Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca socjalna w domach pomocy społecznej [PS-3S-PSD] Semestr letni 2022/2023
Laboratorium/warsztaty, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praca socjalna w domach pomocy społecznej [PS-3S-PSD]
Zajęcia: Semestr letni 2022/2023 [2022L] (zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, środa (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 11:40 - 13:15
sala 2202/2203
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
każdy piątek, 11:40 - 13:15
sala 3332
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Ziomek-Michalak
Literatura:

Jurkiewicz C., Jak komunikować się z mieszkańcami domu pomocy społecznej?, Praca Socjalna 2006, nr 3, s. 66-85.

Bąbka J., Psychospołeczne aspekty przystosowania się osób starszych do warunków życia w dps. W: Wybrane problemy osób starszych, Nowicka A., (red.) Kraków 2010, s. 183-198.

Kozaczuk, L. Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1999.

Kuskowski M., Spojrzenie praktyka na terapie w domach pomocy społecznej, Praca Socjalna 2009, nr 5.

Leszczyńska-Rejchert A., Dzialania społeczne na rzecz ludzi starszych w kontekście funkcjonowania stacjonarnych domów pomocy społecznej, (w:) Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku.

Mielczarek A., Człowiek stary w domu pomocy społecznej, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2010, s. 140-143.

Mielczarek A., Jak opracować plan indywidualnego wsparcia seniora? „Praca Socjalna”. 2007, nr 1.

Szkolak D., Komunikacja z ludźmi starszymi w warunkach instytucjonalnych zdaniem mieszkańców i pracowników Domu Pomocy Społecznej dla osób w podeszłym wieku, (w:) Szarota Z., Starość zależna – opieka i pomoc społeczna, Biblioteka Gerontologii Społecznej, Kraków 2011, s. 107-122..

Zawada A., Aktywizowanie mieszkańców domów pomocy społecznej, Praca Socjalna 2007 nr 1.

Zbyrad T., Z pamiętnika seniora. Wspomnienia mieszkańców domów pomocy społecznej. Studium przypadku, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2022.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do przedmiotu. Człowiek w DPS.

2. Działalność DPS w zakresie zaspokajania potrzeb osób zależnych. Adaptacja.

3. Komunikacja w DPS między pracownikiem socjalnym a innymi pracownikami DPS oraz mieszkańcami domu i ich rodzinami.

4. Aktywizacja mieszkańców DPS – pojęcie i cele aktywizacji. Specyfika organizacji czasu wolnego.

5. Terapia zajęciowa w DPS – pojęcie, cele, metody, formy.

6. Konstruowanie indywidualnych programów wsparcia mieszkańca.

7. DPS – instytucja współpracująca w środowisku lokalnym.

Metody dydaktyczne:

Opis metod kształcenia. Ćwiczenia: aktywizujące metody i formy pracy na zajęciach, warsztaty, dyskusja, burza mózgów, metoda problemowa (zadania), metoda projektu, praca w grupach, prezentacja.

Metody i kryteria oceniania:

Na zajęciach obowiązuje frekwencja, aktywność, realizacja zaliczeń etapowych. Całość przedmiotu kończy się pisemnym egzaminem.

Sposoby pomiaru efektów:

Ocena wiedzy na podstawie udziału w aktywnościach podczas zajęć - dyskusje, metoda problemowa, zadaniowa, egzamin pisemny.

Ocena umiejętności na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć - zespołowe burze mózgów, symulacje, projekt.

Ocena kompetencji społecznych na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć.

Uwagi:

grupa warsztatowa dla II DZPS - PSS 2

Nakład pracy: ćwiczenia 15 godz., samodzielna praca studenta 15 godz. (zapoznanie się z literaturą, praktyczne przygotowanie się

do zajęć, przygotowanie się do zaliczenia), 2 ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)