Warsztat wychowawczy pedagoga [PC-5F-WWP]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Warsztat wychowawczy pedagoga [PC-5F-WWP] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jarosław Michalski | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: A. Gurycka, Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990; M. Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, WSiP, Warszawa 1990; T. Lewandowska-Kidoń, B. Kalinowska-Witek, Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Wyd. UMCS, Lublin 2016. J.Homplewicz: etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 1996. Literatura uzupełniająca: G. King, Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk 2003; B. Śliwerski, Myśleć jak pedagog, GWP, Sopot 2010; E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000; M. Łobocki, Teoria wychowania, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
- Wybrane metody wychowawcze – założenia teoretyczne, metodyczne i ich skuteczność w sytuacji wybranych trudności wychowawczych. - Praca nauczyciela z grupą rówieśniczą – zasady budowania klimatu współpracy (obecność wychowawcza, takt pedagogiczny, wychowawca a autorytet) - Błędy wychowawcze. - Współpraca rodziny i szkoły – formy współpracy z rodziną w zakresie rozwiązywania problemów: • Różnorodne formy współpracy z rodzicami (spotkanie inaugurujące współpracę, zajęcia adaptacyjne, informator dla rodziców, zajęcia integracyjne, zebrania, zajęcia otwarte, uroczystości, spotkania z ekspertem), • Indywidualne formy współdziałania nauczycieli i rodziców: konsultacje pedagogiczne, wizyty domowe, korespondencja, • Postawy i zachowania rodziców utrudniające współpracę oraz sposoby ich przezwyciężania: unikanie współpracy, zaniedbywanie spraw dziecka, nadopiekuńczość, rodzice skłóceni ze sobą, wrogość, agresywność, kłótliwość. - Projektowanie zajęć wychowawczych dla zróżnicowanych grup uczniów. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody problemowe, aktywizujące (zgłaszanie pomysłów, opracowywanie projektów działań pedagoga, metody aktywizujące i gry dydaktyczne na zajęciach, np. burza mózgów, sytuacyjna, symulacyjna, praca samodzielna obejmująca analizę danej sytuacji wychowawczej przez pryzmat działań pedagoga. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność i obecność na zajęciach, zaliczenie sprawdzianu pisemnego obejmującego tematyczne zagadnienia omawiane na zajęciach i w wymaganym zakresie literaturowym. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla III DMPC-SUR |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.