Podstawy psychologii [AP-3F-PPY]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Podstawy psychologii [AP-3F-PPY] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 30 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Justyna Melonowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Jankowska M., Podstawy psychologii, wyd. Wyższa Szkoła Działalności Gospodarczej w Warszawie, Warszawa 2003. Zimbardo P., Johnson R., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje, t. 1, Podstawy psychologii, wyd. PWN, Warszawa 2010, s. 22-68. LITERATURA POMOCNICZA Studenci są zachęcani do poszukiwania dodatkowej literatury przedmiotu na własną rękę, prowadząca zajęcia służy wstępną konsultacją i oceną proponowanych przez studentów źródeł. Sugerowana literatura dodatkowa: Buczel A., „Pasjonat natchniony” w typologii LeSenne’a, Studia Philosophiae Christianae 24/2, 1988, s. 224-234. Cyrulnik B., Ratuj się, życie wzywa, wyd. Czarna owca, Warszawa 2014. Napier A. Y., Whitaker C.A., Rodzinna karuzela, wyd. Znak, Kraków 2006. Opoczyńska M. (red.), Wprowadzenie do psychologii egzystencjalnej, wyd. UJ, Kraków 1999. Schier K. (red.), Samotne ciało. Doświadczenie cielesności przez dzieci i ich rodziców, wyd. Scholar, Warszawa 2020. Zagórska W., Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo, wyd. Universitas, Kraków 2004. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Rozwój człowieka w kolejnych fazach życia • Uwarunkowania rozwoju człowieka • Charakterystyka okresów rozwojowych Procesy uczenia się i pamięci • Koncepcje uczenia się • Czynniki wpływające na proces uczenia się • Funkcje pamięci • Fazy procesu pamięciowego • Rodzaje pamięci Myślenie i rozwiązywanie problemów • Struktura myślenia • Myślenie produktywne i reproduktywne • Myślenie w procesie rozwiązywania problemów • Myślenie twórcze Emocje i uczucia • Podstawowe cechy emocji • Czynniki wywołujące emocje • Regulacyjne funkcje emocji • Wpływ emocji na przebieg funkcji poznawczych • Wpływ emocji na organizm • Zasady kontrolowania emocji Motywacja • Charakterystyka procesu motywacyjnego • Wpływ motywacji na procesy poznawcze • Wpływ motywacji na działanie Inteligencja • Modele inteligencji • Pomiar inteligencji • Uwarunkowania i modele inteligencji Temperament • Typologia Hipokratesa - Galena • Koncepcja typów C.G. Junga • Konstytucjonalne typologie temperamentu • Typologia G. Heymansa i D. Wiersmy o Typologia R. Le Senne’a • Typologia I. Pawłowa • Temperament a osobowość Osobowość • Teoria psychodynamiczna o Koncepcja psychoanalizy Freuda, poglądy jego następców i uczniów o Teoria behawiorystyczna o Koncepcja humanistyczna i egzystencjalna o Koncepcja poznawcza o Teorie osobowości oparte na pojęciu cechy Funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych • Kategorie i źródła trudności dezorganizujących działanie • Rodzaje sytuacji trudnych o Konflikty motywów o Stres o Frustracja o Konflikty interpersonalne Podsumowanie |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, prezentacje multimedialne, dyskusja. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji, wprowadzenie do dyskusji. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla I DZWS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.