Antropologia kulturowa PE-2F-AKU
Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Antropologia kulturowa PE-2F-AKU | |||||||||||||||||||||
Zajęcia |
Semestr letni 2021/2022 (2021L)
(w trakcie)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | |||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |||||||||||||||||||||
Literatura: |
Aries Ph. (2010) Historia dzieciństwa, ALETHEIA, Warszawa 2010 Barnard A., Antropologia, Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa 2008 Bowie Fiona, Antropologia religii. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008. Deliege R., Historia antropologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011 Eller J.D., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, KRAKÓW 2012 Gajda J., Antropologia kulturowa. Kultura obyczajowa początku XXI wieku, IMPULS, Kraków 2008. Kuligowski W., Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce, TAiWPN Universitas, Kraków 2007 Krawczak E., Antropologia kulturowa , Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004 Nowicka E., Głowacka-Grejper M. (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN, Warszawa 2009. Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, NOMOS, Kraków 2008 Staszczak Z. (red.), Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, PWN, Warszawa-Poznań 1987. Szyjewski Andrzej, Etnologia religii, NOMOS, Kraków 2001. Sulima R., Antropologia codzienności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000. Tyszka Z., Rodzina we współczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 20 Wiedza o kulturze. Antropologia kultury, zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Godlewski G., Kolankiewicz L., Mencwel A., Rodak P., Warszawa 2005. |
|||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Próba sformułowania definicji antropologii jako nauki i jej charakterystyka. Podstawowe pojęcia i terminy (kultura, człowiek). Perspektywy antropologii kulturowej oraz cechy i kategorie kultury. Kultura a antropogeneza. Geneza antropologii/antropologii kulturowej. Starożytność, Rzym, Średniowiecze, Epoka wielkich odkryć, Renesans, Rewolucja naukowa. Współczesne znaczenie antropologii i jej główne obszary zainteresowań. Badanie kultury - metody badań antropologicznych. Przykłady klasycznych oraz współczesnych badań antropologicznych. Słownik najważniejszych terminów antropologicznych (m.in. akulturacja, zapóźnienie kulturowe, dyfuzja kulturowa, etnocentryzm, tożsamość kulturowa). Prezentacja wybranych orientacji teoretycznych w antropologii: ewolucjonizm i dyfuzjonizm antropologiczny. Prezentacja wybranych orientacji teoretycznych w antropologii: Funkcjonalizm i strukturalizm antropologiczny. Prezentacja wybranych orientacji teoretycznych w antropologii: psychokulturalizm (etnopsychologizm). Antropologiczne badanie religii. Sacrum, profanum, mit, rytuał. Miejsce i rola praktyk religijnych w różnych kulturach. Pierwotne formy religii. Klasyfikacja religii współczesnych. Synkretyzm religijny. Elementy wierzeń Prasłowian. Rasa i etniczność – perspektywa antropologiczna. Rasowość a antropometria. Grupy etniczne i etnogeneza. Rasizm jako problem społeczny. Popkulturowe ramy konstruowania tożsamości. Globalizm i popkultura w perspektywie antropologicznej. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. Konsumpcjonizm. Antropologia wobec wyzwań współczesności. Antropologia kultury i literatury w kontekstach pedagogicznych Antropologia literatury |
|||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład - metoda podająca, prezentacja multimedialna. Dyskurs |
|||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Pytania opisowe. Z trzech pytań zdający odpowiada na dwa. Esej na temat antropologii kulturowej w kontekstach pedagogicznych. Egzamin obejmuje materiał z wykładu. Oceniany jest stopień znajomości materiału i umiejętność jego prezentacji. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematów i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą, gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnień nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematami. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrane tematy i popełniający błędy rzeczowe. |
|||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw II DUPE-PKM |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.