Seminarium dyplomowe magisterskie - 1 [PW-5F-MR1]
Semestr zimowy 2022/2023
Seminarium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Seminarium dyplomowe magisterskie - 1 [PW-5F-MR1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Józefa Bałachowicz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: Flick U (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe, metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP. Magda-Adamowicz M., Kowalska E. (red.) (2020). Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Pilch T., Bauman T. (2010). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo " Żak". Rubacha K. (2017). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Literatura UZUPEŁNIAJĄCA: Filipiak E. (2015). Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa. S. Wygotskiego: od teorii do zmiany w praktyce. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Bydgoskiego (dostępna w PDF). Pramling, N., Wallerstedt, C., Lagerlöf, P., Björklund, C., Kultti, A., Palmér, H., Magnusson, M., Thulin, S., Jonsson, A., Pramling Samuelsson, I. (2019). Play-responsive teaching in early childhood education. Springer Open (dostępna w PDF). Literatura przedmiotu zgodna z zainteresowaniami i potrzebami studentów oraz przygotowywanym projektem badawczym. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematyka seminarium magisterskiego "Wczesna edukacja: organizowanie środowiska uczenia się. Nauczyciel wczesnej edukacji - kompetencje i rozwój". Nauczycielskie sposoby rozwijania dziecięcego uczenia się. Zabawa a uczenie się - aktywność dziecka a efekty uczenia się, perspektywa dziecka i nauczyciela. Organizowanie "wrażliwego" środowiska uczenia się. Rola dialogu w uczeniu się dziecka. Nauczycielskie obrazy potrzeb i możliwości edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Nauczycielskie style formowania zadań edukacyjnych w przedszkolu i szkole. Rozwijanie dziecięcej- uczniowskiej samodzielności. Kształtowanie umiejętności uczenia się i kompetencji dzieci; efekty edukacyjne w przedszkolu i klasach niższych. Dziecko i dzieciństwo jako przedmiot zainteresowań poznawczych. Dziecko w świecie kulturowym i społecznym. Tworzenie się relacji w grupie przedszkolnej, klasie szkolnej, w grupie nieformalnej, dziecko izolowane. Rytuały w codziennej pracy przedszkola i szkoły. Stymulacja aktywności twórczej dzieci. Środowisko pozaszkolne i szkolne jako przestrzeń uczenia się. Wspieranie dziecięcych zainteresowań. Marzenia dzieci - ich rola rozwojowa, rodzaje marzeń, sposoby wyrażania i realizowania. Marzenia dzieci w sytuacji postpandemicznej. Prezentacja własnych zainteresowań i planowanej kariery zawodowej. Specyfika badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań społecznych, szczególnie badań z udziałem dzieci. Terminarz pracy indywidualnej studentów i sposoby zaliczenia semestru i roku akademickiego.. Metodologiczne aspekty badań pedagogicznych: rama pojęciowa badania - gromadzenie i analiza literatury przedmiotu, formułowanie celów i problemu, przygotowanie projektu badawczego, organizacji badań, gromadzenie i dokumentowanie materiału badawczego, krytyczna analizy materiału, interpretacja wyników badań i formułowania wniosków. Edytorskie i techniczne zasady przygotowania rozprawy magisterskiej. Indywidualne projektowanie badań własnych - ustalanie zakresu i etapu pracy (spiralne podejście do wykorzystania treści programowych i uzyskania efektów uczenia się) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody pracy: praca z tekstem, dyskusja, metody problemowe, metoda projektów, analiza przypadków, prezentacje multimedialne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pierwszego semestru: prezentacja wybranych publikacji i wstępnej ramy teoretycznej projektu. Zaliczenie drugiego semestru: przedstawienie szczegółowego projektu badań, opracowanie konspektu całości projektu i części teoretycznej, opracowanie części badawczej, (w zależności od indywidualnego harmonogramu pracy nad projektem badawczym). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa seminaryjna IV DMPW - prof. dr hab. Józefa Bałachowicz |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.