Język polski [PC-POL]
Semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 10
Przedmiot: | Język polski [PC-POL] | ||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 10 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Cichoń-Piasecka | ||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura dodatkowa: Kurek, H.Polszczyzna mówiona inteligencji. Kraków, 2008. Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci. kraków, 2000 |
||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Znaczenie wiedzy o języku. Język jako narzędzie porozumiewania się. Definicja języka w ujęciu strukturalnym i funkcjonalnym. Podsystemy języka. Język polski wśród narodów słowiańskich. 2. Kultura języka jako niezbędny składnik kultury bycia. Pojęcie normy językowej i błędu językowego. System języka a norma językowa. Kryteria oceny poprawności innowacji językowych. Rodzaje błędów językowych. Redakcja tekstów i poprawa tekstów z różnymi rodzajami błędów językowych. 3. Repetytorium wiadomości z zakresu fonetyki - fonetyka jako nauka o głoskach, głoska a fonem, głoska a litera, narządy mowy i ich funkcje, analiza fonetyczna wyrazów, samogłoski a spółgłoski, klasyfikacja spółgłosek i samogłosek, sylaba - czyli zgłoska, akcent w języku polskim, upodobnienia pod względem dźwięczności i miejsca artykulacji, zasady ortografii polskiej. 4. Repetytorium wiadomości z zakresu fleksji i słowotwórstwa - kryteria podziału wyrazów na części mowy, części mowy odmienne i nieodmienne, deklinacja a koniugacja, podstawowe środki słowotwórcze w języku polskim - derywacja i kompozycja, rodzaje formantów,tendencje słowotwórcze w języku polskim. 5. Repetytorium wiadomości z zakresu składni - składnia jako nauka o budowie wypowiedzeń, związki składniowe, części mowy a części zdania, analiza składniowa wypowiedzeń pojedynczych, złożonych dwukrotnie i wielokrotnie. 6. Frazeologia jako nauka o związkach frazeologicznych - wyrażenia, zwroty, frazy, pleonazmy, tautologie, kontaminacje, najczęstsze błędy frazeologiczne, źródła frazeologizmów, wyjaśnianie znaczeń frazeologicznych kodów kulturowych. |
||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, metody podające,metody aktywizujące, mikronauczanie |
||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, metody podające,metody aktywizujące, mikronauczanie. STUDENT ZALICZA PRZEDMIOT NA PODSTAWIE: 1. Obecności na wymaganej liczbie zajęć i aktywności na zajęciach. 2. Zaliczenia pracy (eseju) na temat znaczenia języka i wiedzy o języku w kulturze oraz w życiu jednostek i narodów. Praca będzie oceniana na podstawie następujących kryteriów: 1. Zgodność pracy z tematem. 2. Zakres wyczerpania tematu. 3. Poprawność merytoryczna, językowa i stylistyczna. 4. Umiejętność wykorzystania zalecanej literatury bądź trafny dobór literatury wskazanej przez autora. 5. Oryginalność ujęcia tematu. |
||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw. I DMPC 10 METODY KSZTAŁCENIA Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, metody podające,metody aktywizujące, mikronauczanie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.