Praca socjalna w domach pomocy społecznej [PS-3S-PSD]
Semestr letni 2022/2023
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 2
Przedmiot: | Praca socjalna w domach pomocy społecznej [PS-3S-PSD] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [2022L]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, środa (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 11:40 - 13:15
sala 2202/2203 Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres? |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Ziomek-Michalak | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Jurkiewicz C., Jak komunikować się z mieszkańcami domu pomocy społecznej?, Praca Socjalna 2006, nr 3, s. 66-85. Bąbka J., Psychospołeczne aspekty przystosowania się osób starszych do warunków życia w dps. W: Wybrane problemy osób starszych, Nowicka A., (red.) Kraków 2010, s. 183-198. Kozaczuk, L. Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1999. Kuskowski M., Spojrzenie praktyka na terapie w domach pomocy społecznej, Praca Socjalna 2009, nr 5. Leszczyńska-Rejchert A., Dzialania społeczne na rzecz ludzi starszych w kontekście funkcjonowania stacjonarnych domów pomocy społecznej, (w:) Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku. Mielczarek A., Człowiek stary w domu pomocy społecznej, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2010, s. 140-143. Mielczarek A., Jak opracować plan indywidualnego wsparcia seniora? „Praca Socjalna”. 2007, nr 1. Szkolak D., Komunikacja z ludźmi starszymi w warunkach instytucjonalnych zdaniem mieszkańców i pracowników Domu Pomocy Społecznej dla osób w podeszłym wieku, (w:) Szarota Z., Starość zależna – opieka i pomoc społeczna, Biblioteka Gerontologii Społecznej, Kraków 2011, s. 107-122.. Zawada A., Aktywizowanie mieszkańców domów pomocy społecznej, Praca Socjalna 2007 nr 1. Zbyrad T., Z pamiętnika seniora. Wspomnienia mieszkańców domów pomocy społecznej. Studium przypadku, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2022. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu. Człowiek w DPS. 2. Działalność DPS w zakresie zaspokajania potrzeb osób zależnych. Adaptacja. 3. Komunikacja w DPS między pracownikiem socjalnym a innymi pracownikami DPS oraz mieszkańcami domu i ich rodzinami. 4. Aktywizacja mieszkańców DPS – pojęcie i cele aktywizacji. Specyfika organizacji czasu wolnego. 5. Terapia zajęciowa w DPS – pojęcie, cele, metody, formy. 6. Konstruowanie indywidualnych programów wsparcia mieszkańca. 7. DPS – instytucja współpracująca w środowisku lokalnym. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Opis metod kształcenia. Ćwiczenia: aktywizujące metody i formy pracy na zajęciach, warsztaty, dyskusja, burza mózgów, metoda problemowa (zadania), metoda projektu, praca w grupach, prezentacja. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na zajęciach obowiązuje frekwencja, aktywność, realizacja zaliczeń etapowych. Całość przedmiotu kończy się pisemnym egzaminem. Sposoby pomiaru efektów: Ocena wiedzy na podstawie udziału w aktywnościach podczas zajęć - dyskusje, metoda problemowa, zadaniowa, egzamin pisemny. Ocena umiejętności na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć - zespołowe burze mózgów, symulacje, projekt. Ocena kompetencji społecznych na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa warsztatowa dla II DZPS - PSS 2 Nakład pracy: ćwiczenia 15 godz., samodzielna praca studenta 15 godz. (zapoznanie się z literaturą, praktyczne przygotowanie się do zajęć, przygotowanie się do zaliczenia), 2 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.