Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego [PW-5F-PJP]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego [PW-5F-PJP] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Beata Szurowska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007. Romanek B., Kultura słowa. Podręcznik dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej , Rzeszów, 2017 Szurowska B.; Literatura i zabawy literackie jako ważne elementy wspomagania rozwoju małych dzieci, W: Żłobek: wychowanie i edukacja / Jegier Aneta (red.), Difin 2021, , s. 150 -180 Szurowska B. , Rozwijanie zainteresowań czytelniczych przedszkolaków jako ważny element kształcenia gotowości do czytania i pisania W: Edukacja dziecka wobec wyzwań i zagrożeń ponowoczesności / Cecylia Langier, Krzysztof Śleziński (red.), 2014, Bielsko-Biała, Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, s.59-75 Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001. Literatura uzupełniająca: Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002. Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin, 2004. Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000. Przybylska R., (2003), Wstęp do nauki o języku polskim: podręcznik dla szkół wyższych, Kraków. |
Zakres tematów: |
1. Literatura dziecięca w pracy nauczyciela małego dziecka. 2. Gramatyka - powtórzenie wiadomości z zakresu gramatyki, gramatyka w edukacji przedszkolaków i małych uczniów. 3. Ortografia - powtórzenie wiadomości z zakresu poprawności ortograficznej, ortografia w edukacji małych uczniów. 4. Okresy literackie (z uwzględnieniem utworów dla dzieci) 5. Istota, cele i treści kształcenia językowego w wychowaniu przedszkolnym i w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej - nauka o języku i nauka języka. 6. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Sposoby stymulowania kreatywności językowej oraz wzbogacania czynnego słownika dziecka. 7. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, sposoby rozwijania umiejętności czytania ze zrozumieniem. 8. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów. Szczegółowy opis zajęć: 1. Spotkanie organizacyjne, podział na grupy, wybór i omówienie zadań. 2. Omówienie treści polonistycznych z podstawy programowej oraz zadań nauczyciela wychowania przedszkolnego w zakresie wspomagania rozwoju dziecka w tym zakresie, praca w grupach 3. Książka dla przedszkolaka. Prezentacja 4. Zajęcia hospitacyjne. Przeprowadzenie ankiety wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego. 5. Prezentacja wyników ankiet, dyskusja i podsumowanie wyników 6. Test o okresach literackich 7. Praca w grupach. Wybór okresu literackiego i utworu. Propozycje wykorzystania utworu literackiego w przedszkolu – inspiracja do działań polonistycznych, matematycznych, przyrodniczych, muzycznych, plastycznych, fizycznych (ruchowych), społecznych. 8. Prezentacja 9. Test gramatyczny 10. Praca w grupach. Zabawne opowiadanie w tematyce czterech pór roku: 15 do 20 zdań: Wiosna z przewagą czasowników+ działania fizyczne (ruchowe), Lato: rzeczowników+ działania przyrodnicze, Jesień: przymiotników+ działania plastyczne, Zima: liczebników+ działania matematyczne. 11. Prezentacja 12. Test ortograficzny 13. Praca w grupach. Wybór ciekawych pomocy, rymowanek, zagadek, wierszy, które można wykorzystać w edukacji małego dziecka. Rebusy z każdą trudnością ortograficzną: rz/ż, h/ch, u/ó 14. Teatr i zabawy dramowe w przedszkolu z zaangażowaniem grupy – wykonanie pacynek, kostiumów, kukiełek + przedstawienie. 15. Zaliczenie: ocena przygotowanych prezentacji, zaangażowania i pracy w grupach, rozmowa kierowana pytaniami na temat treści realizowanych podczas zajęć, obecność na zajęciach. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone metodami asymilacji wiedzy, metodami problemowymi, gier dydaktycznych, mikronauczania, metodami aktywizującymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu), ocena wypowiedzi ustnej |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla I DMPW - 3 nakład pracy studenta: * obecność i aktywność podczas zaplanowanych zajęć - 30 godzin * opracowywanie wybranych zagadnień i zadań w oparciu o analizę podanej literatury - 10 godzin * zajęcia hospitacyjne i opracowanie wyników ankiety - 5 godzin * przygotowanie prac zaliczeniowych: prezentacji, testów, zadań do opracowania, kart pracy, pomocy dydaktycznych i propozycji metodycznych - 15 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.