Relacja terapeutyczna [20-3S-RTE]
Semestr letni 2022/2023
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 4
Przedmiot: | Relacja terapeutyczna [20-3S-RTE] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [2022L]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Gelso, Ch., J., Hayes,J., A. (2004). Relacja terapeutyczna. Gdańsk: GWP. • Heaton, J. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk: GWP, rozdział 3. • Kottler, J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP • Kottler, J. (2004). Opór w psychoterapii. Gdańsk: GWP • Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (1994).(red. Bogdan de Barbaro), Kraków: Collegium Medicum UJ • Yalom, I. (2010). Dar terapii. Warszawa: IPZ. • Yalom, I. (2011) Mama i sens życia. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. • Yalom, I. (2013). Kat miłości ,Warszawa: Wyd. Czarna Owca /lub inna wybrana samodzielnie/. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Formułowanie celów i układanie planu terapii, pierwsza sesja: oczekiwania klienta i terapeuty Relacja terapeutyczna, sojusz terapeutyczny – trudności, zjawisko oporu Osoba pacjenta – zjawisko przeniesienia i jego sygnały Osoba terapeuty – zjawisko przeciwprzeniesienia i jego funkcje Relacja terapeutyczna w różnych orientacjach terapeutycznych /pod. systemowe/ Relacja terapeutyczna w różnych fazach psychoterapii – nawiązywanie kontaktu. Relacja terapeutyczna u pacjentów z różnym rozpoznaniem / wg ICD-10/ |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
omawianie, dyskusja (ogólna lub w małych grupach) nad tematami kolejnych zajęć oraz ćwiczenia warsztatowe umożliwiające doświadczenie psychologiczne wybranych aspektów relacji terapeutycznej (sceny symulowane, odgrywanie ról) Zadania np.:ułożenie planu terapeutycznego i podanie ewentualnych zagrożeń dla relacji terapeutycznej; omówienie trudności z utrzymaniem sojuszu terapeutycznego;analiza reakcji przeniesieniowych na podstawie materiału filmowego., ułożenie rozmowy z "własnym" pacjentem prezentującym reakcje przeniesieniową, omówienie dowolnego rozdziału z książek Yaloma, i opowiecie o swoich refleksjach i przemyśleniach, zagrożenia dla relacji terapeutycznej u pacjentów z różnym rozpoznaniem" - 3 grupy zaburzeń z ICD 10: F20, F30, F40, |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach (dopuszczalna 2 nieobecności w semestrze) - aktywność na zajęciach: stawianie pytań, wysuwanie wątpliwości, udział w dyskusji - przygotowanie zadań domowych / w zespołach / - przedstawienie pracy pisemnej zaliczającej warsztaty/dziennik warsztatu/ |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa warsztatowa dla V DMPY-PKL 2B |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.