowe zaburzenia uczenia się (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, objawy, przyczyny, diagnoza, postępowanie terapeutyczne). Depresja (przyczyny, objawy, skutki, formy leczenia i terapii). Zaburzenia odżywiania (funkcja jedzenia i masy ciała, czynniki ryzyka, jadłowstręt psychiczny – typy, przyczyny, konsekwencje, bulimia, otyłość). Uzależnienia (rodzaje, przyczyny, objawy, konsekwencje i formy leczenia)

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: prezentacja, warsztat, praca w grupach, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń (obecność + prezentacja + kolokwium) oraz uzyskanie na egzaminie pisemnym powyżej 60% pkt.

Uwagi:

gr. ćwiczeniowa II ZU/PE-ODW1

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: 15h

przygotowanie zajęć, lektury - 10h

przygotowanie do egzaminu - 15h

przygotowanie referatu - 10h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)