Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Młodzież XXI wieku: szanse i zagrożenia [00-FF-MSZ] Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Młodzież XXI wieku: szanse i zagrożenia [00-FF-MSZ]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 11:20 - 14:00
sala 4325
Budynek D jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 11:20 - 14:00
sala 2120/2121
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Chmielewska
Literatura:

T. Bajkowski, K. Sawicki (red.), Młodzież - kultura - tożsamość. Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2012,

K. Braun, Wolontariat - młodzież - wychowanie. Wyd. KUL, Lublin 2012,

A. Cybal - Michalska, B. Kanclerz, L. Myszka - Strychalska, P.Peret - Drążewska, Młodzież w sferze doświadczeń edukacyjno - zawodowych. Wyd. UAM, Poznań 2018,

P. Długosz, M. Niezgoda, S. Solecki (red.), Młodzież w społeczeństwie ryzyka. Wyd. UJ, Kraków 2014,

A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra: kierunki rozwoju współczesnej edukacji, Wyższa Szkoła Humanitas. Oficy, Sosnowiec 2017,

E. Krzyżak - Szymańska, Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży: teoria, profilaktyka, terapia - wybrane zagadnienia. Impuls, Kraków 2018,

G. Pańko, M. Skotnicka - Palka, B. Techmańska, Młodzież w perspektywie edukacyjnej, społecznej, kulturowej, Wyd. Avalon, Kraków 2017,

W. Walc (red.), Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży. Wybrane problemy. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016,

E. Wysocka, Młodzież a religia: społeczny wymiar religijności młodzieży, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2000

Zakres tematów:

Celem zajęć jest przybliżenie studentom problematyki współczesnej młodzieży i 'młodych dorosłych' żyjących w drugiej dekadzie XXI wieku. Przedmiotem zajęć są zjawiska społeczne oraz problemy doświadczane przez młodych ludzi. Zajęcia to także okazja do dyskusji o szansach i zagrożeniach młodzieży w XXI wieku, jej położeniu, perspektywach i funkcjonowaniu w różnych grupach społecznych.

Podczas zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:

*młodzież w ujęciu definicyjnym jako kategoria społeczna,

* pozycja młodzieży we współczesnym świecie,

* wartości życiowe wyznawane przez młodych,

* postawy młodzieży wobec wybranych zjawisk społecznych,

* znaczenie rodziny w życiu młodych ludzi,

* młodzież w świecie konsumpcji,

* młodzież pomiędzy światem realnym a wirtualnym,

* kwestia kształcenia i edukacji młodzieży,

* młodzież w obliczu uzależnień - działania, wsparcie, profilaktyka,

* młodzież i młodzi dorośli na rynku pracy,

* młodzież i jej działania 'dla świata',

*wolontariat jako przykład możliwości rozwoju i poznania siebie przez współczesną młodzież,

* młodzież w obliczu kryzysu - jak wspierać młodych ludzi,

* postawy młodych wobec seksualności człowieka,

* młodzież, która kreuje rzeczywistość

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna, analiza różnego rodzaju tekstów źródłowych, przygotowanie prezentacji, przygotowanie wypowiedzi na zadany temat

Metody i kryteria oceniania:

Studenci zaliczają przedmiot na ocenę, która wystawiana jest na podstawie obecności, aktywnego uczestnictwa w zajęciach, przygotowywania i samodzielnego opracowywania tematów zadawanych przez osobę prowadzącą, przygotowania prezentacji, a także przygotowywania wypowiedzi dotyczących zagadnień pomawianych podczas zajęć

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

dyskusja dydaktyczna, analiza wybranych tekstów źródłowych, przygotowanie wypowiedzi i zadań na poszczególne tematy, zgodnie z problematyką zajęć

Punkty:

2 punkty ECTS

Nakład pracy studenta:

30 godzin - godziny kontaktowe,

20 godzin - indywidualne przygotowanie do zajęć, analiza wybranych materiałów, realizacja zadań, zgodnie z omawianą problematyką

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)