Diagnoza i terapia logopedyczna osób z dyzartrią [PC-2S-DDY]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza i terapia logopedyczna osób z dyzartrią [PC-2S-DDY] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Ln]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1073/1074 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 2119 Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Jarzyńska-Bućko | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Borkowska M. (red.), (1997), „Dziecko niepełnosprawne ruchowo cz. 2.”, wyd. WS i P , Warszawa, 2. Jauer Niworowska O., Kwasiborska J., (2009), „Dyzartria Wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów dyzartrii”, wyd. Komlogo, Gliwice, 3. Jauer Niworowska O.,(2008), „Diagnoza zaburzeń dyzartrycznych z uwzględnieniem ich patomechanizmu na podstawie doświadczeń własnych i danych z literatury przedmiotu”, [w:] Porayski – Pomsta J. (red.) Diagnoza i terapia w logopedii, wyd. Dom wydawniczy Elipsa, Warszawa, 4. Jauer – Niworowska O., (2009), „Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych”, wyd. APS Warszawa 5. Mirecka U., K. Gustaw K., (2006), „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci", Wrocław. 6. Gatkowska I., "Diagnoza dyzartrii u dorosłych w neurologii klinicznej", Wyd. UJ, Kraków, Literatura uzupełniająca: 1. Tłokiński W.,(2005), „Zaburzenia mowy o typie dysartrii”, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., (red.), Podstawy neurologopedii Podręcznik akademicki, wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2.Duffy J.R., (2005), “Motor Speech Disorders, Substrates, Differential Diagnosis and Management”, wyd. Mosby Elsevier Dodatkowo: Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52. Źródło dostępu: http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/07/SP-2012_noRev.pdf Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. Otolaryngologia, 15(1), s. 8-15. źródło dostępu: https://www.otorynolaryngologia-pk.pl/f/file/orl-2016-1-008.pdf Mirecka, U. (2014). Zaburzenia dyzartryczne w ocenie własnej osób z mózgowym porażeniem dziecięcym. Logopedia Silesiana, t. 3, s. 155-165. Źródło dostępu: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Logopedia_Silesiana/Logopedia_Silesiana-r2014-t3/Logopedia_Silesiana-r2014-t3-s155-165/Logopedia_Silesiana-r2014-t3-s155-165.pdf Pawlukowska, W., Honczarenko, K., Gołąb-Janowska, M. (2013). Charakter zaburzeń mowy w chorobie Parkinsona. Neurologia i Neurochirurgia Polska, 47)3), s. 263-270. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Logopedia_Silesiana/Logopedia_Silesiana-r2014-t3/Logopedia_Silesiana-r2014-t3-s155-165/Logopedia_Silesiana-r2014-t3-s155-165.pdf Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie. Źródło dostępu: https://podyplomie.pl/neurologia/15449,dyzartria-w-klinice-osob-doroslych Szewczyk, B. (2019). Diagnoza i terapia zaburzeń oddechowo-fonacyjnych w dyzartrii. Studia indywidualnych przypadków. Logopedia Silesiana, t.8, s. 264-281. Źródło dostępu: https://www.researchgate.net/publication/338833124_Diagnoza_i_terapia_zaburzen_oddechowo-fonacyjnych_w_dyzartrii_Studia_indywidualnych_przypadkow |
||||||||||||
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Zaburzenia dyzartryczne, diagnoza logopedycznej pacjenta z dyzartrią - Mięśnie mimiczne, języka, podniebienia, układu żuchwowego oraz szyi - Nerwy czaszkowe - rodzaje, rola oraz objawy uszkodzeń - Zasady diagnozy logopedycznej pacjenta z dyzartrią (prezentacja wybranych narzędzi diagnostycznych). - Zasady terapii pacjentów z dyzartrią - Techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii osób z dyzartrią - Stosowanie narzędzi diagnostycznych - Przebieg badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej - Samodzielne diagnozowanie stanu mowy pod kątem obecności i nasilenia dyzartrii oraz próby rozpoznania typu dyzartrii na podstawie opisu objawów lub analizy nagrania filmowego - Samodzielne stosowanie wybranych technik terapii (masaże, techniki relaksacji, wybrane ćwiczenia oddechowe i fonacyjne) - Tworzenie programów terapii logopedycznej dla zdiagnozowanych pacjentów - Zajęcia z pacjentami z dyzartrią Wiedza Potrafi opisać zasady diagnozy i terapii osób z dyzartrią o różnej etiologii Umie wyjaśnić dobór metod diagnostycznych i terapeutycznych stosownie do potrzeb pacjenta Umiejętności Poddaje trafnej analizie objawy zaburzeń dyzartrycznych u pacjenta Potrafi zaprojektować i/lub przeprowadzić zajęcia logopedyczne z osobą z dyzartrią Potrafi elastycznie dostosować formy kontaktu z chorym do jego możliwości i potrzeb Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby pacjenta z dyzartrią |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład filmy |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+5+10 przygotowanie do zajęć, lektura 15h przygotowanie do egzaminu 20h inne formy 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
||||||||||||
Uwagi: |
gr.wykładowa I ZU/PC-LOGo |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.