Superwizja w pracy socjalnej [PS-3S-SUS]
Semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Superwizja w pracy socjalnej [PS-3S-SUS] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Stanek | ||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Łuczyńska M., Olech A., (2013), Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. https://docplayer.pl/2668129-Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej-marta-luczynska-anna-olech.html Szmagalski J. (red.), (2011) Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa, IRSS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gilbert M. C., Evans K., (2004), Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004. Mańkowska B., (2020), Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Wydawnictwo Wolwers Kluwer, Warszawa 2020. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy w zawodach pomocowych? 1.1. Ewolucja zakresu znaczeniowego pojęcia „superwizja” 1.2. Europejski kontekst rozwoju superwizji 1.3. Superwizja w pracy socjalnej (początki rozwoju superwizji pracy socjalnej, stan superwizji pracy socjalnej w Polsce 1.4. Cechy superwizji 1.5. Modele i typy superwizji 1.6. Cele i przedmiot superwizji w zawodach pomocowych II. Koncepcje superwizji w zawodach pomocowych 2.1. Superwizja – metoda zarządzania czy profesjonalnego rozwoju pracowników? 2.2. Menedżeryzm a profesjonalizm w świadczeniu usług socjalnych 2.3. Superwizja jako kierowanie zmianą i rozwojem organizacji 2.4. Superwizja w rozwiązywaniu konfliktów 2.5. Superwizja wobec stresu i wypalenia zawodowego III. Superwizja w pracy socjalnej: praktyka, trening i wsparcie 3.1. System instytucjonalny 3.2. System pracy socjalnej 3.3. Superwizja: natura, praktyka i trening 3.4. Charakterystyka i profil superwizorów IV. Teoretyczne podstawy superwizji – koncepcje, modele, rodzaje i formy 4.1. Wokół koncepcji superwizji 4.2. Superwizja w życiu zawodowym: różne poziomu procesu 4.3. Modele i orientacje: 4.3.1. Funkcjonalne typy superwizji 4.3.2. Różne modele superwizji 4.3.3. Modele scenariuszowe 4.3.4. Superwizja kliniczna 4.4. Systemowe spojrzenie na superwizję V. Problem w obszarze superwizji 5.1. Co to jest problem? 5.2. Heurystyki i procedura rozwiązywania problemów 5.3. Rozwiazywanie problemów w procesie superwizji VI. Wprowadzenie do etyki superwizyjnej 5.1. Obszar etyczny superwizja: kontraktowanie, legalność, potrzeby zaangażowanych stron 5.2. Dylematy etyczne w superwizji. VII. Formy organizacji superwizji 6.1. Sesja superwizyjna 6.2. Elementy procesu superwizyjnego 6.3. Prawne warunki prowadzenia superwizji w Polsce 6.4. W stronę standardów superwizji |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład: metody podające: wykład monograficzny, metody poszukujące: problemowy; metody eksponujące: pokaz; |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest: (1) obecność na zajęciach (85%) (2) aktywny udział w dyskusji (3) zaliczenie kolokwium (50%+1) Kolokwium zaliczeniowe obejmuje 20 pytań, w tym 10 pytań zamkniętych i 10 pytań otwartych; |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa wykladowa dla III DZPS - PSS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.