Praca z grupą w pracy animatora – warsztat [PE-3S-PGA]
Semestr letni 2021/2022
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praca z grupą w pracy animatora – warsztat [PE-3S-PGA] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/2022 [2021L]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Jarosław Michalski |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Szmagalski: Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe. Centrum Animacji Kultury, Warszawa 1998; R. J. Gerrig, P.H. Zimbardo: Psychologia i życia. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; A. Kozdroń: Nowe scenariusze zajęć dla nauczycieli pedagogów i rodziców, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019. Literatura dodatkowa: E. Grudziewska (redakcja naukowa): Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015; Ch. Liebertz: Terapia śmiechem, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2012. A. Janowski: Pedagogika praktyczna, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002. |
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rodzaje grup oraz ich charakterystyka. Grupy formalne, nieformalne, zespoły zadaniowe, klasa szkolna jako grupa, grupy efemeryczne. Geneza i struktura grupy. Społeczny i zadaniowy aspekt funkcjonowania zespołu/grupy. Fazy procesu grupowego: etap formowania, etap konfliktów, etap tworzenia norm, etap optymalnej produktywności, rozpad grupy. Zadania animatora na każdym etapie cyklu życia grupy. Wpływ ról na produktywność oraz spójność zespołu zadaniowego oraz innych typów grup. Lider a przywódca grupy/ zespołu. Rola lidera grupowego. Lider formalny i nieformalny. Jednostka w grupie: socjalizacja, inicjacja, zaangażowanie. Relacje pomiędzy jednostką a grupą. Charakterystyka grup efemerycznych: zbiorowości, gapie, tłumy. Motywacyjne procesy grupowe. Rodzaje strategii motywacyjnych. Praktyczne prowadzenie zajęć grupowych. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia problemowe, sytuacyjne, usprawniające działania grup zadaniowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, zaliczenie zajęć praktycznych i zagadnień tematycznych w formie pisemnej lub ustnej. |
Uwagi: |
gr III ASK, studia stacjonarne, 3,0 ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.