Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja na rzecz różnorodności kulturowej [PE-3F-ERK] Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Edukacja na rzecz różnorodności kulturowej [PE-3F-ERK]
Zajęcia: Semestr letni 2021/2022 [2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:50 - 11:25
sala 1208
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Sylwia Jaronowska
Literatura:

Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. http://bc.ore.edu.pl/Content/759/Miedzykulturowosc_w_szkole+1.pdf

Bilewicz M. (2008). Być gorszymi. O reakcjach na zagrożenie statusu grupy własnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytety Warszawskiego.

Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/n216-02-Bilewicz.pdf

Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius.

Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf

https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/kompasik.pdf

https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2019/07/Historie-nienawisci.pdf

Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. https://www.academia.edu/34663644/Dr_Ewa_D%C4%85browa_KIM_JEST_DZI%C5%9A_INNY_W_POLSCE

Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/811/1/Pogranicze_17.2_Dobrowolska.pdf

Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2020/06/edukacja-antydyskryminacyjna.pdf

Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych im. Mikołaja Kopernika w Białymstoku przykładem Szkoły Przyjaznej Prawom Człowieka. https://www.ekonomik.bialystok.pl/j/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=173&Itemid=458

Gawlicz, K., Rudnickiego, P., Starnawskiego, M. (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, s. 9-58, 79-130. http://wmbp.olsztyn.pl/pdf/338.pdf

Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line)

Grzybowski, P.P. (2007). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, s. 37-41, 65-67.

Hajduk-Gawron W. (2018). Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym - doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego. POSTSCRIPTUM POLONISTYCZNE, 2 (22).

Januszewska, E.; Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 321-363, 376-393. http://www.aps.edu.pl/media/2391444/dziecko_inne_kulturowo_e-book.pdf

Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk (2014). Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 130-160. https://noe.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Od_wielokulturowosci_miejsca_do.pdf

Mołodyńska-Küntzel D. (2016). Podręcznik dla osób organizujących Żywą Bibliotekę. Wrocław: Żywa Biblioteka Polska, s. 4-18.

Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51.pdf

Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław.

Łukaszewski P., Wielokulturowość w polskiej szkole, http://pppndm.pl/2021/03/31/wielokulturowosc-w-polskiej-szkole/

Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk (2014). Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 237-249. https://noe.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Od_wielokulturowosci_miejsca_do.pdf

Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf

Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/07/Karta-Roznorodnosci-Przewodnik-2016.pdf

Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443.

Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII.

Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25.pdf

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do zajęć. Zapoznanie z programem i wymaganiami.

Moduł 1 Różnorodność w społeczeństwach wielokulturowych

2. Zmiany kulturowe we współczesnym świecie w perspektywie różnych dyskursów ideologicznych.

3. Wielokulturowość – ewolucja podejścia. Koncepcje i modele społeczeństwa wielokulturowego.

4. Ewolucja kategorii różnorodności. Orientacja różnorodnościowa w ujęciu prawnym i polityce.

Moduł 2 Fenomenologia Innego

5. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego. Dyferencjacja sposobów postrzegania innego/Inności.

6. Inny i inność w przestrzeni edukacyjnej.

7. Badania dotyczące różnorodności – specyfika i przegląd.

Moduł 3 Edukacja wobec potrzeb różnych grup kulturowych.

8. Heterogeniczne konteksty edukacji i jej rola w budowaniu świata różnorodności kulturowej.

9. Pedagogika na rzecz różnorodności – pojęcia i różne teoretyczne spojrzenia (edukacja na rzecz praw człowieka, edukacja międzykulturowa, edukacja antydyskryminacyjna).

10. Potrzeby różnych grup kulturowych w pracy edukacyjnej wynikające z globalnych przeobrażeń społeczeństw.

11. Specyfika pracy w środowisku różnorodnym kulturowo i na rzecz środowiska różnorodnego.

Moduł 4 Metodyka pracy w świecie zróżnicowanym kulturowo.

12. Żywa Biblioteka – idea i jej realizacja na przykładzie Polski i innych krajów.

13. Trening antydyskryminacyjny (4 godziny)

14. Projekty edukacyjne i społeczne – zasady tworzenia i wdrażania. Inicjatywy i dobre praktyki w zakresie budowania świata zróżnicowanego kulturowo. Posumowanie zajęć.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, praca w grupach oparta na rozwijaniu zagadnień związanych z problematyką przedmiotu

Metody i kryteria oceniania:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

1. Test końcowy. (egzamin)

2. Przygotowanie sprawozdania z udziału w Żywej Bibliotece.

3. Aktywny udział w zajęciach polegająca na przygotowaniu do zajęć i uczestnictwie w zadaniach przewidzianych w ramach zajęć.

Uwagi:

gr ćw III DZPE-PIZ

link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aGvb_IShXKDx_b0wAyN3OoSHeRvFo5Yd2K1zee5rpIxI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3bbbdd6f-664a-4613-aff5-8ca7a6a1237d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)