Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania [PW-5F-AKW]
Semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania [PW-5F-AKW] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Sylwia Jaronowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Bielak A., Kobieta jako więzień konwencji. Kształtowanie etosu życiowego wobec współczesnych uwarunkowań i stereotypów, „Acta Humana” 6(1/2015). Głowacka-Grajper M., Nowicka E. (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s. s.82-98, 338-356, 507-552. Jaronowska S., Poza limesem życia… Chronos i Tanatos jako przekraczalne granice transgresji, (w:) Transgresja jako zjawisko w kulturze. W Kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017. Kamionka I., Człowiek i jego rozumienie piękna według filozoficznej refleksji Władysława Tatarkiewicza i Romana Witolda Ingardena, w: Człowiek w przestrzeni sztuki, Wokół piękna, red. M. Szajda, A. Pawłowska, Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2021 Koropczuk A., Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury, "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013. Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997, rozdz. III (cz. 3), IX, X, XI. E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004 (rozdziały: II. III.IV.V) Marszałek L., Kulturowe uwarunkowania kobiety we współczesnym społeczeństwie https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Seminare_Poszukiwania_naukowe/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25-s267-279/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25-s267-279.pdf Matyjas B., Makro- i mikrospołeczne uwarunkowania funkcjonowania rodziny i kształtu współczesnego dzieciństwa (pdf) Molak D., Religia-religijność-duchowość. Przemiany zjawiska i ewolucja pojęcia, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego Studia Religiologica Z.43 ” MCCCXVII 2010. Paszkowska J., Społeczno-kulturowe uwarunkowania przemiany wizerunku współczesnego mężczyzny http://wydawnictwo.wssp.edu.pl/wp-content/uploads/2016/02/rozdzia%C5%82VII.pdf Włodarczyk E., Kultura, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. II, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003. Żuchowska G., Kicz- przegląd koncepcji teoretycznych i propozycja definicji do celów badawczych, Kultura i Społeczeństwo 2013, nr 1 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe terminy z obszaru antropologii. Ewolucja kultury i jej uwarunkowania. Koropczuk A., Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury, "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013. Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997, rozdz. IX, X, XI Włodarczyk E., Kultura, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. II, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003. 2. Nurty i metody badań antropologicznych. Przykłady klasycznych i współczesnych badań antropologicznych. Orientacja ewolucjonistyczna w antropologii. o E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004, rozdz. II („Ewolucjoniści i ewolucyjne schematy rozwojowe”) o E.B. Tylor, Cywilizacja pierwotna [w:] M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s.82-98. Orientacja dyfuzjonistyczna w antropologii. o E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004, rozdz. III („Reakcja na ewolucjonizm - dyfuzjoniści”) o R. Linton, Dyfuzja, [w:] M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s.338-356. Orientacja funkcjonalistyczna w antropologii. o E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004, rozdz. IV („Nurt funkcjonalistyczny w antropologii”) o B. Malinowski, Argonauci zachodniego Pacyfiku, [w:] M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s.507-552. Konfiguracjonizm antropologiczny o E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004, rozdz. V („Amerykańska szkoła kultury i osobowości”) o R. Benedict, Różnorodność kultur, [w:] M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s.507-552. 3. Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania w perspektywie odniesień do wybranych wątków refleksji inspirowanej rezultatami badań antropologicznych nad rodziną. Kulturowe uwarunkowania trwałości i jakości życia współczesnej rodziny. o Matyjas B., Makro- i mikrospołeczne uwarunkowania funkcjonowania rodziny i kształtu współczesnego dzieciństwa (pdf) o M. Mead, Dojrzewanie na Samoa [w:] M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s.507-552. o E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004, rozdz. V („Amerykańska szkoła kultury i osobowości”) 4.Wybrane aspekty kulturowych uwarunkowań współczesnych wzorców tożsamości. Kulturowe uwarunkowania odniesień do kobiecości i męskości. Popkulturowe ramy tożsamości. Tradycja a ponowoczesność, tożsamość lokalna a wpływy globalizacji. Bielak A., Kobieta jako więzień konwencji. Kształtowanie etosu życiowego wobec współczesnych uwarunkowań i stereotypów, „Acta Humana” 6(1/2015). Marszałek L., Kulturowe uwarunkowania kobiety we współczesnym społeczeństwie https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Seminare_Poszukiwania_naukowe/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25-s267-279/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25-s267-279.pdf Paszkowska J., Społeczno-kulturowe uwarunkowania przemiany wizerunku współczesnego mężczyzny http://wydawnictwo.wssp.edu.pl/wp-content/uploads/2016/02/rozdzia%C5%82VII.pdf 5.Piękno a kicz. Znaczenie i miejsce refleksji nad pięknem i kiczem w dialogu edukacyjnym inspirowanym odniesieniami do kanonu kulturowego i zjawisk popkultury. Kamionka I., Człowiek i jego rozumienie piękna według filozoficznej refleksji Władysława Tatarkiewicza i Romana Witolda Ingardena, w: Człowiek w przestrzeni sztuki, Wokół piękna, red. M. Szajda, A. Pawłowska, Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2021 Żuchowska G., Kicz- przegląd koncepcji teoretycznych i propozycja definicji do celów badawczych, Kultura i Społeczeństwo 2013, nr 1 6. Fundamentalne dylematy współczesnej kultury a dylematy współczesnej edukacji na przykładzie odniesień do sposobów realizowania potrzeb transgresyjnych człowieka znajdujących odbicie w kulturze, jego odniesieniach do śmierci i przemijania. Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997, rozdz. III, cz. 3 Jaronowska S., Poza limesem życia… Chronos i Tanatos jako przekraczalne granice transgresji, (w:) Transgresja jako zjawisko w kulturze. W Kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017. Molak D., Religia-religijność-duchowość. Przemiany zjawiska i ewolucja pojęcia, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego Studia Religiologica Z.43 ” MCCCXVII 2010. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Lektura tekstów źródłowych, praca w grupach oparta na odniesieniach do problemów związanych z poruszaną problematyką, dyskusje, prezentacje multimedialne. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- pisemne kolokwium, które składa się z trzech pytań otwartych sprawdzających znajomość i rozumienie zagadnień poruszanych na zajęciach. - na ostateczną ocenę z przedmiotu wpływać będzie ponadto ocena aktywności studenta podczas ćwiczeń, a także ocena jakości przygotowanej prezentacji. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II DMPW - 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.