Pedagogika specjalna [PC-5F-PES]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Pedagogika specjalna [PC-5F-PES] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1073/1074 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 3090/3092 Budynek z aulami C jaki jest adres? |
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Julia Serwa | ||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji. Łódź: Wydawnictwo UŁ. Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra) Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Normalizacja warunków życia i dostosowanie środowiska jako element wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością. 2. Środowisko rodzinne osób chorych przewlekle i niepełnosprawnych. 3. Organizacyjne i dydaktyczne aspekty kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Rola pedagoga specjalnego jako nauczyciela wspierającego kształcenie. Kompetencje profesjonalne pedagoga specjalnego. 4. Wybrane metody i techniki pracy dydaktycznej, wychowawczej, terapeutycznej w warsztacie pracy pedagoga specjalnego. 5. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia zdolnego. 6. Specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne ucznia z niepełnosprawnością wielozakresową. 7. Sieroctwo społeczne w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. 8. Wybrane rozwiązania w zakresie rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością. 9. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą jako aspekty andragogiki i gerontologii specjalnej. 10. Twórcza aktywność osób z niepełnosprawnością. 11. Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- kolokwium - jednokrotnego wyboru z pytaniem otwartym - wykonanie i doniesienie/złożenie (w formie stworzenia folderu w aplikacji Teams) ćwiczeń praktycznych wskazanych przez osobę prowadzącą zajęcia - aktywność merytoryczna podczas zajęć |
||||||||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa I ZM/PC-2 Kontakt do osoby prowadzącej zajęcia: Julia Serwa jserwa@aps.edu.pl Sposób kontaktowania się z grupą studencką: przez mail oraz przez grupę założoną w aplikacji Teams. Grupa Teams. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLEExDeYcweNmlKavpUIl0xyCspnzM5Ygy3o-8zxzI6E1%40thread.tacv2/conversations?groupId=dca5ce59-d9fd-4114-8e51-7b158aa04d10&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.