Młodzież XXI wieku: szanse i zagrożenia [00-FF-MSZ]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Młodzież XXI wieku: szanse i zagrożenia [00-FF-MSZ] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 11:20 - 14:00
sala 4325 Budynek D jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 11:20 - 14:00
sala 2120/2121 Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres? |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Chmielewska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
T. Bajkowski, K. Sawicki (red.), Młodzież - kultura - tożsamość. Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2012, K. Braun, Wolontariat - młodzież - wychowanie. Wyd. KUL, Lublin 2012, A. Cybal - Michalska, B. Kanclerz, L. Myszka - Strychalska, P.Peret - Drążewska, Młodzież w sferze doświadczeń edukacyjno - zawodowych. Wyd. UAM, Poznań 2018, P. Długosz, M. Niezgoda, S. Solecki (red.), Młodzież w społeczeństwie ryzyka. Wyd. UJ, Kraków 2014, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra: kierunki rozwoju współczesnej edukacji, Wyższa Szkoła Humanitas. Oficy, Sosnowiec 2017, E. Krzyżak - Szymańska, Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży: teoria, profilaktyka, terapia - wybrane zagadnienia. Impuls, Kraków 2018, G. Pańko, M. Skotnicka - Palka, B. Techmańska, Młodzież w perspektywie edukacyjnej, społecznej, kulturowej, Wyd. Avalon, Kraków 2017, W. Walc (red.), Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży. Wybrane problemy. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016, E. Wysocka, Młodzież a religia: społeczny wymiar religijności młodzieży, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2000 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom problematyki współczesnej młodzieży i 'młodych dorosłych' żyjących w drugiej dekadzie XXI wieku. Przedmiotem zajęć są zjawiska społeczne oraz problemy doświadczane przez młodych ludzi. Zajęcia to także okazja do dyskusji o szansach i zagrożeniach młodzieży w XXI wieku, jej położeniu, perspektywach i funkcjonowaniu w różnych grupach społecznych. Podczas zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia: *młodzież w ujęciu definicyjnym jako kategoria społeczna, * pozycja młodzieży we współczesnym świecie, * wartości życiowe wyznawane przez młodych, * postawy młodzieży wobec wybranych zjawisk społecznych, * znaczenie rodziny w życiu młodych ludzi, * młodzież w świecie konsumpcji, * młodzież pomiędzy światem realnym a wirtualnym, * kwestia kształcenia i edukacji młodzieży, * młodzież w obliczu uzależnień - działania, wsparcie, profilaktyka, * młodzież i młodzi dorośli na rynku pracy, * młodzież i jej działania 'dla świata', *wolontariat jako przykład możliwości rozwoju i poznania siebie przez współczesną młodzież, * młodzież w obliczu kryzysu - jak wspierać młodych ludzi, * postawy młodych wobec seksualności człowieka, * młodzież, która kreuje rzeczywistość |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
prezentacja multimedialna, analiza różnego rodzaju tekstów źródłowych, przygotowanie prezentacji, przygotowanie wypowiedzi na zadany temat |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci zaliczają przedmiot na ocenę, która wystawiana jest na podstawie obecności, aktywnego uczestnictwa w zajęciach, przygotowywania i samodzielnego opracowywania tematów zadawanych przez osobę prowadzącą, przygotowania prezentacji, a także przygotowywania wypowiedzi dotyczących zagadnień pomawianych podczas zajęć |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: dyskusja dydaktyczna, analiza wybranych tekstów źródłowych, przygotowanie wypowiedzi i zadań na poszczególne tematy, zgodnie z problematyką zajęć Punkty: 2 punkty ECTS Nakład pracy studenta: 30 godzin - godziny kontaktowe, 20 godzin - indywidualne przygotowanie do zajęć, analiza wybranych materiałów, realizacja zadań, zgodnie z omawianą problematyką |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.