Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedeutologia [PW-5F-PED] Semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedeutologia [PW-5F-PED]
Zajęcia: Semestr letni 2022/2023 [2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:40 - 13:15
sala 3077
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Jolanta Wiśniewska
Literatura:

Literatura podstawowa:

E. Buchcic, I. Żeber-Dzikowska, Start zawodowy nauczyciela, W: Rocznik Polsko-Ukraiński, 2014, t. XVI (Internet)

E. Czemierowska-Koruba, Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć by skutecznie działać, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa (Internet)

R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE, Warszawa 2017 (Internet)

K. Denek, Tożsamość nauczyciela i ucznia w „płynnej nowoczesności” W: Adaptacja zawodowa nauczyciela, J. Szempruch, M. Blachnik-Gęsiarz (red.), Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa 2009

K. Fenik-Gaberle, R. Kałucka, Przemoc w rodzinie-działania pracowników oświaty, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016 (Internet)

A. Grabowiec, Diagnoza i praca z uczniem-ofiarą przemocy domowej, W: Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg, Impuls, Kraków 2011

E. Jarosz, Przemoc w wychowaniu Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją Monitoring Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2015 (Internet)

M. Kocór, Wypalenie zawodowe nauczycieli Diagnoza, Wsparcie, Profilaktyka, Dziecko w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – biblioteka nauczyciela, Tom II, Kraków 2019

H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008

J. Madalińska, Pedeutologia Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021

J. Michalski, Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021

A. Mościcka, M. Drabek, Mobbing w środowisku pracy nauczyciela, W: Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Impuls, Kraków 2010

J. Łysek, Trudności w adaptacji zawodowej nauczycieli klas początkowych, W:

Nauczyciel i Szkoła 1-2 (1), 1996 (Internet)

J. Łysek, Zachowania agresywne uczniów, W: Nauczyciel i Szkoła 2 (9), 2000

J. Szempruch, Pedeutologia, Impuls, Kraków 2013

J. Szempruch, B. Cieśleńska, Wypalenie w pracy zawodowej nauczyciela, W: Społeczeństwo. Edukacja. Język, 2021, t. 13

Pękala J. L., Etos nauczycieli- mit czy rzeczywistość ?, Wyd. UW, Warszawa 2017

J. Skibska, Model kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

(SPE) w placówkach oświatowych ogólnodostępnych, W: Uczeń i nauczyciel jako główne podmioty edukacji jutra, K. Denek, A. Kamińska, W. Łuszczuk, P. Oleśniewicz (red.), Oficyna Wydawnicza "Humanitas", Sosnowiec 2012

L. Wollman, Czynniki warunkujące adaptację zawodową nauczyciela, W: Adaptacja zawodowa nauczyciela, J. Szempruch, M. Blachnik-Gęsiarz (red.), Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa 2009

P. Ziółkowski, Pedeutologia. Zarys problematyki. Bydgoszcz: Wyd. WSG, Bydgoszcz 2016

Literatura uzupełniająca

R. V. Bullough, Początkujący nauczyciel : studium przypadku, GWP, Gdańsk 2009

Kratz H.J., Mobbing - reagowanie, rozpoznawanie, zapobieganie, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007

E. K., Dambach, Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupowej, Gdańskie

Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

A. Jegier, S. Kwiatkowski, B. Szurowska, Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata. W perspektywie kształcenia i pracy zawodowej , Warszawa, Difin 2021

Karta nauczyciela, Ustawa z 26 stycznia 1982 r., DzU 2019, poz. 2215 ze zm.

E. Strutyńska, Mobbing wśród nauczycieli Zakres i uwarunkowania, Wyd. Naukowe Instytutu Technologii i Eksploatacji-PIB, Radom 2014

J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli : pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Impuls, Kraków 2010

J. Pyżalski, E. Roland (red.), Bullying a specjalne potrzeby edukacyjne – podręcznik metodyczny, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Łódź 2010

Speck O., Być nauczycielem. trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005

A.Tłuściak-Deliowska, Bullying– charakterystyka zjawiska i uwarunkowania, W: „Remedium”, nr 9/2010

M. Warszewska-Makuch, Zjawisko mobbingu wśród nauczycieli, W: Bezpieczeństwo Pracy 5/2008

Zakres tematów:

Treści programowe:

1. Pedeutologia jako dyscyplina naukowa- od historii zawodu do powstania dyscypliny o nauczycielu i profesjonalizacji zawodu

2. Start i adaptacja młodego nauczyciela w zawodzie

3. Wizerunek współczesnego nauczyciela- pomiędzy normą a akceptacją

4. Kompetencje zawodowe nauczyciela - jak je rozwijać?

5. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania

6. Wypalenie zawodowe nauczycieli-charakterystyka i przeciwdziałanie zjawisku

7. Nauczyciel wobec agresji i bullyingu

8. Test na zaliczenie przedmiotu

Metody dydaktyczne:

pogadanka, metody aktywizujące ( dyskusja, projekt, studia przypadków, inscenizacja, burza mózgów)

Metody i kryteria oceniania:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć

- ocena prac pisemnych wykonanych w trakcie zajęć

- ocena z egzaminu pisemnego (test)

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla IV DMPW - 1

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 7 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia 7 godz.

Przygotowanie zadań ćwiczeniowych 7 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)