Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych PC-5F-KPW
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych PC-5F-KPW
Zajęcia Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022 (2021Ln) (w trakcie)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca:
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 1206
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
sala 3631
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Osowska-Rembecka
Literatura:

Gaś Z., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin 2000

Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR

Ostaszewski K., Standardy profilaktyki, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2016

Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce, 2004

Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa, 2002

Zakres tematów:

1. Pojęcie i cele profilaktyki społecznej

2. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły - założenia, konstrukcja.

3. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego.

4. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych.

5. Analiza wybranych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach

- programy promujące i chroniące zdrowie uczniów

- programy promujące bezpieczeństwo uczniów

6. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych.

7. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w powstawaniu zachowań ryzykownych

8. Budowa programu profilaktycznego

9. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego

10. Konstruowanie programów profilaktycznych i wychowawczych nastawionych na konkretny problem

11. Ewaluacja programów profilaktycznych i wychowawczych

12. System rekomendacji programów profilaktycznych

Metody dydaktyczne:

dyskusja, praca z materiałami źródłowymi, metoda problemowa, praca w grupach

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

przygotowanie do zajęć: 20

opracowanie projektu: 20

ECTS- 2 punkty

Uwagi:

gr.ćwiczeniowa III ZM/PC-TPE

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.