Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat wychowawczy pedagoga [PC-5F-WWP] Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Warsztat wychowawczy pedagoga [PC-5F-WWP]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 11:40 - 13:15
sala 3232
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Szurowska
Literatura:

Literatura obowiązkowa: A. Gurycka, Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990; M. Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, WSiP, Warszawa 1990; T. Lewandowska-Kidoń, B. Kalinowska-Witek, Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Wyd. UMCS, Lublin 2016,Szurowska B.; (red.)Szkoła w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Difin 2020, Szurowska B.;(red.)Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Difin 2019

Literatura uzupełniająca: G. King, Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk 2003; B. Śliwerski, Myśleć jak pedagog, GWP, Sopot 2010; E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000; M. Łobocki, Teoria wychowania, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010.

Zakres tematów:

Realizacja przedmiotu uwzględnia przede wszystkim podstawowe założenia budowania warsztatu wychowawczego pedagoga. Obejmuje on nie tylko orientację w metodach i technikach oddziaływań wychowawczych, warunki skuteczności form w procesie wychowywania, ale także ich stronę praktyczną obejmującą także uwzględnienie zależności między nimi i charakterystykę rodzajów działania.

Szczegółowy opis zajęć:

I. Zajęcia organizacyjne, podział na zespoły, omówienie i przydzielenie zadań, szczegółowe omówienie wybranego zagadnienia z każdym zespołem oraz omówienie formy zaliczenia

II. Film „Cudotwórczyni” + refleksje, przemyślenia, wnioski.

III. Pedagog szkolny/przedszkolny – kwalifikacje, funkcje, zadania, trudności, wyzwania itp.

Praca w grupach: ćwiczenia uważnej obserwacji, aktywnego słuchania, odzwierciedlania i dawania uznania

IV. Osobowość i autorytet pedagoga w wybranych koncepcjach pedagogicznych. Przedstawienie wyników ankiet/ 30 nauczycieli wychowania przedszkolnego, 30 nauczycieli szkół podstawowych, 30 nauczycieli szkół średnich.

Praca w grupach: ćwiczenia rozwijające umiejętność poznawania siebie i innych, budowanie poczucia własnej wartości

V. Dziecko ze specjalnymi potrzebami w szkole i w przedszkolu - zadania wychowawcze pedagoga – kształtowanie postawy prointegracyjnej. Projekt lekcji, spotkań, zebrań, szkoleń, lista ośrodków (fundacji, stowarzyszeń, poradni). Zakres, metody, formy współpracy z nauczycielami i rodzicami. Wywiad z pedagogiem szkolnym lub przedszkolnym.

VI. Dziecko zdolne w szkole i w przedszkolu - zadania wychowawcze pedagoga – motywacja do rozwoju. Projekt lekcji, spotkań, zebrań, szkoleń, lista ośrodków (fundacji, stowarzyszeń, poradni). Zakres, metody, formy współpracy z nauczycielami i rodzicami. Wywiad z pedagogiem szkolnym lub przedszkolnym.

VII. Agresja, uzależnienia, wagary – zadania wychowawcze pedagoga – rozwijanie inteligencji społecznej, emocjonalnej i moralnej (ważnych dla radzenia z emocjami oraz dobrego funkcjonowania w życiu szkolnym, rodzinnym itd.). Projekt lekcji, spotkań, zebrań, szkoleń, lista ośrodków (fundacji, stowarzyszeń, poradni). Zakres, metody, formy współpracy z nauczycielami i rodzicami. Wywiad z pedagogiem szkolnym.

VIII. Zaliczenie: ocena przygotowanych prezentacji, zaangażowanie i praca w grupach, obecność na zajęciach.

Metody dydaktyczne:

Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), poglądowe (film, prezentacja), ćwiczenia praktyczne w grupach

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć,

ocena przygotowanych prac zaliczeniowych,

ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu),

ocena pracy indywidualnej, zwrócenie uwagi na kompetencje związane z zauważaniem trudnych sytuacji wychowanka oraz towarzyszących im emocji i przeżyć,

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla III DMPC-LOG

nakład pracy studenta:

* obecność i aktywność podczas zaplanowanych zajęć - 15 godzin

* opracowywanie wybranych zagadnień w oparciu o analizę podanej literatury - 8 godzin

* przygotowanie prac zaliczeniowych - 7 godzin

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)