Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium dyplomowe magisterskie - 3 [SC-2F-MR3] Semestr zimowy 2022/2023
Seminarium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium dyplomowe magisterskie - 3 [SC-2F-MR3]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z] (zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 11:40 - 13:15
sala 3090/3092
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Renata Siemieńska-Żochowska
Literatura:

1. Wojciszke, B. (2002). Kobiety i mężczyźni. Gdańsk: GWP.

2. Miluska, J. (1996). Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życiu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

3. Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. Warszawa: PWN.

4. Beck, U., Beck-Gernsheim, E. (2013). Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej. Warszawa: PWN.

5. Bauman, Z. (2009). Konsumowanie życia. Kraków: Wydawnictwo UJ.

6. Bourdieu, P. (2004) Dystynkcja. Warszawa: Scholar.

7. Szatur-Jaworska, B. (2000). Ludzie starzy i starość w polityce społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.

8. Norris, P., Inglehart, R. (2008). Wzbierająca fala. Warszawa: PWN.

9. Castells, M. (2013). Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze internetu. Warszawa: PWN.

10. Zimbardo, Ph,G. N.S. Coulombe (2015). Gdzie ci mężczyźni? Warszawa: PWN.

11. Radkiewicz P., Siemieńska, R. (red.) (2009). Społeczeństwo w czasach zmiany. Warszawa: Scholar.

12. Janiak-Jasińska, A., Sierakowska, K., Szwarc, A. (red.)(2016). Ludzie starzy i starość. Warszawa: DiG.

13. Snyder, T. (2017). O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku. Kraków: Znak Horyzont.

14. Siemieńska, R. (red.) (2017). Uniwersytety, naukowcy i studenci w zglobalizowanym świecie. Warszawa: Scholar.

15. Vigarello, G. (2011). Historia urody. Warszawa: Aletheia.

16. Matysiak, A. (red.) (2014). Nowe wzorce formowania i rozwoju rodziny w Polsce. Przyczyny oraz wpływ na zadowolenie z życia. Warszawa: Scholar.

17. Krzemiński, I. (red.) (2009). Naznaczeni. Mniejszości seksualne w Polsce – raport 2008. Warszawa: Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.

18. Grzelak, J., Zarycki, T. (red.) (2004). Społeczna mapa Warszawy. Warszawa: Scholar.

19. Boski, P. (2010). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN.

20. Lewicka, M. (2012). Psychologia miejsca. Warszawa: Scholar.

21. Siemieńska, R. (red.) (2019). Kariery akademickie kobiet i mężczyzn. Różne czy podobne?. Warszawa: Scholar

Zakres tematów:

• Mechanizmy tworzenia zmieniającej się tożsamości płci kulturowej i opartej na wieku (młody/a, dojrzały/a, stary/a), postrzegania i kontroli miejsca jednostek w społeczeństwie na poziomie mikro i makro. Teorie feministyczne, queer. Wielość koncepcji płci kulturowej i ich zmienność (heteroseksualne i homoseksualne). Kryzys męskości i kobiecości i ich skutki. Porównania międzykulturowe.

• Wizerunki tworzone w mediach (telewizji, pismach, Internecie) i ich funkcje. Zmieniające się koncepcje w warunkach późnej nowoczesności/ wolnego rynku/ przemian demograficznych.

• Wiek jako zasób i balast w różnych społeczeństwach. Fazy życia (dzieciństwo, młodość, dojrzałość, starość) jako „nosiciele” zasobów i deficytów w życiu prywatnym i publicznym. Pożądani i niepożądani w percepcji społecznej. Problem ekskluzji i ich przyczyny (np. biednych)

• Umasowienie edukacji na poziomie ponadśrednim (wyższym) i jego konsekwencje: obietnica sukcesu czy rozczarowania. Uczelnie a rynek pracy – wzajemne relacje, wartość wiedzy „uczelnianej”, kariery

• Płeć, wiek i wykształcenie jako czynniki różnicujące postawy, wartości, zachowania i miejsce w społeczeństwie. Młodzi - czy szczególna kategoria społeczna?

• Ruchliwość geograficzna w epoce globalizacji, a poczucie przywiązania do miejsca i wymiary tożsamości lokalnej i ponadlokalnej. Stosunek do migrantów i ich miejsce w sprzyjmujących społeczeństwach

• Społeczeństwo obywatelskie we współczesnych demokracjach. Stowarzyszenia oparte na orientacjach seksualnych, ideologicznych, wieku jako zinstytucjonalizowane grupy interesów w społeczeństwach demokratycznych. Nowe ruchy społeczne (np. miejskie). Rola wolontariatu.

• Źródła rozczarowania współczesnych społeczeństw i reakcja na nie (np. populizm)

• Płeć/ wiek a segmentacja (1) rynku edukacyjnego, (2) rynku pracy ( „Szklany sufit” – „lepka podłoga” i przeciwdziałanie im, np. affirmative actions) (3) uczestnictwa w polityce (na poziomie lokalnym (np. inicjatywy oddolne, organizacje pozarządowe, samorządy), ogólnokrajowym (np. kandydaci-kandydatki do Sejmu, działalność w partiach politycznych, strukturach rządowych, partycypacja w wyborach). Rozwiązania infrastrukturalne, sieci społeczne.

• Przemiany rodziny (struktury rodziny, zakresu obowiązków poszczególnych członków, łączenia obowiązków rodzinnych z obowiązkami w pracy, rola instytucji wspomagających prywatnych – państwowych itp.) Dziadkowie jako przedmiot manipulacji państwa i rodziny.

• Przykłady manipulacji w mediach, w dokumentach politycznych, poprzez regulacje prawne

Metody dydaktyczne:

Udział w zajęciach zdalnie prowadzonych w Teamsach. Zajęcia odbywają się co tydzień w czasie wyznaczonym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci dysponują sprzętem umożliwiającym im udział w zajęciach.

Metody i kryteria oceniania:

I rok seminarium: przygotowanie jednego rozdziału na końcu semestru letniego.

II rok seminarium: napisanie całości pracy magisterskiej, pozytywny wynik sprawdzenia pracy w systemie antyplagiatowym.

Uwagi:

grupa semin II DUSC prof. dr hab. Renata Siemieńska-Żochowska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)