Podstawy pedagogiki [PE-3F-PPG]
Semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki [PE-3F-PPG] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dorota Jankowska | ||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Zajęcia organizacyjne. 29 XI. 21 Omówienie programu, wymagań i warunków zaliczeń, poznanie grupy II . Pedagogika jako dyscyplina pedagogiczna 6 XII. 21 Czym jest pedagogika i wiedza pedagogiczna? Jak rozumiemy jej podstawowe pojęcia? Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015. Rozdział 3, Proces przechodzenia od pedagogiki tradycyjnej do pedagogiki współczesnej (3.1 – 3.4, s.155-176). Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003. Cz. I , K. Rubacha, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, s. 18 – 33 Referat: Pedagogika i jej subdyscypliny oraz ich przedmiot. Przygotować podstawowe dane, pozwalające uchwycić istotę pojęć: oddziaływania edukacyjne, wychowanie, socjalizacja, opieka, kształcenie, nauczanie, uczenie się, środowisko wychowawcze, środowisko społeczne, system szkolno-oświatowy Dodatkowo dla chętnych: Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011, s. 23-53 III Nurty wychowania: naturalny na tle socjalizacji – wychowanie w rodzinie 13 XII. 21 Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994 lub: Gordon T. Fragmenty prac zamieszczone w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, TIII, Księga druga, ss. 367 – 403 [Czyli przychodzimy na ćwiczenia z „rozpoznanym” z całości książek lub ich fragmentami - Metody bez porażek Gordona] Dodatkowo dla chętnych: I.Obuchowska, Kochać i rozumieć, Poznań 1996. IV Nurty wychowania: naturalny na tle socjalizacji – wychowanie w rodzinie 20 XII 21 Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Wychowanie do posłuszeństwa z wykorzystaniem kar i nagród w wychowaniu w rodzinie Wywiad z rodzicem o tym kim jest posłuszne dziecko i jak wychowywać do posłuszeństwa Sławiński S. Wychowanie do posłuszeństwa lub: Tenże: Spór o wychowanie w posłuszeństwie, Warszawa 1991. Referat: Kary fizyczne oraz przemoc psychiczna w wychowaniu rodzinnym. V Nurty wychowania: celowy – instytucjonalny; 3 I 22 Szkoła. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mezo” – szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2, Warszawa 2004. s. 98-116; Edukacja domowa w Polsce, Teoria i praktyka, M, Zakrzewska, P. Zakrzewski (red), Warszawa 2009 lub materiały na temat dostępne w internecie i prasie pedagogicznej. Dodatkowo dla chętnych: Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Druga. Rozdz. Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543. VI Nurty wychowania: celowy – instytucjonalny Cd. Problemy szkoły współczesnej jako środowiska wychowawczego 10 I. 22 Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004, s. 270-290. Dodatkowo dla chętnych: M. Mikołajczyk-Woźniak, Opresyjne zachowania uczniów wobec nauczycieli, Wrocław , 2016 M. Karkowska, W. Czarnecka, Przemoc w szkole, 1996, Kraków A. Bruhlmeier, Kształcenie człowieka, 27 kamyczków jednej mozaiki, Kraków 2011, s 75-79. Tutoring w szkole – między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej – TEO Wrocław 2009. VII. Nurty wychowania: intencjonalnych wpływów społecznych na tle oddziaływań kultury masowej i mediów 17. I 22 Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004, s. 68-92. Dodatkowo dla chętnych: Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998 Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997 Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997 VIII. Nurt samowychowania - ku samorealizacji poprzez wybory swojego bycia w świecie. Podsumowanie/ powtórzenie. Zaliczenie ćwiczeń. 24. I. 22 Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie. W: B. Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011, s. 215-224 Dodatkowo dla chętnych: Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003, s. 133-158. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw I DZPE 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.