Etyka zawodu [AK-0F-ETZ]
Semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 8
Przedmiot: | Etyka zawodu [AK-0F-ETZ] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 8 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Stachowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego, muzykoterapeuty). |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane (2 godz.) 2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (2 godz.) 3. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej specjalności (2 godz.) 4. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego dla konkretnej specjalności i jego krytyczna analiza (2 godz.) 5. Zakres i problematyka odpowiedzialności zawodowej (2 godz.) 6. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 7. Wyzwania, trudności, pokusy i pułapki w działaniach profesjonalnych - relatywizm etyczny, pluralizm wartości i postaw, utylitaryzm w życiu społecznym, nowe media (1 godz.) |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, prezentacja multimedialna. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań; pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa warsztatowa dla I DZEP - MCM i I DZEP-ATM |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.