Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychologii [AP-3F-PPY] Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy psychologii [AP-3F-PPY]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15
sala 1069
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Justyna Melonowska
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Jankowska M., Podstawy psychologii, wyd. Wyższa Szkoła Działalności Gospodarczej w Warszawie, Warszawa 2003.

Zimbardo P., Johnson R., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje, t. 1, Podstawy psychologii, wyd. PWN, Warszawa 2010, s. 22-68.

LITERATURA POMOCNICZA

Studenci są zachęcani do poszukiwania dodatkowej literatury przedmiotu na własną rękę, prowadząca zajęcia służy wstępną konsultacją i oceną proponowanych przez studentów źródeł.

Sugerowana literatura dodatkowa:

Buczel A., „Pasjonat natchniony” w typologii LeSenne’a, Studia Philosophiae Christianae 24/2, 1988, s. 224-234.

Cyrulnik B., Ratuj się, życie wzywa, wyd. Czarna owca, Warszawa 2014.

Napier A. Y., Whitaker C.A., Rodzinna karuzela, wyd. Znak, Kraków 2006.

Opoczyńska M. (red.), Wprowadzenie do psychologii egzystencjalnej, wyd. UJ, Kraków 1999.

Schier K. (red.), Samotne ciało. Doświadczenie cielesności przez dzieci i ich rodziców, wyd. Scholar, Warszawa 2020.

Zagórska W., Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo, wyd. Universitas, Kraków 2004.

Zakres tematów:

Rozwój człowieka w kolejnych fazach życia

• Uwarunkowania rozwoju człowieka

• Charakterystyka okresów rozwojowych

Procesy uczenia się i pamięci

• Koncepcje uczenia się

• Czynniki wpływające na proces uczenia się

• Funkcje pamięci

• Fazy procesu pamięciowego

• Rodzaje pamięci

Myślenie i rozwiązywanie problemów

• Struktura myślenia

• Myślenie produktywne i reproduktywne

• Myślenie w procesie rozwiązywania problemów

• Myślenie twórcze

Emocje i uczucia

• Podstawowe cechy emocji

• Czynniki wywołujące emocje

• Regulacyjne funkcje emocji

• Wpływ emocji na przebieg funkcji poznawczych

• Wpływ emocji na organizm

• Zasady kontrolowania emocji

Motywacja

• Charakterystyka procesu motywacyjnego

• Wpływ motywacji na procesy poznawcze

• Wpływ motywacji na działanie

Inteligencja

• Modele inteligencji

• Pomiar inteligencji

• Uwarunkowania i modele inteligencji

Temperament

• Typologia Hipokratesa - Galena

• Koncepcja typów C.G. Junga

• Konstytucjonalne typologie temperamentu

• Typologia G. Heymansa i D. Wiersmy

o Typologia R. Le Senne’a

• Typologia I. Pawłowa

• Temperament a osobowość

Osobowość

• Teoria psychodynamiczna

o Koncepcja psychoanalizy Freuda, poglądy jego następców i uczniów

o Teoria behawiorystyczna

o Koncepcja humanistyczna i egzystencjalna

o Koncepcja poznawcza

o Teorie osobowości oparte na pojęciu cechy

Funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych

• Kategorie i źródła trudności dezorganizujących działanie

• Rodzaje sytuacji trudnych

o Konflikty motywów

o Stres

o Frustracja

o Konflikty interpersonalne

Podsumowanie

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, prezentacje multimedialne, dyskusja.

Metody i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji, wprowadzenie do dyskusji.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla I DZWS 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)