Metodyka kształcenia uczniów z wadami słuchu [PC-5F-MUS]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Metodyka kształcenia uczniów z wadami słuchu [PC-5F-MUS] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Rostkowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Gałkowski T.Psychologia dziecka głuchego PWN Douvet D. "Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego" WSiP, Warszawa 1996 Specjalna nr 1 (126) T. XLVI (Styczeń, Luty) 1985 Korzon Aniela, Plutecka Katarzyna Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej Korzon A. "Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych" , wyd. WSP, Kraków 1996 Eckert U. Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej" Koredo M.Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych” Kraków, 2009 Kupisiewicz M. "Kompetencje intelektualne dzieci z wadą słuchu do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych", Audiofonologia T. VI 1994 Kupisiewicz M. " Bariery w komunikowaniu się bezpośrednim dzieci i młodzieży z wadą słuchu ze słyszącymi rówieśnikami w świetle modelu komunikacji międzyosobowej Friedemanna Schulza von Thuna Trochymiuk A. "Sprawności językowe a sprawności komunikacyjne w rozwoju mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Studium przypadku", Audiofonologia T. XIX 2001 Wereszka K. Uczeń z wadą słuchu w integracyjnym i włączającym systemie nauczania. Forum Pedagogiczne 2017/2 Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW (s. 91-104). Wereszka K. (2017). Surdodydaktyka – kształcenie uczniów z niepełnosprawnością słuchu. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych (s. 111-139). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wereszka K. (2017). Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych dla uczniów z niepełnosprawnością narządu słuchu. W: E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w procesie wspierania dzieci (s. 53-77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Metodyka pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej z uczniami z wadą słuchu Konsekwencje uszkodzenia słuchu dla rozwoju mowy dziecka i ich wpływ na przebieg edukacji szkolnej: dzieci niedosłyszące, słabosłyszące, funkcjonalnie głuche. Dostosowanie treści, celów, metod, form pracy i środków do potrzeb ucznia z wadą słuchu Specyfika procesu opanowania umiejętności czytania i pisania przez dzieci słabosłyszące i niesłyszące. Trudności w opanowaniu umiejętności czytania ze zrozumieniem. Metodyczne kroki pracy podczas opracowywania czytanki. Wychowanie dwujęzyczne uczniów niesłyszących zasady pracy na zajęciach szkolnych. Cele edukacyjne i rewalidacyjne w zakresie nauczania zintegrowanego uczniów niesłyszanych i słabosłyszących Metodyczne kroki postępowania w procesie dwujęzycznego nauczania dzieci niesłyszących (język polski w mowie i piśmie; PJM) Cele i zadania oraz etapy wychowania słuchowego realizowanego w toku nauczania uczniów z wadą słuchu. - Poziomy kształtowania pojęć na etapie edukacji elementarnej uczniów niesłyszących i słabosłyszących. - Cele ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych prowadzonych z uczniami niedosłyszącymi. - Trudności uczniów słabosłyszących i niesłyszących w samodzielnym tworzeniu tekstów pisanych, typy błędów gramatycznych oraz graficznych Zasady budowania tekstów do czytania dla uczniów słabosłyszących i niesłyszących |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład, dyskusja, warsztat, ćwiczenia |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Godziny kontaktowe: ćw. 15 przygotowanie się do zajęć , lektury 15 opracowanie scenariuszy zajęć 25 przygotowanie pomocy dydaktycznych 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla IV DMPC-TEA |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.