Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu [PW-5F-MPP]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu [PW-5F-MPP] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Beata Szurowska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002. Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007. Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007. Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90. Szurowska Beata: (red.)Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Difin 2019 Szurowska B.; Literatura i zabawy literackie jako ważne elementy wspomagania rozwoju małych dzieci, W: Żłobek: wychowanie i edukacja / Jegier Aneta (red.), Difin 2021, , s. 150 -180 Szurowska B.; Kształtowanie gotowości do czytania i pisania, jako ważny element przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole W: Obszary wychowania przedszkolnego / Mikler-Chwastek Anna (red.), 2014, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, s.201-226 Szurowska B.; Rozwijanie zainteresowań czytelniczych przedszkolaków jako ważny element kształcenia gotowości do czytania i pisania W: Edukacja dziecka wobec wyzwań i zagrożeń ponowoczesności / Cecylia Langier, Krzysztof Śleziński (red.), 2014, Bielsko-Biała, Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, s.59-75 Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2011. Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: Badyda E., Rzedzicka S., Fonetyka języka polskiego w ćwiczeniach, Gdańsk 2009. Bernstain B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, przeł. Z. Babska, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G. W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa 1980, s. 557-596. Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002. Dukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995. Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56. Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994. Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002. Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1997. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001. |
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE • Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku. • Zapoznanie z metodyką edukacji polonistycznej (cele, treści programowe, metody i środki dydaktyczne) • Umiejętność opracowania zajęć z zakresu edukacji polonistycznej dla różnych grup wiekowych (3-6 lat). • Znajomość pojęć z zakresu gotowości szkolnej w obszarze przygotowania do nauki czytania i pisania; • umiejętność przeprowadzenia diagnozy z zakresu kompetencji polonistycznych oraz wspomaganie rozwoju dziecka w tym obszarze rozwojowym • Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy. • Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych, praca z tekstem literackim z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Szczegółowy opis zajęć: 03.10. – zajęcia organizacyjne, podział na grupy, omówienie zadań. 10.10.- Omówienie treści polonistycznych z podstawy programowej, metod i środków dydaktycznych wspomagających rozwój językowy oraz przygotowanie przedszkolaków do nauki czytania i pisania/moja prezentacja 17.10 – praca w grupach/ Utwór literacki, jako inspiracja do wspomagania rozwoju dziecka w nabywaniu kompetencji matematycznych, polonistycznych, muzycznych, plastycznych, technicznych, społecznych, emocjonalnych, przyrodniczych. 24.10. – Prezentacja/Utwór literacki, jako inspiracja do wspomagania rozwoju dziecka w nabywaniu kompetencji matematycznych, polonistycznych, muzycznych, plastycznych, technicznych, społecznych, emocjonalnych, przyrodniczych. 07.11.– Prezentacja/ Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym (słownictwo, artykulacja, kompetencje komunikacyjne i narracyjne) oraz metody wspomagania rozwoju mowy dziecka w przedszkolu. Podstawy teoretyczne i metodyczne, najczęściej występujące trudności. Analiza podstawy programowej i wybranego pakietu w tym obszarze rozwojowym od 3-6 latka. Opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu, omówienie konspektu z pomocami dydaktycznymi. 14.11.– praca w grupach 21.11– (przedstawienie pracy grupowej z poprzednich zajęć) prezentacja/Nauka czytania w przedszkolu (wybrane koncepcje, dojrzałość i gotowość do podjęcia nauki czytania i pisania) Podstawy teoretyczne i metodyczne, najczęściej występujące trudności. Analiza podstawy programowej i wybranego pakietu w tym obszarze rozwojowym od 3-6 latka. Opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu, omówienie konspektu z pomocami dydaktycznymi. 28.11.– praca w grupach 05.12.– (przedstawienie pracy grupowej z poprzednich zajęć) prezentacja/ Przygotowanie do nauki pisania (rozwijanie sprawności motorycznej i grafomotorycznej, umiejętności organizowania pola spostrzeżeniowego, orientacji na kartce i pamięci wzrokowej). Podstawy teoretyczne i metodyczne, najczęściej występujące trudności. Analiza podstawy programowej i wybranego pakietu w tym obszarze rozwojowym od 3-6 latka. Opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu, omówienie konspektu z pomocami dydaktycznymi. 12.12.– praca w grupach 19.12. (przedstawienie pracy grupowej z poprzednich zajęć) prezentacja/ Rozwijanie percepcji słuchowej (umiejętności uważnego słuchania, pamięci słuchowej i słuchu fonematycznego). Podstawy teoretyczne i metodyczne, najczęściej występujące trudności. Analiza podstawy programowej i wybranego pakietu w tym obszarze rozwojowym od 3-6 latka. Opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu, omówienie konspektu z pomocami dydaktycznymi. 02.01. – praca w grupach 09.01. – Praca w grupach/ słuchowiska i konspekty z wykorzystaniem opowiadań modelujących i wierszy o emocjach. Analiza i Interpretacja dziecięcych wytworów oraz wypowiedzi dzieci do wierszy o emocjach. 16.01. – Prezentacja 23.01. – zaliczenie: ocena przygotowanych prezentacji, zaangażowania i pracy w grupach, obecność na zajęciach. |
Metody dydaktyczne: |
Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu, działania praktyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu). Ocena wiedzy studenta na temat realizowanych treści podczas rozmowy kierowanej pytaniami |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II DMPW - 2 Metody wykorzystywane podczas zajęć: informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu, działania praktyczne. nakład pracy studenta: * obecność i aktywność podczas zaplanowanych zajęć - 30 godzin * opracowywanie wybranych zagadnień w oparciu o analizę podanej literatury - 8 godzin * analiza podstawy programowej oraz krytyczna analiza programu i pakietów edukacyjnych dla przedszkolaków pod kątem treści polonistycznych - 7 godzin * przygotowanie prac zaliczeniowych: prezentacji, kart pracy, pomocy dydaktycznych i propozycji metodycznych - 15 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.