Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki w pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela [LO-3F-POW] Semestr zimowy 2022/2023
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki w pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela [LO-3F-POW]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:30 - 15:05
sala 3413
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Edyta Zawadzka
Literatura:

Spis podstawowych pozycji literaturowych, na podstawie których studenci mogą pogłębiać zakres treści przedstawianych podczas wykładu.

1. Błasiak, A. (2009). Aksjologiczne aspekty procesu wychowania. Kraków: Ignatianum.

2. Gołębniak, B.D. (2019). Proces kształcenia. W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

3. Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

4. Janke, A. W. (2005). Pedagogika rodziny i wychowanie rodzinne. W: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Warszawa: Wydawnictwo Adam Marszałek

5. Korczak, J. (2012). Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie. Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka, dowolne fragmenty (około 10 stron).

6. Kron, F.W. (2012). Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki. Sopot. GWP.

7. Kwieciński, Z (2019). Edukacja w galaktyce znaczeń. W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

8. Mendel, M. (2009). Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcja partnerstwa edukacyjnego. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

9. Łobocki, M. (2006). Teoria wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

10. Ostrowska, U. (2006). Aksjologiczne podstawy wychowania, w: Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, Gdańsk: GWP, s. 391-415.

wychowania przedszkolnego (całość dokumentu).

11. Polak, K. (2010). Uczeń w sytuacji konfliktów szkolnych. W: D. Borecka-Biernat (red.), Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Warszawa: Difin.

12. Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Rozdział 13. Systematyzowanie wiedzy o wychowaniu. Kraków: Impuls.

13. Słowniki i encyklopedia pedagogiczne.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie. Pedagogika jako nauka i wiedza o wychowaniu i procesach edukacyjnych oraz jej rozwój.

2. Wychowanie i jego konteksty jako przedmiot zainteresowania pedagogiki. Związki wychowania z innymi procesami edukacyjnymi.

3. Koncepcje i funkcje wychowania.

4. Środowiska i praktyki wychowawcze. Współpraca pomiędzy środowiskami wychowawczymi i ich znaczenie.

5. Wychowawca/nauczyciel i wychowanek/uczeń jako podmioty` wychowania i innych procesów edukacyjnych. Profil kompetencyjny wychowawcy/nauczyciela.

6. Relacje pomiędzy uczestnikami wychowania i zasady je organizujące a metody wychowania.

7. Społeczno-kulturowe konteksty wychowania oraz problemy globalne jako źródło wyzwań edukacyjnych i wychowawczych.

8. Podsumowanie.

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie formatywne podczas wykładu oraz sumatywne (egzamin)

Kryteria zaliczenia:

Uzyskanie minimum 51% z egzaminu składającego się z 20 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru oraz 2 pytań otwartych obejmujący swoim zakresem treści z wykładów i ćwiczeń.

Uwagi:

grupa wykładowa dla I DZLO

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)