Problem przemocy, znęcania się i wykluczenia w szkole [20-3S-PZW]
Semestr letni 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Problem przemocy, znęcania się i wykluczenia w szkole [20-3S-PZW] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [2022L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Sławomir Postek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiazkowa: Deptuła M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa: PWN. Kołodziejczyk J. (2004), Agresja i przemoc w szkole. Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, Kraków: Sophia. Komendant-Brodowska, A. (2014). Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań. Analizy IBE/01/2014 Olweus D. (2007). Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO. Pyżalski J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Impuls Rigby, K. (2010). Przemoc w szkole. Jak ją ograniczać? Poradnik dla rodziców i pedagogów. Kraków: Wydawnictwo UJ. Tłuściak-Deliowska A. (2017). Dręczenie szkolne. Społeczno-pedagogiczna analiza zjawiska. Warszawa: Wydawnictwo APS. rban B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN Woljtasik Ł. (2015), red., Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół, Warszawa: Wydawnictwo FDN. Surzykiewicz, J., (2000). Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne. Warszawa: CMPP-P Literatura uzupełniająca: Borecka-Biernat D., (2013)(red.). Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości przezwyciężania. Warszawa: Difin Borzucka-Sitkiewicz K. (2010). Środowiskowe uwarunkowania agresywnych zachowań młodzieży (jako wyznacznik oddziaływań profilaktycznych i interwencyjnych). Katowice: Wydawnictwo UŚ Czemierowska-Koruba E. (2014), Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie przeciwdziałać, ORE Dąbkowska M., Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka – podręcznik dla nauczyciela. Toruń: WN UMK Frączek A., Pufal-Struzik I., (1996)(red.). Agresja wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna. Kielce Gaś, Z. (1999). Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego. Katowice Kulesza M. (2012). Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów. Łódź: Wydawnictwo UŁ Klaus W., Wykorzystanie sprawiedliwości naprawczej w zapobieganiu przemocy rówieśniczej w szkole. [w:] Mediacja, red. L. Mazowiecka, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2009, s. 334-359 Krahe B. (2006). Agresja. Gdańsk: GWP Urban B., (2005). Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: Wydawnictwo UJ Dziecko Krzywdzone. Teoria Badania Praktyka, nr 1 (26), 2009 (cały numer poświęcony cyberprzemocy) Dziecko Krzywdzone. Teoria Badania Praktyka, nr 1 (15), 2016 (cały poświęcony przemocy rówieśniczej) Pufal-Struzik I. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Rejzner A. (2008), Przemoc i agresja w szkole. Próby rozwiazania problemu, Warszawa: WSP TWP. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
REŚCI PROGRAMOWE: 1. Agresja i przemoc jako problem społeczny. 2. Agresja i przemoc w szkole. 2.1. Szkoła jako środowisko wychowawcze i socjalizacyjne. 2.2. Definicje (agresja, cyberprzemoc, bullying rówieśniczy), typologia zachowań agresywnych, rodzaje przemocy. 2.3. Agresja elektroniczna i właściwości nowych technologii. 3. Agresor w klasie szkolnej. 3.1.Psychologiczne teorie zachowania agresywnego. 3.2.Działania ukierunkowane na sprawców przemocy rówieśniczej. 4. Rodzina w obszarze zachowań agresywnych i przemocy w szkole. 5. Ofiara przemocy, znęcania się i wykluczenia w szkole. Bullying uprzedzeniowy. Obszary pracy z ofiarą przemocy. 6. Wykluczenie rówieśnicze – istota, mechanizmy i role grupowe. 7. Uczniowie w roli świadków przemocy w szkole. 8. Szkoła – redukcja czy generator zachowań agresywnych? 8.1. Czynniki związane z klimatem i kulturą szkoły. 8.2. Nauczyciel wobec przemocy rówieśniczej. 9. Klimat szkoły a zachowania agresywne, narzędzia do badania klimatu w szkole. 10. Koncepcje wyjaśniające przemoc w szkole oraz implikacje dla profilaktyki. 10.1. Rola nauczyciela i specjalistów w profilaktyce agresji i przemocy. 10.2. Rozwiązania prawne w aspekcie aktów agresji i przemocy w szkole. 10.3. Rozwiązania psychologiczne w aspekcie aktów agresji i przemocy w szkole. 11. Umiejętności prospołeczne dzieci i młodzieży jako ważny element profilaktyki agresji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład, mentimeter, kahoot |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin jednokrotnego wyboru |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa wykładowa dla V DMPY-WIK |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.