Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku lokalnym [PS-3S-PSS]
Semestr letni 2022/2023
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku lokalnym [PS-3S-PSS] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [2022L]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Ziomek-Michalak | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Chabior A., Fabiś A., Wawrzyniak J., Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej, Nowa Praca Socjalna, CRZL, Warszawa 2014 (rozdz. 1.2 i 2.1) (wersja dostępna w internecie). Czerniawska O., Style życia ludzi starszych, (w:) Czerniawska O. (red.), Style życia w starości, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 1998. Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003, część V: Działania społeczne na rzecz ludzi starszych na progu XXI wieku. Kijak R. J., Szarota Z., Starość między diagnozą a działaniem, CRZL, Warszawa 2013 (rozdz.1, 2, 3) (wersja dostępna w internecie). Konieczna-Woźniak R., Uniwersytet Trzeciego Wieku przykładem samorządnych inicjatyw środowiska ludzi starszych, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. Leszczyńska-Rejchert A., Organizacje pozarządowe w służbie ludziom starszym, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. Pilch T., Metoda organizowania środowiska, (w:) Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995, s. 265-272. Sęk H., Wsparcie społeczne jako kategoria zasobów i wieloznaczne funkcje wsparcia, (w:) Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Wydawnictwo Naukowe APK, Kraków 2004 (rozdz. 6 i rozdz. 7). Zaorska Z., Dodać życia do lat, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1999. Ziomek-Michalak K., Zasoby osobiste a oczekiwania zdrowotne polskich seniorów, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016 (rozdz. 1). Ziomek-Michalak K., Wykorzystanie potencjału środowiska lokalnego w pracy z osobami starszymi, (w:) Mikołajczyk M. (red.), Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014. www.mpips.gov.pl |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Starzenie się demograficzne Polaków – wprowadzenie do przedmiotu. 2. Wsparcie społeczne w kręgach środowiskowych. Wykorzystanie metody OSL w pracy z seniorami. 3. Spotkania pokoleń metodą kreowania przestrzeni sprzyjającej międzypokoleniowemu dialogowi. 4. Miasto przyjazne seniorom. Mapa zasobów środowiska lokalnego seniorów – formy pomocy środowiskowej na rzecz osób w podeszłym wieku w kontekście ich stylu funkcjonowania. 5. Organizacje pozarządowe i wolontariat pracowniczy w służbie seniorom. 6. Możliwości pozyskiwania finansów na pracę socjalną z osobami starszymi. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: dyskusja moderowana, metody aktywizujące realizowane w zespołach 2-3-osobowych, metody problemowe, burza mózgów, prezentacja. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby pomiaru efektów: Ocena wiedzy na podstawie aktywności podejmowanych podczas zajęć - dyskusji, realizacji zespołowych prac grupowych, napisanego kolokwium . Ocena umiejętności na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć - zespołowe burze mózgów, mapa zasobów środowiska lokalnego, przygotowanie ulotki. Ocena kompetencji społecznych na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa warsztatowa dla II DZPS - PSS 1 Nakład pracy studenta: 15 godzin ćwiczeń, 15 godzin - przygotowanie do zajęć i zaliczenia, 1 ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.