Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki [PE-3F-PPG] Semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki [PE-3F-PPG]
Zajęcia: Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 15:20 - 16:55
sala 3305
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Dorota Jankowska
Zakres tematów:

I. Zajęcia organizacyjne. 29 XI. 21

Omówienie programu, wymagań i warunków zaliczeń, poznanie grupy

II . Pedagogika jako dyscyplina pedagogiczna 6 XII. 21

Czym jest pedagogika i wiedza pedagogiczna?

Jak rozumiemy jej podstawowe pojęcia?

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015. Rozdział 3, Proces przechodzenia od pedagogiki tradycyjnej do pedagogiki współczesnej (3.1 – 3.4, s.155-176).

Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003. Cz. I , K. Rubacha, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, s. 18 – 33 Referat: Pedagogika i jej subdyscypliny oraz ich przedmiot.

Przygotować podstawowe dane, pozwalające uchwycić istotę pojęć: oddziaływania edukacyjne, wychowanie, socjalizacja, opieka, kształcenie, nauczanie, uczenie się, środowisko wychowawcze, środowisko społeczne, system szkolno-oświatowy

Dodatkowo dla chętnych:

Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011, s. 23-53

III Nurty wychowania: naturalny na tle socjalizacji – wychowanie w rodzinie 13 XII. 21

Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994 lub: Gordon T. Fragmenty prac zamieszczone w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, TIII, Księga druga, ss. 367 – 403 [Czyli przychodzimy na ćwiczenia z „rozpoznanym” z całości książek lub ich fragmentami - Metody bez porażek Gordona]

Dodatkowo dla chętnych:

I.Obuchowska, Kochać i rozumieć, Poznań 1996.

IV Nurty wychowania: naturalny na tle socjalizacji – wychowanie w rodzinie 20 XII 21

Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Wychowanie do posłuszeństwa z wykorzystaniem kar i nagród w wychowaniu w rodzinie

Wywiad z rodzicem o tym kim jest posłuszne dziecko i jak wychowywać do posłuszeństwa

Sławiński S. Wychowanie do posłuszeństwa lub: Tenże: Spór o wychowanie w posłuszeństwie, Warszawa 1991.

Referat: Kary fizyczne oraz przemoc psychiczna w wychowaniu rodzinnym.

V Nurty wychowania: celowy – instytucjonalny; 3 I 22

Szkoła. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mezo” – szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących

Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2, Warszawa 2004. s. 98-116;

Edukacja domowa w Polsce, Teoria i praktyka, M, Zakrzewska, P. Zakrzewski (red), Warszawa 2009 lub materiały na temat dostępne w internecie i prasie pedagogicznej.

Dodatkowo dla chętnych:

Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Druga. Rozdz. Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543.

VI Nurty wychowania: celowy – instytucjonalny Cd.

Problemy szkoły współczesnej jako środowiska wychowawczego 10 I. 22

Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004, s. 270-290.

Dodatkowo dla chętnych:

M. Mikołajczyk-Woźniak, Opresyjne zachowania uczniów wobec nauczycieli, Wrocław , 2016

M. Karkowska, W. Czarnecka, Przemoc w szkole, 1996, Kraków

A. Bruhlmeier, Kształcenie człowieka, 27 kamyczków jednej mozaiki, Kraków 2011, s 75-79.

Tutoring w szkole – między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej – TEO Wrocław 2009.

VII. Nurty wychowania: intencjonalnych wpływów społecznych na tle oddziaływań kultury masowej i mediów 17. I 22

Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004, s. 68-92.

Dodatkowo dla chętnych:

Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998

Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997

Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997

VIII. Nurt samowychowania - ku samorealizacji poprzez wybory swojego bycia w świecie. Podsumowanie/ powtórzenie. Zaliczenie ćwiczeń. 24. I. 22

Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie. W: B. Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011, s. 215-224

Dodatkowo dla chętnych:

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003, s. 133-158.

Uwagi:

gr ćw I DZPE 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)