Podstawy pedagogiki w pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela [LO-3F-POW]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki w pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela [LO-3F-POW] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana) |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Joanna Antosik | ||||||||||
Literatura: |
1. Zajęcia organizacyjne. Poznanie grupy, przedstawienie założeń ćwiczeń i kryteriów ich zaliczenia. Ustalenie zasad współpracy. Rodzina jako środowisko wychowania i socjalizacji – rodzinne potoczne teorie wychowania, wychowawcze funkcjonowanie rodziny w kontekście kultury pedagogicznej rodziny oraz przemian rodziny. Przemoc w rodzinie jako problem pedagogiczny. • Janke, A. W. (2005). Pedagogika rodziny i wychowanie rodzinne. W: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Warszawa: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 94-112; 343-356; 359-364. • Korczak, J. (2012). Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie. Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka, dowolne fragmenty (około 10 stron). https://brpd.gov.pl/sites/default/files/jak_kochac_dziecko_dziecko_w_rodzinie.pdf • Jarosz, E, Nowak, A. (2012). Przemoc wobec dziecka w rodzinie – cechy zjawiska oraz standardy i problemy jego ograniczenia. W: E. Jarosz, A. Nowak, Dzieci ofiary przemocy w rodzinie. Raport Rzecznika Praw Dziecka. Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka, s. 17-31. http://brpd.gov.pl/sites/default/files/dzieci_ofiary_przemocy_w_rodzinie.pdf 2. Przedszkole/szkoła jako przestrzeń realizacji wychowania i innych procesów edukacyjnych – pomiędzy założeniami a rzeczywistością. Podstawy programowe jako kontekst i źródło celów i założeń realizacji procesów edukacyjnych w przedszkolu/szkole • Brzezińska, A., Czub, M., Kaczan, R., Rycielski, P. (2013). Znaczenie edukacji przedszkolnej. W: Biblioteka Entuzjastów Edukacji. Warszawa: IBE, s. 1-4. (http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/IBE-BEE-1-ZnaczenieEdukacjiPrzedszkolnej.pdf) • Gołębniak, B.D. (2019). Proces kształcenia. W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, s. 857-875. Publikacja dostępna bezpłatnie dla studentów APS na platformie IBUK. • Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (całość dokumentu) • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (s. 11-33; 53-56) Oba dokumenty dostępne pod adresem http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf 3. Procesy i relacje interpersonalne w klasie szkolnej jako kontekst i czynnik warunkujący szkolne i społeczne funkcjonowania ucznia. Pedagog i grupa klasowa wobec konfliktów. Uczeń odmienny kulturowo w środowisku szkolnym i rówieśniczym-perspektywa, potencjał i wyzwania edukacji międzykulturowej. • Gasik, H. Metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole. Warszawa: ORE. Tekst dostępny on-line: https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/metody-rozwiazywania_all.pdf • Wysocka, E. (2012). Relacje nauczyciel-uczeń w dobie postmodernizmu- wyzwania i zagrożenia. Prace Naukowe AJD. Pedagogika, 21, s. 39-55. https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/16868/1/Wysocka_Relacja_nauczyciel_uczen_w_dobie_postmodernizmu.pdf • Herudzińska, M.H. (2018). Dzieci cudzoziemskie w polskiej szkole. Portret(y), wyzwania, problemy. Wychowanie w rodzinie, 1, s. 187-209. https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication/101423/edition/94134?language=en 4. Współczesne zagrożenia rozwoju i funkcjonowania dzieci i młodzieży oraz postawy pedagogów wobec nich. • Brzezińska, A. (2003). Dzieci z układu ryzyka. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa. Poznań: Humaniora, s. 11-38. • Kluczyńska, S., Zabłocka-Żytka, L. (2020). Dziecko w sytuacji kryzysowej. Warszawa: ORE, s. 6-13, 20-44 (2 wybrane sytuacje). https://www.ore.edu.pl/2021/04/dziecko-w-sytuacji-kryzysowej/ • Jeden artykuł naukowy znaleziony samodzielnie przez studenta/studentkę w Internecie lub w bibliotece dotyczący wybranego (interesującego dla studenta) zagrożenia rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży. |
||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Poznanie grupy, przedstawienie założeń ćwiczeń i kryteriów ich zaliczenia. Ustalenie zasad współpracy. Rodzina jako środowisko wychowania i socjalizacji – rodzinne potoczne teorie wychowania, wychowawcze funkcjonowanie rodziny w kontekście kultury pedagogicznej rodziny oraz przemian rodziny. Przemoc w rodzinie jako problem pedagogiczny - 5 listopada 2. Przedszkole/szkoła jako przestrzeń realizacji wychowania i innych procesów edukacyjnych – pomiędzy założeniami a rzeczywistością. Podstawy programowe jako kontekst i źródło celów i założeń realizacji procesów edukacyjnych w przedszkolu/szkole - 4 grudnia 3. Procesy i relacje interpersonalne w klasie szkolnej jako kontekst i czynnik warunkujący szkolne i społeczne funkcjonowania ucznia. Pedagog i grupa klasowa wobec konfliktów. Uczeń odmienny kulturowo w środowisku szkolnym i rówieśniczym-perspektywa, potencjał i wyzwania edukacji międzykulturowej - 18 grudnia 4. Współczesne zagrożenia rozwoju i funkcjonowania dzieci i młodzieży oraz postawy pedagogów wobec nich - 29 stycznia |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- analiza tekstów - dyskusja - analiza przypadków - metoda problemowa - burza mózgów - realizacja zadań indywidualnych i grupowych |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
(1) aktywny udział w ćwiczeniach wyrażający się w uczestniczeniu w aktywnościach podejmowanych w trakcie zajęć; (2) aktywny udział w dyskusji prowadzonej w trakcie zajęć – konieczność uzyskania 2 plusów za aktywność, osoby które otrzymają większą liczbę plusów rekomendowane będą do podwyższenia oceny o 0,5.; 3) przygotowanie portfolio zawierającego zrealizowane zadania odnoszące się do treści ćwiczeń i jego dostarczenie na ostatnie zajęcia osobie prowadzącej ćwiczenia; osoby, które uzyskają z portfolio minimum 90% punktów możliwych do zdobycia rekomendowane będą do podwyższenia oceny z wykładu o 0,5. |
||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa I ZZ/LO-2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.