Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pomocy osobom chorym psychicznie [PY-5S-MPO] Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metody pomocy osobom chorym psychicznie [PY-5S-MPO]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:30 - 15:05
sala 3631
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Paweł Bronowski
Literatura:

ĆWICZENIA

Literatura obowiązkowa:

Psychologia kliniczna, Cierpiałkowska L., Sęk H., PWN 2016. Rozdział 16 Psychologia schizofrenii, 321-344.

Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. r. 2

Cierpiałkowska L. (2007/2018) Psychopatologia. Scholar r.9

Bronowski, P. (2018). Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Strony 53-88

Prot-Klinger, K. (2013). Psychiatria środowiskowa między romantyzmem a pozytywizmem—próba integracji podejść. Psychiatria, 10(3-4), 101-108.

Tyszkowska, M., & Podogrodzka, M. (2013). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki bezpośrednio związane z leczeniem psychiatrycznym. Psychiatr. Pol, 47(6), 1011-1022.

Jackowska, E. (2009). Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię–przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska, 43(6), 655-670.

Podogrodzka-Niell, M., & Tyszkowska, M. (2014). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki związane z funkcjonowaniem społecznym. Psychiatr. Pol, 48(6), 1201-1211.

Czabała, J. C., & Kluczyńska, S. (Eds.). (2015). Poradnictwo psychologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN. S. rozdział 12

Bronowski, P., Chotkowska, K., & Bednarzak, J. (2016). Nowe trendy w rehabilitacji osób chorujących psychicznie. Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 3, 11-20.

Fijałkowska, P., Lewczuk, E., & Pawłoska, B. (2012). Rehabilitacja psychiatryczna osób z rozpoznaniem schizofrenii-przegląd wybranych metod. Current Problems of Psychiatry, 13(1). s. 49-53

Birchwood, M. J., & Jackson, C. (2006). Schizofrenia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdziały 6,7,8

Zadrożna, A. (2019). Wiedza płynąca z doświadczenia choroby psychicznej jako możliwość wejścia w inną rolę społeczną. Przykład funkcjonowania grup samopomocowych osób chorujących psychicznie na poziomie psychologicznym i społecznym. Ogrody Nauk i Sztuk, 9, 162-169.

Literatura uzupełniająca:

Möllers, H. J. (2018). Możliwości i ograniczenia DSM-5 w polepszeniu klasyfikacji i diagnozy zaburzeń psychicznych, Psychiatria Polska, 52(4).

Beck, A. T., Rector, N. A., Stolar, N., & Grant, P. (2010). Schizofrenia w ujęciu poznawczym. Teoria, badania i terapia.

Turkington, D (2013). Terapia poznawcza psychoz. Edra Urban & Partner

Zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne : DSM-5 Selections. Wydawnictwo: Wrocław : Edra Urban & Partner, cop. 2018.

Bronowski, P. (2018). Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Strony 53-88

Prot-Klinger, K. (2013). Psychiatria środowiskowa między romantyzmem a pozytywizmem—próba integracji podejść. Psychiatria, 10(3-4), 101-108.

Bronowski, P., Sawicka, M., & Kluczyńska, S. (2009). Funkcjonowanie społeczne osób przewlekle chorych psychicznie uczestniczących w środowiskowych programach wsparcia społecznego. Post. Psychiatr. Neurol, 1, 43-50.

Cechnicki, A., Liberadzka, A. (2015). Umacnianie i zdrowienie: dać nadzieję. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Tyszkowska, M., & Podogrodzka, M. (2013). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki bezpośrednio związane z leczeniem psychiatrycznym. Psychiatr. Pol, 47(6), 1011-1022.

Jackowska, E. (2009). Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię–przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska, 43(6), 655-670.

Załuska, M., Prot-Klinger, K., & Bronowski, P. (2007). Psychiatria środowiskowa jako środowiskowa opieka nad zdrowiem psychicznym. Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Podogrodzka-Niell, M., & Tyszkowska, M. (2014). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki związane z funkcjonowaniem społecznym. Psychiatr. Pol, 48(6), 1201-1211.

Kalisz, A. (2013). O psychoterapii osób cierpiących z powodu schizofrenii. Psychoter, 4(167), 21-27.

Zadrożna, A., & Chotkowska, K. (2018). Działania edukacyjne i wsparcie wolontariuszy w ruchu samopomocowym osób z doświadczeniem choroby psychicznej. Przykład Grupy Wsparcia Trop. Zeszyty Pracy Socjalnej, 1, 45-55.

Błądziński, P., Cechnicki, A., Bogacz, J., & Cichocki, Ł. (2014). Znaczenie Otwartego Dialogu w leczeniu osób chorujących na schizofrenię. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 23(3), 134-139.

Chądzyńska, M., Meder, J., & Charzyńska, K. (2009). Uczestnictwo w psychoedukacji osób chorych na schizofrenię–analiza zajęć z perspektywy pacjentów. Psychiatria Polska, 43(6).

Telichowska-Leśna, A. (2007). Zastosowanie i skuteczność terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu schizofrenii. Psychiatria, 4(2), 60-68.

Mueser, K. T., & Gingerich, S. (2008). Życie ze schizofrenią: poradnik dla rodzin. Dom Wydawniczy" Rebis".

Sawicka, M. (2010). Znaczenie stylu terapeutycznego w leczeniu osób chorych na schizofrenię. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kostecka, M., Namysłowska, I., & Ostoja-Zawadzka, K. (2012). Problemy etyczne w terapii schizofrenii. Psychiatr. Pol, 46(3), 421-428.

Gawęda, Ł., Moritz, S., & Kokoszka, A. (2009). Podstawy teoretyczne treningu metapoznawczego dla chorych na schizofrenię. Psychiatr. Pol, 43(6), 671-682.

Jarema, M. (2002). Leczenie farmakologiczne schizofrenii. Przewodnik Lekarza/Guide for GPs, 5(10), 24-31.

Kowalewska, M., Goździalska, A., & Jaśkiewicz, J. (2014). Działania środowiskowe i współpraca instytucji na rzecz osób chorujących psychicznie.

Świtaj, P. (2008). Doświadczenie piętna społecznego i dyskryminacji u pacjentów z rozpoznaniem schizofrenii. Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Świtaj, P. (2009). Rola diagnozy psychiatrycznej w procesie stygmatyzacji osób z zaburzeniami psychicznymi. Post Psychiatr Neurol, 18(4), 377-386.

Świtaj, P., Wciórka, J., Grygiel, P., Smolarska-Świtaj, J., Anczewska, M., & Chrostek, A. (2010). Częstość doświadczeń stygmatyzacji u chorych na schizofrenię w porównaniu do pacjentów z innymi problemami zdrowotnymi1. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 269.

Mroczek, B., Wróblewska, I., Kędzierska, A., & Kurpas, D. (2014). Postawy dorosłych Polaków wobec osób chorych psychicznie. Family Medicine & Primary Care Review, (3), 263-265.

Kochański, A., & Cechnicki, A. (2017). Postawy polskich psychiatrów wobec osób chorujących psychicznie. Psychiatr. Pol, 51(1), 29-44.

Wilczek-Rużyczka, E. (2019). Komunikowanie się z chorym psychicznie. PZWL Wydawnictwo Lekarskie.

De Barbaro, B., Ostoja-Zawadzka, K., & Cechnicki, A. (2005). Możesz pomóc-poradnik dla rodzin pacjentów chorych na schizofrenię i zaburzenia schizotypowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 131-141.

Eric L. Granholm, John R. McQuaid, Jason L. Holden (2018) Schizofrenia. Poznawczo-behawioralny trening umiejętności społecznych. Praktyczny przewodnik. Wyd WUJ

Zakres tematów:

ĆWICZENIA

1. Wprowadzenie

Wstęp do zajęć. Tezy do dyskusji: rola psychologa pracującego z osobami chorującymi, kim są osoby chorujące psychicznie, jakie są ich problemy.

2. Psychopatologia chorób psychicznych i funkcjonowanie osób na nie chorujących

3. Programy środowiskowe i psychiatryczne: różnice i podobieństwa

4. Poszczególne placówki lecznictwa psychiatrycznego i niemedyczne programy wsparcia. Specyfika działania.

5. Spotkanie z profesjonalistą

6. Studium przypadku I

7. I spotkanie z osobą z Grupy Wsparcia Osób z Doświadczeniem Kryzysu Psychicznego TROP

8. Studium przypadku II

9. Nowe role osób chorujacych psychicznie, grupy samopomocowe

10. Stygmatyzacja – wykład i dyskusja

11. Druga wizyta osoby z doświadczeniem kryzysu psychicznego

12. Model azylowy vs. model środowiskowy – dyskusja/metody

13. Formy pomocy osobom chorującym psychicznie

Poradnictwo, psychoterapia, farmakoterapia, interwencja kryzysowa, psychoedukacja, TUSy, przeciwdziałanie nawrotom, praca z rodzinami, samopomoc

14. Studium przypadku III

15. Zróżnicowanie osób chorujących: specyfika przebiegu choroby, zasoby i ograniczenia, partnerstwo z profesjonalistą.

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku, spotkanie z ekspertem przez doświadczenie, praca w małych grupach, praca indywidualna, praca z tekstem.

Metody i kryteria oceniania:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

ĆWICZENIA

- Obecność i aktywność na zajęciach

- 2 kolokwia w formie testu jednokrotnego wyboru obejmujące treści z ćwiczeń i literatury.

- wykonywanie zadań w małych grupach oraz zadań indywidualnych

- wykonywanie prac domowych

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla IV DMPY-PKL

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)