Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności [AK-0F-PAN]
Semestr letni 2022/2023
Wykład,
grupa nr 4
Przedmiot: | Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności [AK-0F-PAN] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [2022L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 70 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Wałachowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Literatura uzupełniająca Byra, S. (2012). Przystosowanie do życia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą: struktura i uwarunkowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Czerwińska, K., Kucharczyk, I. (2019). Tyflopsychologia: realizacja zadań rozwojowych w biegu życia przez osoby z niepełnosprawnością wzroku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (IBUK Libra) Muzyka-Furtak, E. (red.) (2015). Surdologopedia: teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia Universalis. Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe Fosze. Stepulak, M. Z. (2018). Światło i dźwięki: psychologiczne i interdyscyplinarne uwarunkowania niepełnosprawności sensorycznej. Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zaorska, M. (2021). Edukacja i rehabilitacja osób z równoczesną słuchowo-wzrokową niepełnosprawnością (surdotyflopedagogika): wybrane aspekty i obszary. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną: procesy poznawcze. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Impuls. (IBUK Libra) Zasępa, E., Misiec, M. (2021). Doświadczając starości: zdrowie psychiczne osób starszych. Warszawa: Difin. Zeidler, W. (red.) (2007). Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk: GWP. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Niepełnosprawność: charakterystyka zagadnienia (terminologia, definicje, modele niepełnosprawności, przyczyny, stopnie niepełnosprawności, klasyfikacje niepełnosprawności). Jakość życia i sytuacja społeczna osób z niepełnosprawnością. 2. Postawy społeczne wobec choroby przewlekłej i niepełnosprawności. Potrzeby osób z niepełnosprawnością. 3. Wybrane problemy psychologiczne osób z niepełnosprawnością. Proces adaptacji do niepełnosprawności. 4. Rehabilitacja kompleksowa: charakterystyka zagadnienia (proces rehabilitacji w definicjach; cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji: lecznicza, psychologiczna, pedagogiczna, zawodowa, społeczna; podstawy prawne procesu rehabilitacji). 5. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności narządu wzroku. 6. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności narządu słuchu. 7. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej i zaburzeń ze spektrum autyzmu. 8. Psychospołeczne aspekty choroby przewlekłej. 9. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności narządu ruchu. 10. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności sprzężonej. 11. Psychospołeczne aspekty okresu starości w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności. 12. Sytuacja rodzin osób z niepełnosprawnością. Znaczenie wsparcia społecznego dla osób z niepełnosprawnością i ich rodziny. 13. Społeczne role osób z niepełnosprawnością: życie rodzinne i rodzicielstwo. 14. Mass media a wizerunek społeczny osób z niepełnosprawnością. Rola nowoczesnych środków technicznych w integracji społecznej osób z niepełnosprawnością. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
• wykład konwencjonalny w formie zdalnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych; • narzędzia komunikacji elektronicznej: aplikacja MS Teams (platforma dla zajęć wykładowych; archiwizacja prezentacji multimedialnych z wykładów na kanale grupy w Pliki/Teams); poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą); |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Test egzaminacyjny obejmujący materiał z wykładów (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru oceniany według zasady uwzględniającej „punkty ujemne”). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa wykladowa dla I DZPE Link (zespół na Teams): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aW0u3dhH-MFRNuJYu8we25CoHv-bH6nkOpMwUp8AcqGc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f2e3691c-6bd0-41b7-97eb-4d766fbb9579&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kontakt z wykładowcą: mwalachowska@aps.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.