Metodologia badań społecznych z elementami statystyki [PC-2F-MSS]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodologia badań społecznych z elementami statystyki [PC-2F-MSS] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 14:05 - 16:30
(sala nieznana) |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 32 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Korko | ||||||||||
Literatura: |
Polecana literatura: Bąk, J. (2020). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo W.A.B. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
||||||||||
Zakres tematów: |
1. Powtórzenie kluczowych informacji o metodach badawczych w naukach społecznych 2. Procedura postępowania badawczego - formułowanie problemów i hipotez badawczych - określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób) - ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych - próba a populacja – metody doboru próby badawczej - opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe) 3. Podstawowe metody opisu statystycznego 3.1. Kryteria doboru metod opisu danych - rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe - rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal) - rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności 3.2. Miary tendencji centralnej - skale nominalne (modalna) - skale porządkowe (mediana) - skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna) 3.3. Miary rozproszenia - skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji) - skale porządkowe (rozstęp) - skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności) 3.4. Miary kształtu rozkładu - skośność - kurtoza 3.5. Miary współzależności - skale nominalne (współczynnik siły związku) - skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana) - skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona) |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
• wspólne rozwiązywanie zadań na tablicy • Praca ze zbiorem danych autentycznych (dane zebrane przez studentów w oparciu o ankietę i/lub eksperyment) • Praca ze zbiorem danych fikcyjnych • zadania w grupach • Quizy np. poprzez aplikację kahoot • Praca z programem statystycznym SPSS • Filmiki instruktażowe do pracy z SPSS |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- min. 51% z prac domowych i kolokwiów na ćwiczeniach oraz zaliczenie kursu E-learning (opis statystyczny) - prace domowe - kolokwia |
||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa I ZU/PC ERI 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.