Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w mediach [SC-2S-ETM] Semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka w mediach [SC-2S-ETM]
Zajęcia: Semestr letni 2022/2023 [2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 9:50 - 11:25
sala 2221
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Iwona Stachowska
Literatura:

1. Bertrand Claude-Jean, "Deontologia mediów", Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2007.

2. Bourdieu Pierre, "O telewizji. Panowanie dziennikarstwa", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

3. Czarnecki Paweł, "Etyka mediów", Wyd.: Difin, Warszawa 2008.

4. Kapuściński Ryszard, "Autoportret reportera", Wydawnictwo Znak, Kraków 2003.

5. Pleszyński Jan, "Etyka dziennikarska", Wyd.: Difin, Warszawa 2007.

6. Sartori Giovanni, "Homo videns. Telewizja i postmyślenie", Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

7. Karta Etyczna Mediów.

8. Kodeks Etyki Reklamy.

9. Deklaracja Zasad Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ.

10. Kodeks Etyki Dziennikarskiej SDP.

11. Dziennikarski Kodeks Obyczajowy SDRP.

12. Zasady Etyki Dziennikarskiej w Telewizji Polskiej.

13. Deklaracja ideowa Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

14. Międzynarodowy Kodeks Etyki Public Relations.

15. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.

16. "Media pod lupą. Analiza przekazów medialnych z roku 2018", INDID, Warszawa 2019.

17. "Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej", Warszawa: Collegium Civitas, 7 grudnia 2005.

18. Maria Gołębiewska, "Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności", Wydawnictwo słowo/ obraz/ terytoria, Gdańsk 2003.

19. Susan Sontag, "O fotografii", Kraków 2009 (fragmenty).

20. Susan Sontag, "Widok cudzego cierpienia", Kraków 2010 (fragmenty).

21. Kamil Łuczaj, "Seksizm w reklamie a społeczne przyzwolenie", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010.

22. Zbigniew Oniszczuk, "Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów", „Studia Medioznawcze” 4(47)2011.

23. Adam Bodziak, "Reklama grzeszy bezkarnie", „Gazeta Wyborcza”.

24. Natalia Hatalska, "Wiek paradosksów. Czy technologia nas ocali?", wydawnictwo Znak. Kraków 2021.

Zakres tematów:

opis treści programowych:

1. Wprowadzenie metodologiczne – etyka ogólna a etyka mediów, etyka mediów jako etyka życia publicznego, komunikacja społeczna a media (2 godz.)

2. Dziennikarstwo i media w postrzeganiu społecznym – analiza raportów, przekazów medialnych i prasowych (2 godz.)

3. Dyskusja na temat niezależności mediów (2 godz.)

4. Mechanizmy kształtowania rynku mediów: prawo prasowe, prawo autorskie, deontologia mediów. Prezentacja i analiza kodeksów etycznych (2 godz.)

5. Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej (2 godz.)

6. Granice wolności mediów – wolność a odpowiedzialność społeczna mediów; mowa nienawiści (2 godz.)

7. Etyczne dylematy dziennikarstwa śledczego (2 godz.)

8. Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów – public relations, instrumentalizacja etyki w polityce i mediach (2 godz.)

9. Mechanizm skandalizacji w mediach a kultura obnażania (2 godz.)

10. Czy reklama może być etyczna? – analiza przekazów perswazyjnych, porównanie reklamy komercyjnej z reklamą społeczną (2 godz.)

11. Etyczne dylematy kultury obrazkowej - G. Sartorii, P. Bourdieu (4 godz.)

12. Etyczne dylematy reportera, fotoreportera oraz odbiorcy (2 godz.)

13. Netykieta w teorii i w praktyce (2 godz.)

14. Podsumowanie (2 godz.)

Metody dydaktyczne:

metody dydaktyczne: dyskusja, praca z tekstem, metoda przypadków, analiza przekazów medialnych, prezentacje multimedialne

Metody i kryteria oceniania:

metody i kryteria oceniania: ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, prezentacje multimedialne (analiza etyczna wybranego przekazu medialnego; etyczna ocena wybranej reklamy społecznej); w przypadku niewystarczającej aktywności na zajęciach odpowiedź ustna w formie pytań rekonstruujących wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagająca wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla II DUSC - SOM

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)