Praca z dzieckiem zdolnym w przedszkolu [PW-5F-PZP]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Praca z dzieckiem zdolnym w przedszkolu [PW-5F-PZP] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Gąstoł | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Gwiazdowska-Stańczak S., Sękowski A., "Rodzina uczniów zdolnych", Warszawa 2018 Braun M., Mach M., "Jak pracować ze zdolnymi? Poradnik dla nauczycieli i rodziców", Warszawa 2013 Limont W., "Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować", Sopot 2005 Literatura uzupełniająca: Schwarz D., Tsang J., Blair K., "Jak się uczymy" Warszawa 2017 Gołębiowska-Szychowska J., Szychowski Ł., "Powiem ci, jak się uczyć", Warszawa 2014 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W ramach ćwiczeń realizowane są następujące tematy odpowiadające treściom kształcenia: Wprowadzenie do współczesnych metod uczenia się. 1.Pojęcie zdolności. Typologia wg A. Tannenbauma. Rozwojowe modele zdolności: -Wieloczynnikowy Model Zdolności F. Monksa -Model A. Tannenbauma -Piramida Rozwoju Talentu J. Piirto -Zróżnicowany Model Zdolności i Talentu F. Gagne. 2.Modele zdolności: -ogólnych, -specyficznych (w tym: oparte na analizie czynnikowej, inteligencji wielorakich H. Gardnera, uzdolnień kierunkowych W. Limont), -modele systemowe (wg J. Renzulliego, R. Sternberga i K. Dąbrowskiego). 3.Przejawy zdolności u małych dzieci. Charakterystyka i cechy uczniów zdolnych. Strategie identyfikacji uczniów zdolnych. 4.Koncepcje kształcenia uczniów zdolnych. Taksonomia celów kształcenia. Model wzbogaconego kształcenia SEM, Trójetapowy Model Purdue, Model Autonomicznego Ucznia. Współczesne modele kształcenia uczniów zdolnych na świecie – przegląd 5.Rodzina ucznia zdolnego – środowisko i model. Relacje rodzinne i postawy rodzicielskie. 6.Programy edukacyjne rozwijające zdolności twórcze: -Inkubacyjny Model Nauczania E. Torrance’a, -Odyseja Umysłu, -Twórcze Rozwiązywanie Problemów Osborna i Parnesa -CoRT E. de Bono -Lekcje twórczości. Współczesne programy edukacyjne rozwijające twórczość stosowane na świecie. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków, wykład aktywizujący; |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Pomiar efektów kształcenia: Ćwiczenia: praca problemowa i wystąpienie (prezentacja w Power Point, propozycje ćwiczeń, metody aktywizujące grupę) przygotowane w zespołach 2-3 osobowych; obecność na zajęciach; aktywność na zajęciach. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe online: ćwiczenia 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 Przygotowanie wystąpienia - 10 Przygotowanie pracy na zaliczenie - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla IV DMPW - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.