Zachowania trudne dzieci i młodzieży [PC-5F-ZTD]
Semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zachowania trudne dzieci i młodzieży [PC-5F-ZTD] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Hubert Iwanicki | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN Hollin, C.R., Brownie, D., Palmer, E.J. (2004). Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka. Gdańsk: GWP Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP. Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ. Urban, B., (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ. Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ Kozak, S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych. Wybrane teorie zachowań problemowych. Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych i problemowych. 2. Profilaktyka skierowana do młodzieży. Pojęcie profilaktyki, czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi. 3. Przemoc i agresja (przemoc szkolna, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna, różnice pomiędzy przemocą a agresją, przemoc międzyrówieśnicza). 4. Cyberprzemoc: formy, uwarunkowania, konsekwencje. Hejt, patostreaming, patoinfluenserka (wyjaśnienie pojęć, uwarunkowania, formy, przykłady, skutki). 5. Uzależnienia fizyczne i behawioralne: uzależnienie od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, komputera, telefonu, Internetu. 6. Depresja, zaburzenia nerwicowe, próby samobójcze i samobójstwa dokonane. 7. Przestępczość nieletnich. 8. Wczesna inicjacja seksualna. 9. Problem rasizmu, dyskryminacji i homofobii wśród młodego pokolenia. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
prezentacje, dyskusja, pogadanka, praca w grupie, pokaz, dyskusja dydaktyczna, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność podczas zajęć - obecność studenta/studentki podczas ćwiczeń - ocena przyswojonej wiedzy przekazywanej w trakcie zajęć - ocena przygotowanego i zaprezentowanego przez studenta/studentki tematu podczas zajęć |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II DMPC 1 Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Sumaryczna liczba godzin 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.