Etyczne problemy współczesnego świata [PE-2F-EPS]
Semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Etyczne problemy współczesnego świata [PE-2F-EPS] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Helena Ciążela | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Polityka 12/2006,, J. Żakowski, Na rozstaju dziejów (Wywiad z Wallersteinem). J. W. Műller, Co to jest populizm?, tłum. M. Sutowski, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2017, s. 7-40 Tryumf nieuctwa (Wywiad z prof. Łukaszem Turskim). Przegląd, 6-12.02. 2017. D. Wallace -Wells, Ziemia nie do życia, nasza planeta po globalnym ociepleniu, tłum. J. Spólny, Zysk iska, Poznań 2019, s.7-49. H. Ciążela, Katastrofa strategii zrównoważonego rozwoju jako katastrofa współczesnej cywilizacji (z perspektywy filozofii odpowiedzialności globalnej), tekst opublikowany w wersji anglojęzycznej: Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, nr 141, 2019. R. Ziemkiewicz, Nowa religia – klimatyzm, “Do Rzeczy” nr 31/2019 s.18-20 G. Therborn, Nierówność , która zabija. Jak globalny wzrost niszczy życie milionów i jak z tym walczyć, Warszawa: PWN, 2015. G. Standing, Prekariat nowa niebezpieczna klasa. Warszawa: PWN, 2014. F. Fukuyama, Koniec człowieka, Kraków 1996. M. Ford, Świt robotów. Czy sztuczna inteligencja pozbawi nas pracy? , tłum. K. Łuniewska, cdp.pl, Warszawa 2016, s. 7-15; 45-74. K. Fejfer, Przedmowa, w: C.O’Neil, Broń matematycznej zagłady. Jak algorytmy zwiększają nierówności i zagrażają demokracji, tłum. M. Z. Zieliński, PWN, Warszawa 2017 s. 9-23 P. Frase, Cztery przyszłości, wizje świata po kapitalizmie, tłum. M. Szlinder, PWN, Warszawa 2018, s. 7-33. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Koniec świata jaki znamy. Populizm i postprawda 2. Katastrofa klimatyczna 3. Równość i marginalizacja w życiu społecznym. Rasizm, LGBT, kobiety 4. Efekty rozwoju współczesnych nauk biologicznych i medycznych 5. Etyka wobec rozwoju informatyzacji 6-7. Perspektywa rozwoju cywilizacji współczesnej |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Analiza tekstów. Dyskusja w oparciu o teksty i przykłady współczesnego życia społecznego. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Znajomość poleconych tekstów. Udział w dyskusji. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw II DUPE-PSD Nakład pracy: 15h-godziny kontaktowe 15h - przygotowanie do zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.