Psychopatologia rozwoju [PE-2F-PRU]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Psychopatologia rozwoju [PE-2F-PRU] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 3090/3092 Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 1207 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Anna Hryniewicka | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP. 2. Cierpiałkowska L. (2011). Psychopatologia. Warszawa: wyd. Scholar. 3. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Warszawa: PWN. 4. Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk Referennce (2015). Wrocław: Edra Urban & Partner. 5. Wolańczyk T., Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL Literatura uzupełniająca: 1. Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (red. 2012). Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. 2. Cierpiałkowska, L., Sęk, H., (red.). (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. 3. Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. R. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN. 4. Kendall P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. 5. Krasowicz-Kulpis G. (2006). Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 6. Namysłowska I., Sumik A. (2006). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL 7. Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P., (red.). (2010). Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Określenie psychopatologii jak dyscypliny oraz podstawowych pojęć: norma, normalność, zdrowie, dobrostan. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej (uniwersalne, wspólne, indywidualne). Kryteria normy i patologii, systemy klasyfikacji zaburzeń (ICD-11, DSM-5, DC:0-3 R, DC-LD, ICF – 2001, ICF-CY – 2007.). Rodzina z dzieckiem z zaburzeniami rozwoju. 2. Zaburzenia ze spektrum autyzmu (geneza, klasyfikacja,, charakterystyka objawów, rozpoznawanie zaburzeń). 3. Niepełnosprawność intelektualna (przyczyny, diagnoza, charakterystyka funkcjonowania o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej, zespól Downa). 4. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi (przyczyny, kryteria diagnostyczne ADHD, rozwój społeczny i formy pomocy dziecku z ADHD). 5. Specyficzne rozwojowe zaburzenia uczenia się (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, objawy, przyczyny, diagnoza, postępowanie terapeutyczne).6. Depresja (przyczyny, objawy, skutki, formy leczenia i terapii). 7. Zaburzenia odżywiania (funkcja jedzenia i masy ciała, czynniki ryzyka, jadłowstręt psychiczny – typy, przyczyny, konsekwencje, bulimia, otyłość). 8. Uzależnienia (rodzaje, przyczyny, objawy, konsekwencje i formy leczenia. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
prezentacja multimedialna, studium przypadku, dyskusja |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania zaliczeniowe: podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, samodzielne przygotowanie prezentacji na wybrany temat oraz uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu obejmującego materiał omówiony na ćwiczeniach oraz zdobyty samodzielnie zgodnie ze wskazaniami przekazanymi podczas 1-szych zajęć organizacyjnych. Warunkiem zaliczenia sprawdzianu jest uzyskanie powyżej 60 % pkt. Metody oceny: sprawdzian pisemny (test jednokrotnego wyboru). W przypadku usprawiedliwionej nieobecności dodatkowa praca w terminie uzgodnionym z prowadzącym. |
||||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa II ZU/PE-PDP4 nakład pracy: 75 godz. - 15 ćw., przygotowanie do zajęć - 15 godz., referat 15 godz., czytanie literaturyi przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.