Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyczne problemy współczesnego świata [PE-2F-EPS] Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyczne problemy współczesnego świata [PE-2F-EPS]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:40 - 13:15
sala 1209/1210
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Helena Ciążela
Literatura:

Polityka 12/2006,, J. Żakowski, Na rozstaju dziejów (Wywiad z Wallersteinem).

J. W. Műller, Co to jest populizm?, tłum. M. Sutowski, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2017, s. 7-40

Tryumf nieuctwa (Wywiad z prof. Łukaszem Turskim). Przegląd, 6-12.02. 2017.

D. Wallace -Wells, Ziemia nie do życia, nasza planeta po globalnym ociepleniu, tłum. J. Spólny, Zysk iska, Poznań 2019, s.7-49.

H. Ciążela, Katastrofa strategii zrównoważonego rozwoju jako katastrofa współczesnej cywilizacji (z perspektywy filozofii odpowiedzialności globalnej), tekst opublikowany w wersji anglojęzycznej: Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, nr 141, 2019.

R. Ziemkiewicz, Nowa religia – klimatyzm, “Do Rzeczy” nr 31/2019 s.18-20

G. Therborn, Nierówność , która zabija. Jak globalny wzrost niszczy życie milionów i jak z tym walczyć, Warszawa: PWN, 2015.

G. Standing, Prekariat nowa niebezpieczna klasa. Warszawa: PWN, 2014.

F. Fukuyama, Koniec człowieka, Kraków 1996.

M. Ford, Świt robotów. Czy sztuczna inteligencja pozbawi nas pracy? , tłum. K. Łuniewska, cdp.pl, Warszawa 2016, s. 7-15; 45-74.

K. Fejfer, Przedmowa, w: C.O’Neil, Broń matematycznej zagłady. Jak algorytmy zwiększają nierówności i zagrażają demokracji, tłum. M. Z. Zieliński, PWN, Warszawa 2017 s. 9-23

P. Frase, Cztery przyszłości, wizje świata po kapitalizmie, tłum. M. Szlinder, PWN, Warszawa 2018, s. 7-33.

Zakres tematów:

1. Koniec świata jaki znamy. Populizm i postprawda

2. Katastrofa klimatyczna

3. Równość i marginalizacja w życiu społecznym. Rasizm, LGBT, kobiety

4. Efekty rozwoju współczesnych nauk biologicznych i medycznych

5. Etyka wobec rozwoju informatyzacji

6-7. Perspektywa rozwoju cywilizacji współczes

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstów. Dyskusja w oparciu o teksty i przykłady współczesnego życia społecznego.

Metody i kryteria oceniania:

Znajomość poleconych tekstów. Udział w dyskusji

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla II DUPE - PDP

Nakład pracy:

15h-godziny kontaktowe

15h - przygotowanie do zajęć

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)