Podstawy pedagogiki w pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela [LO-3F-POW]
Semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki w pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela [LO-3F-POW] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Edyta Zawadzka | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Spis podstawowych pozycji literaturowych, na podstawie których studenci mogą pogłębiać zakres treści przedstawianych podczas wykładu. 1. Błasiak, A. (2009). Aksjologiczne aspekty procesu wychowania. Kraków: Ignatianum. 2. Gołębniak, B.D. (2019). Proces kształcenia. W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. 3. Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 4. Janke, A. W. (2005). Pedagogika rodziny i wychowanie rodzinne. W: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Warszawa: Wydawnictwo Adam Marszałek 5. Korczak, J. (2012). Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie. Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka, dowolne fragmenty (około 10 stron). 6. Kron, F.W. (2012). Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki. Sopot. GWP. 7. Kwieciński, Z (2019). Edukacja w galaktyce znaczeń. W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. 8. Mendel, M. (2009). Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcja partnerstwa edukacyjnego. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 9. Łobocki, M. (2006). Teoria wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 10. Ostrowska, U. (2006). Aksjologiczne podstawy wychowania, w: Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, Gdańsk: GWP, s. 391-415. wychowania przedszkolnego (całość dokumentu). 11. Polak, K. (2010). Uczeń w sytuacji konfliktów szkolnych. W: D. Borecka-Biernat (red.), Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Warszawa: Difin. 12. Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Rozdział 13. Systematyzowanie wiedzy o wychowaniu. Kraków: Impuls. 13. Słowniki i encyklopedia pedagogiczne. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie. Pedagogika jako nauka i wiedza o wychowaniu i procesach edukacyjnych oraz jej rozwój. 2. Wychowanie i jego konteksty jako przedmiot zainteresowania pedagogiki. Związki wychowania z innymi procesami edukacyjnymi. 3. Koncepcje i funkcje wychowania. 4. Środowiska i praktyki wychowawcze. Współpraca pomiędzy środowiskami wychowawczymi i ich znaczenie. 5. Wychowawca/nauczyciel i wychowanek/uczeń jako podmioty` wychowania i innych procesów edukacyjnych. Profil kompetencyjny wychowawcy/nauczyciela. 6. Relacje pomiędzy uczestnikami wychowania i zasady je organizujące a metody wychowania. 7. Społeczno-kulturowe konteksty wychowania oraz problemy globalne jako źródło wyzwań edukacyjnych i wychowawczych. 8. Podsumowanie. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład problemowy, dyskusja |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie formatywne podczas wykładu oraz sumatywne (egzamin) Kryteria zaliczenia: Uzyskanie minimum 51% z egzaminu składającego się z 20 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru oraz 2 pytań otwartych obejmujący swoim zakresem treści z wykładów i ćwiczeń. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa wykładowa dla I DZLO |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.