Umiejętności pomagania [PY-5F-UPO]
Semestr zimowy 2022/2023
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 2
Przedmiot: | Umiejętności pomagania [PY-5F-UPO] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Sylwia Kluczyńska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica, Wyd. SWPS. (rozdziały I, II, III, IV, V) Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP (rozdziały I, II, III, IV) Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia PTP |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: • Zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające • Cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania) • Cechy związane z klientem Umiejętności komunikacyjne • Postrzeganie przekazów niewerbalnych • Słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne) • Reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne) • Pogłębianie uzyskanych informacji Budowanie relacji i ustalanie celów pomocy • Relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność) • Postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla celu pomocy) • Ustalanie wspólnego celu spotkań • Kontrakt Praca z oporem Sytuacje trudne w procesie pomagania. Aspekty etyczne. Zajęcia kończące i podsumowujące: udzielenie informacji zwrotnych; kolokwium - test wiadomości; ewaluacja zajęć |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Warsztaty – odgrywanie psychodram ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmującej pomoc, praca w małych grupach |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiadomości – zalicza 60% poprawnych odpowiedzi, obecność i aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa warsztatowa dla III DMPY-PKL 1B NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia (kolokwium pisemne): 10 godz. Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 godz. Liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.