Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży [PC-5F-PDK]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży [PC-5F-PDK] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Zn]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 18:15 - 19:50
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
(sala nieznana) |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 60 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Gawrych | ||||||||||
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2.Cierpiałkowska, L., Sęk ,H. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN, s.21 – 100. 305 – 320, 347 – 364, 453- 473. 3. Obuchowska, I. (2005). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży – wybrane zagadnienia. [w:] H. Sęk (red.) Psychologia kliniczna. T2.(s.25 - 46). Warszawa: PWN. Dodatkowa: 4. Jerzak, M. (red.) 2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a rzeczywistość szkolna. Warszawa, PWN 5. Kendall, P. (2014). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk:GWP. 6.Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa:PZWL. 7. Marcelli, D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Wrocław, Elsevier 8. Namysłowska, I. (2007). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL 9. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot: GWP. 10. Wolańczyk ,T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. 11. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wyd. Impuls |
||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie – specyfika psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, podstawowe pojęcia (norma i patologia, zdrowie psychiczne, zaburzenia/problemy psychiczne, jakość życia). 2. Prawidłowy a nieprawidłowy rozwój psychiczny dzieci i młodzieży (zadania rozwojowe, czynniki ryzyka, czynniki ochronne) 3. Środowisko rodzinne i rówieśnicze a funkcjonowanie dziecka - czynniki ryzyka i czynniki wspierające prawidłowy rozwój dziecka. 4. Etiopatogeneza zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży (zróżnicowane modele zaburzeń, czynniki usposabiające, sprawcze i patoplastyczne). 5. Elementy diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży. 6.Środowisko rodzinne i rówieśnicze a funkcjonowanie dziecka - czynniki ryzyka i czynniki wspierające prawidłowy rozwój dziecka. 7. Wybrane zagadnienia psychopatologii wieku rozwojowego: zaburzenia neurorozwojowe, zaburzenia emocjonalne i zaburzenia behawioralne. 8. Pomoc psychologiczna wobec dzieci i rodzin. |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład konwencjonalny elementy wykładu problemowego studium przypadku |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin - test wyboru (próg zaliczenia 60%+1pkt.) |
||||||||||
Uwagi: |
gr.wykładowa II ZM/PC W sytuacji kwarantanny/ studiów zdalnych- praca via Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aI2U3vTzAphz_BBbBJvODuFSOCin895FTJlGTZFkhyEM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c91597f-9719-4951-965c-1d9a69423de1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.