Psychologia społeczna i wychowawcza [PE-3F-PSW]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Psychologia społeczna i wychowawcza [PE-3F-PSW] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Krzysztof Grala |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Wojciszke B. (2011 lub nowsze). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 2. Aronson E., Wilson T. D. i Akert R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 3. Myers D. G. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Wybrana literatura uzupełniająca: 1. Aronson E. red. (2005). Człowiek istota społeczna: wybór tekstów. Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Crisp R. J. i Turner, R. N. (2009). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Kofta M. i Szustrowa T. red. (2015). Złudzenia, które pozwalają żyć: szkice ze społecznej psychologii osobowości: praca zbiorowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Wojciszke B. (2010). Sprawczość i wspólnotowość: podstawowe wymiary spostrzegania społecznego. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Leary M. (2003) Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 6. Cialdini R. (1996). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 7. Stephan W. G. i Stephan C. W. (2003). Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 8. Tavris C. i Aronson E. (2008). Błądzą wszyscy (ale nie ja). Dlaczego usprawiedliwiamy głupie poglądy, złe decyzje i szkodliwe działania? Sopot: Smak Słowa. 9. Kurzban R. (2014). Dlaczego wszyscy (inni) są hipokrytami: ewolucja i umysł modułowy. Warszawa: CeDeWu. 10. Haidt J. (2014). Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Sopot: Smak Słowa. |
Zakres tematów: |
I. Przedstawienie i omówienie warunków zaliczenia oraz programu zajęć. II. Wprowadzenie do psychologii społecznej. Definicje. Podejścia teoretyczne. Psychologia społeczna a wartości. III. Podstawy metodologii badań społeczno-psychologicznych: metody korelacyjna i eksperymentalna. IV. Motywy społeczne: przynależność społeczna oraz sprawczość i kontrola. V. Motywy społeczne, cz. 2: poznanie i zrozumienie oraz status i samoocena. VI. Poznanie społeczne. VII. Spostrzeganie społeczne. VIII. 1. test wyboru [od tematyki II. zajęć („Wprowadzenie”) do tematyki VII. zajęć („Spostrzeganie społeczne”)]. Uprzedzenia. IX. Postawy i zmiany postaw. X. Dysonans poznawczy. XI. Rozumienie siebie. XII. Konformizm. XIII. Agresja. XIV. 2. test wyboru (od tematyki VIII. zajęć („Uprzedzenia”) do tematyki XIII. zajęć („Agresja”), czyli bez tematu „Moralność”). Moralność. XV. Zachowania prospołeczne. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: praca uczestników z tekstem, mini-wykład prowadzącego, prezentacja multimedialna prowadzącego, filmiki edukacyjne, rozmowa kierowana, burza mózgów, dyskusja. Formy pracy uczestników: indywidualna, grupowa. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. *Opcjonalnie – "wejściówki": • wejściówka – 1 pytanie testowe, • ocenianie wejściówek: o poprawna odpowiedź: + 1 punkt do łącznej punktacji z ćwiczeń, o brak poprawnej odpowiedzi: -1 punkt od łącznej punktacji z ćwiczeń, • liczba ewentualnych wejściówek – maksymalnie 3 zapowiedziane wejściówki w trakcie całego semestru. 2. TESTY WYBORU: • I. test wyboru – 12 pytań (+ 3 pytania ekstra), • II. test wyboru – 12 pytań (+ 3 pytania ekstra). Pytania ekstra: pytania dodatkowe o wysokim stopniu trudności dające możliwość zdobycia większej ilości punktów. Ćwiczenia – liczba punktów do zdobycia: 24 punkty (2 testy wyboru) + 6 punktów (6 pytań ekstra) i opcjonalnie + 3 punkty (3 wejściówki). Zaliczenie ćwiczeń: minimum 12 punktów. Uwaga: zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym dopuszczenia do egzaminu. 3. Dodatki: • + 1 ocena wyżej na egzaminie dla jednej osoby z grupy, która uzyska najwyższą liczbę punktów z ćwiczeń, • + 0,5 oceny wyżej na egzaminie dla jednej osoby z grupy, która będzie druga na liście pod względem liczby uzyskanych na ćwiczeniach punktów. |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II DZPE - EDC |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.