Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia uczniów z wadami słuchu [PC-5F-MUS] Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka kształcenia uczniów z wadami słuchu [PC-5F-MUS]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15
sala 1104/1105
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Joanna Rostkowska
Literatura:

Gałkowski T.Psychologia dziecka głuchego PWN

Douvet D. "Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego" WSiP, Warszawa 1996

Specjalna nr 1 (126) T. XLVI (Styczeń, Luty) 1985

Korzon Aniela, Plutecka Katarzyna Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej

Korzon A. "Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych" , wyd. WSP, Kraków

1996

Eckert U. Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej"

Koredo M.Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych” Kraków, 2009

Kupisiewicz M. "Kompetencje intelektualne dzieci z wadą słuchu do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych", Audiofonologia

T. VI 1994

Kupisiewicz M. " Bariery w komunikowaniu się bezpośrednim dzieci i młodzieży z wadą słuchu ze słyszącymi rówieśnikami w świetle

modelu komunikacji międzyosobowej Friedemanna Schulza von Thuna

Trochymiuk A. "Sprawności językowe a sprawności komunikacyjne w rozwoju mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu.

Studium przypadku", Audiofonologia T. XIX 2001

Wereszka K. Uczeń z wadą słuchu w integracyjnym i włączającym systemie nauczania. Forum Pedagogiczne 2017/2 Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW (s. 91-104).

Wereszka K. (2017). Surdodydaktyka – kształcenie uczniów z niepełnosprawnością słuchu. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych (s. 111-139). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wereszka K. (2017). Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych dla uczniów z niepełnosprawnością narządu słuchu. W: E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w procesie wspierania dzieci (s. 53-77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW

Zakres tematów:

Metodyka pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej z uczniami z wadą słuchu

Konsekwencje uszkodzenia słuchu dla rozwoju mowy dziecka i ich wpływ na przebieg edukacji

szkolnej: dzieci niedosłyszące, słabosłyszące, funkcjonalnie głuche.

Dostosowanie treści, celów, metod, form pracy i środków do potrzeb ucznia z wadą słuchu

Specyfika procesu opanowania umiejętności czytania i pisania przez dzieci słabosłyszące i niesłyszące. Trudności w opanowaniu umiejętności czytania ze zrozumieniem. Metodyczne kroki pracy podczas opracowywania czytanki. Wychowanie dwujęzyczne uczniów niesłyszących zasady pracy na

zajęciach szkolnych.

Cele edukacyjne i rewalidacyjne w zakresie nauczania zintegrowanego uczniów niesłyszanych i słabosłyszących

Metodyczne kroki postępowania w procesie dwujęzycznego nauczania dzieci niesłyszących (język polski w mowie i piśmie; PJM)

Cele i zadania oraz etapy wychowania słuchowego realizowanego w toku nauczania uczniów z wadą słuchu.

- Poziomy kształtowania pojęć na etapie edukacji elementarnej uczniów niesłyszących i

słabosłyszących.

- Cele ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych prowadzonych z uczniami niedosłyszącymi.

- Trudności uczniów słabosłyszących i niesłyszących w samodzielnym tworzeniu tekstów pisanych, typy błędów gramatycznych oraz graficznych

Zasady budowania tekstów do czytania dla uczniów słabosłyszących i niesłyszących

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, warsztat, ćwiczenia

Metody i kryteria oceniania:

Godziny kontaktowe: ćw. 15

przygotowanie się do zajęć , lektury 15

opracowanie scenariuszy zajęć 25

przygotowanie pomocy dydaktycznych 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla IV DMPC-TEA

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)