Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku lokalnym [PS-3S-PSS] Semestr letni 2022/2023
Laboratorium/warsztaty, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku lokalnym [PS-3S-PSS]
Zajęcia: Semestr letni 2022/2023 [2022L] (zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 9:50 - 11:25
sala 3088/3089
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Ziomek-Michalak
Literatura:

Chabior A., Fabiś A., Wawrzyniak J., Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej, Nowa Praca Socjalna, CRZL, Warszawa 2014 (rozdz. 1.2 i 2.1) (wersja dostępna w internecie).

Czerniawska O., Style życia ludzi starszych, (w:) Czerniawska O. (red.), Style życia w starości, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 1998.

Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003, część V: Działania społeczne na rzecz ludzi starszych na progu XXI wieku.

Kijak R. J., Szarota Z., Starość między diagnozą a działaniem, CRZL, Warszawa 2013 (rozdz.1, 2, 3) (wersja dostępna w internecie).

Konieczna-Woźniak R., Uniwersytet Trzeciego Wieku przykładem samorządnych inicjatyw środowiska ludzi starszych, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005.

Leszczyńska-Rejchert A., Organizacje pozarządowe w służbie ludziom starszym, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005.

Pilch T., Metoda organizowania środowiska, (w:) Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995, s. 265-272.

Sęk H., Wsparcie społeczne jako kategoria zasobów i wieloznaczne funkcje wsparcia, (w:) Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003.

Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Wydawnictwo Naukowe APK, Kraków 2004 (rozdz. 6 i rozdz. 7).

Zaorska Z., Dodać życia do lat, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1999.

Ziomek-Michalak K., Zasoby osobiste a oczekiwania zdrowotne polskich seniorów, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016 (rozdz. 1).

Ziomek-Michalak K., Wykorzystanie potencjału środowiska lokalnego w pracy z osobami starszymi, (w:) Mikołajczyk M. (red.), Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014.

www.mpips.gov.pl

Zakres tematów:

1. Starzenie się demograficzne Polaków – wprowadzenie do przedmiotu.

2. Wsparcie społeczne w kręgach środowiskowych. Wykorzystanie metody OSL w pracy z seniorami.

3. Spotkania pokoleń metodą kreowania przestrzeni sprzyjającej międzypokoleniowemu dialogowi.

4. Miasto przyjazne seniorom. Mapa zasobów środowiska lokalnego seniorów – formy pomocy środowiskowej na rzecz osób w podeszłym wieku w kontekście ich stylu funkcjonowania.

5. Organizacje pozarządowe i wolontariat pracowniczy w służbie seniorom.

6. Możliwości pozyskiwania finansów na pracę socjalną z osobami starszymi.

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: dyskusja moderowana, metody aktywizujące realizowane w zespołach 2-3-osobowych, metody problemowe, burza mózgów, prezentacja.

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby pomiaru efektów:

Ocena wiedzy na podstawie aktywności podejmowanych podczas zajęć - dyskusji, realizacji zespołowych prac grupowych, napisanego

kolokwium .

Ocena umiejętności na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć - zespołowe burze mózgów, mapa zasobów

środowiska lokalnego, przygotowanie ulotki.

Ocena kompetencji społecznych na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć.

Uwagi:

grupa warsztatowa dla II DZPS - PSS 1

Nakład pracy studenta: 15 godzin ćwiczeń, 15 godzin - przygotowanie do zajęć i zaliczenia, 1 ECTS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)