Seminarium dyplomowe magisterskie - 3 [SC-2F-MR3]
Semestr zimowy 2022/2023
Seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium dyplomowe magisterskie - 3 [SC-2F-MR3] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Renata Siemieńska-Żochowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Wojciszke, B. (2002). Kobiety i mężczyźni. Gdańsk: GWP. 2. Miluska, J. (1996). Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życiu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 3. Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. Warszawa: PWN. 4. Beck, U., Beck-Gernsheim, E. (2013). Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej. Warszawa: PWN. 5. Bauman, Z. (2009). Konsumowanie życia. Kraków: Wydawnictwo UJ. 6. Bourdieu, P. (2004) Dystynkcja. Warszawa: Scholar. 7. Szatur-Jaworska, B. (2000). Ludzie starzy i starość w polityce społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR. 8. Norris, P., Inglehart, R. (2008). Wzbierająca fala. Warszawa: PWN. 9. Castells, M. (2013). Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze internetu. Warszawa: PWN. 10. Zimbardo, Ph,G. N.S. Coulombe (2015). Gdzie ci mężczyźni? Warszawa: PWN. 11. Radkiewicz P., Siemieńska, R. (red.) (2009). Społeczeństwo w czasach zmiany. Warszawa: Scholar. 12. Janiak-Jasińska, A., Sierakowska, K., Szwarc, A. (red.)(2016). Ludzie starzy i starość. Warszawa: DiG. 13. Snyder, T. (2017). O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku. Kraków: Znak Horyzont. 14. Siemieńska, R. (red.) (2017). Uniwersytety, naukowcy i studenci w zglobalizowanym świecie. Warszawa: Scholar. 15. Vigarello, G. (2011). Historia urody. Warszawa: Aletheia. 16. Matysiak, A. (red.) (2014). Nowe wzorce formowania i rozwoju rodziny w Polsce. Przyczyny oraz wpływ na zadowolenie z życia. Warszawa: Scholar. 17. Krzemiński, I. (red.) (2009). Naznaczeni. Mniejszości seksualne w Polsce – raport 2008. Warszawa: Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. 18. Grzelak, J., Zarycki, T. (red.) (2004). Społeczna mapa Warszawy. Warszawa: Scholar. 19. Boski, P. (2010). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN. 20. Lewicka, M. (2012). Psychologia miejsca. Warszawa: Scholar. 21. Siemieńska, R. (red.) (2019). Kariery akademickie kobiet i mężczyzn. Różne czy podobne?. Warszawa: Scholar |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
• Mechanizmy tworzenia zmieniającej się tożsamości płci kulturowej i opartej na wieku (młody/a, dojrzały/a, stary/a), postrzegania i kontroli miejsca jednostek w społeczeństwie na poziomie mikro i makro. Teorie feministyczne, queer. Wielość koncepcji płci kulturowej i ich zmienność (heteroseksualne i homoseksualne). Kryzys męskości i kobiecości i ich skutki. Porównania międzykulturowe. • Wizerunki tworzone w mediach (telewizji, pismach, Internecie) i ich funkcje. Zmieniające się koncepcje w warunkach późnej nowoczesności/ wolnego rynku/ przemian demograficznych. • Wiek jako zasób i balast w różnych społeczeństwach. Fazy życia (dzieciństwo, młodość, dojrzałość, starość) jako „nosiciele” zasobów i deficytów w życiu prywatnym i publicznym. Pożądani i niepożądani w percepcji społecznej. Problem ekskluzji i ich przyczyny (np. biednych) • Umasowienie edukacji na poziomie ponadśrednim (wyższym) i jego konsekwencje: obietnica sukcesu czy rozczarowania. Uczelnie a rynek pracy – wzajemne relacje, wartość wiedzy „uczelnianej”, kariery • Płeć, wiek i wykształcenie jako czynniki różnicujące postawy, wartości, zachowania i miejsce w społeczeństwie. Młodzi - czy szczególna kategoria społeczna? • Ruchliwość geograficzna w epoce globalizacji, a poczucie przywiązania do miejsca i wymiary tożsamości lokalnej i ponadlokalnej. Stosunek do migrantów i ich miejsce w sprzyjmujących społeczeństwach • Społeczeństwo obywatelskie we współczesnych demokracjach. Stowarzyszenia oparte na orientacjach seksualnych, ideologicznych, wieku jako zinstytucjonalizowane grupy interesów w społeczeństwach demokratycznych. Nowe ruchy społeczne (np. miejskie). Rola wolontariatu. • Źródła rozczarowania współczesnych społeczeństw i reakcja na nie (np. populizm) • Płeć/ wiek a segmentacja (1) rynku edukacyjnego, (2) rynku pracy ( „Szklany sufit” – „lepka podłoga” i przeciwdziałanie im, np. affirmative actions) (3) uczestnictwa w polityce (na poziomie lokalnym (np. inicjatywy oddolne, organizacje pozarządowe, samorządy), ogólnokrajowym (np. kandydaci-kandydatki do Sejmu, działalność w partiach politycznych, strukturach rządowych, partycypacja w wyborach). Rozwiązania infrastrukturalne, sieci społeczne. • Przemiany rodziny (struktury rodziny, zakresu obowiązków poszczególnych członków, łączenia obowiązków rodzinnych z obowiązkami w pracy, rola instytucji wspomagających prywatnych – państwowych itp.) Dziadkowie jako przedmiot manipulacji państwa i rodziny. • Przykłady manipulacji w mediach, w dokumentach politycznych, poprzez regulacje prawne |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Udział w zajęciach zdalnie prowadzonych w Teamsach. Zajęcia odbywają się co tydzień w czasie wyznaczonym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci dysponują sprzętem umożliwiającym im udział w zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
I rok seminarium: przygotowanie jednego rozdziału na końcu semestru letniego. II rok seminarium: napisanie całości pracy magisterskiej, pozytywny wynik sprawdzenia pracy w systemie antyplagiatowym. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa semin II DUSC prof. dr hab. Renata Siemieńska-Żochowska |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.