Metodyka edukacji wczesnoszkolnej uczniów słabosłyszących [PC-5S-MES]
Semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji wczesnoszkolnej uczniów słabosłyszących [PC-5S-MES] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
każda środa, 8:00 - 11:25
(sala nieznana) |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Małgorzata Skuza, Katarzyna Wereszka |
Literatura: |
Buryn Urszula, Hulboj Teresa, Kowalska Marzena, Pod¬ziemska Tamara (2001). Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. War¬szawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej Csanyi Y.,1994,Słuchowo - werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSIP, Warszawa Dłużniewska Agnieszka (2010). Model pracy z uczniem niesłyszącym lub słabo słyszącym. W: Podnie¬sienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz. 2, (s. 31-78). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. Korzon A. Specyfika nauczania zintegrowanego w szkole dla dzieci z wadą słuchu. W : Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia zintegrowanego / pod red. Haliny Kosętki i Józefa Kuźmy. — Kraków, 2000. — (Problemy Studiów Nauczycielskich ; nr 22). — S. 244-248 Korzon A. Wychowanie słuchowe dzieci z wadą słuchu. Infograf. Katowice 1994 Krakowiak K. Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2012. Kupisiewicz M. "Kompetencje intelektualne dzieci z wadą słuchu do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych", Audiofonologia T. VI 1994 Kupisiewicz M. Specyfika rozwoju dziecka z niepełnosprawnością słuchu. w: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.) Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia. 2022 Kupisiewicz Małgorzata (2006). Kształcenie dzieci z wadą słuchu w systemie integracyjnym jako wyzwanie dla surdopedagogiki. Szkoła Specjalna, 5, (330-337). Olempska Magdalena (2009). Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem. W: T. Żółkowska, L. Konopska (red.), W kręgu niepełnosprawności - teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej, 5, (s.257-261). Szczecin: Wydawnictwo Print Group. Plutecka K. Zasady projektwania zindywidualizowanego programu edukacji o charakterze edukacyjno-terapeutycznym dla uczniów z różnymi dysfunkcjami rozwojowymi W: Barbara Oszustowicz, Viktor Lechta (red.) Teoretyczne i praktyczne aspekty terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2009 Plutecka K., Korzon A. Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków Oficyna Wydawnicza IMPULS 2010 Skibska Joanna (2014). Uczeń z wadą słuchu w młodszym wieku szkolnym w szkole ogólnodostępnej – problemy i ich rozwiązania. W: J. Skibska (red.) Dziecko z wadą słuchu oraz Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego (CAPD). Wybrane problemy (s. 27-43). Kraków: Wydawnictwo LIBRON. Trochymiuk A. "Sprawności językowe a sprawności komunikacyjne w rozwoju mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Studium przypadku", Audiofonologia T. XIX 2001 |
Zakres tematów: |
Podstawa programowa kształcenia ogólnego – dostosowanie treści programowych do możliwości ucznia słabosłyszącego. - Dostosowanie metod dydaktycznych, form pracy i środków dydaktycznych do specyficznych potrzeb ucznia z wadą słuchu. - Cele rewalidacyjne realizowane w klasach I-III dla uczniów słabosłyszących. - Strategie realizacji programu nauczania zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem specyfiki postępowania metodycznego związanej z metodami rozwijania mowy dźwiękowej, kompetencji językowej i komunikacyjnej ucznia słabosłyszącego: metoda ustno- słuchowa; fonogesty – jako metoda wspomagająca proces prawidłowej artykulacji i odczytywania mowy z ust. - Wykorzystanie alternatywnych metod porozumiewania się w pracy z uczniem z słabosłyszacym. - Konstruowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno–Terapeutycznych dla ucznia słabosłyszącego. - Tok metodycznego postępowania podczas opracowywania następujących zagadnień związanych ze specyfiką potrzeb rozwojowych ucznia słabosłyszącego: metody nauki czytania; nauka czytania i pisania w klasie I; założenia metodyczne wprowadzenie nowej litery; doskonalenie nauki czytania w klasie II i III; ćwiczenia gramatyczne; ćwiczenia słownikowo – frazeologiczne; ćwiczenia stylistyczne (wypowiedzi ustne i pisemne); czytanie ze zrozumieniem - metodyczne kroki opracowywania tekstu czytanki; kształtowanie pojęcia liczby. - Umiejętności praktyczne w programie matematyki klasy I-III w szkole dla dzieci słabosłyszących. |
Metody dydaktyczne: |
Metody problemowe: pokaz – obserwacja, studiowanie literatury specjalistycznej Metody poszukujące: samodzielna praca studentów, dyskusja, układanie planu rozwiązania: określonego problemu pedagogicznego, projektowanie zajęć z uczniami słabosłyszącymi konstruowanie konspektów zajęć, samodzielne prowadzenie zajęć próbnych przez studentów z uczniami słabosłyszącymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń i wykładów: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie udziału studentów w wykładach, przygotowanie prezentacji, konspektów zajęć , pomocy dydaktycznych, udział w hospitacji zajęć i samodzielne prowadzenie zajęć z uczniem słabosłyszącym przez student Egzamin pisemny godziny kontaktowe online (90h) przygotowanie się do zajęć 20h przygotowanie się do egzaminu 20 h |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla IV DMPC-SUR |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.