Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu [PW-5F-MPP]
Semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu [PW-5F-MPP] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Beata Szurowska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002. Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007. Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007. Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000. Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2010. Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011. |
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE • Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku. • Zapoznanie z metodyką edukacji polonistycznej (cele, treści programowe, metody i środki dydaktyczne) • Umiejętność opracowania zajęć z zakresu edukacji polonistycznej dla różnych grup wiekowych (3-6 lat). • Znajomość pojęć z zakresu gotowości szkolnej w obszarze przygotowania do nauki czytani i pisania; • umiejętność przeprowadzenia diagnozy z zakresu kompetencji polonistycznych oraz wspomaganie rozwoju dziecka w tym obszarze rozwojowym • Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy. • Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych, praca z tekstem literackim z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Szczegółowy opis zajęć: 1.10. – zajęcia organizacyjne, podział na grupy, omówienie zadań. 08.10.- Omówienie treści polonistycznych z podstawy programowej, metod i środków dydaktycznych wspomagających rozwój językowy oraz przygotowanie przedszkolaków do nauki czytania i pisania/moja prezentacja 15.10 – praca w grupach/ Utwór literacki, jako inspiracja do wspomagania rozwoju dziecka w nabywaniu kompetencji matematycznych, polonistycznych, muzycznych, plastycznych, technicznych, społecznych, emocjonalnych, przyrodniczych. 22.10. – Prezentacja/Utwór literacki, jako inspiracja do wspomagania rozwoju dziecka w nabywaniu kompetencji matematycznych, polonistycznych, muzycznych, plastycznych, technicznych, społecznych, emocjonalnych, przyrodniczych. 29.10. – Prezentacja/ Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym (słownictwo, artykulacja, kompetencje komunikacyjne i narracyjne) oraz metody wspomagania rozwoju mowy dziecka w przedszkolu. Podstawy teoretyczne i metodyczne, najczęściej występujące trudności. Analiza podstawy programowej i wybranego pakietu w tym obszarze rozwojowym od 3-6 latka. Opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu, omówienie konspektu z pomocami dydaktycznymi. 05.11. – praca w grupach 12.11. – prezentacja/Nauka czytania w przedszkolu (wybrane koncepcje, dojrzałość i gotowość do podjęcia nauki czytania i pisania) Podstawy teoretyczne i metodyczne, najczęściej występujące trudności. Analiza podstawy programowej i wybranego pakietu w tym obszarze rozwojowym od 3-6 latka. Opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu, omówienie konspektu z pomocami dydaktycznymi. 19.11 – praca w grupach 26.11. – prezentacja/ Przygotowanie do nauki pisania (rozwijanie sprawności motorycznej i grafomotorycznej, umiejętności organizowania pola spostrzeżeniowego, orientacji na kartce i pamięci wzrokowej). Podstawy teoretyczne i metodyczne, najczęściej występujące trudności. Analiza podstawy programowej i wybranego pakietu w tym obszarze rozwojowym od 3-6 latka. Opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu, omówienie konspektu z pomocami dydaktycznymi. 03.12. – praca w grupach prezentacja/ Rozwijanie percepcji słuchowej (umiejętności uważnego słuchania, pamięci słuchowej i słuchu fonematycznego). Podstawy teoretyczne i metodyczne, najczęściej występujące trudności. Analiza podstawy programowej i wybranego pakietu w tym obszarze rozwojowym od 3-6 latka. Opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu, omówienie konspektu z pomocami dydaktycznymi. 10.12. – praca w grupach 17.12. – Praca w grupach/ Przygotowanie konspektów z wykorzystaniem opowiadań modelujących i wierszy o emocjach. Przygotowanie bajki na komputerze z ilustracjami dzieci. Omówienie ilustracji dzieci do wierszy o emocjach + wypowiedzi dzieci. 07.01. – Prezentacja/ Grupa I i II 14.01. – Prezentacja/ Grupa III i IV 21.01. – zaliczenie: ocena przygotowanych prezentacji, zaangażowania i pracy w grupach, obecność na zajęciach. |
Metody dydaktyczne: |
Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu). |
Uwagi: |
gr ćw II DMPW 3 nakład pracy studenta: * obecność i aktywność podczas zaplanowanych zajęć - 30 godzin * opracowywanie wybranych zagadnień w oparciu o analizę podanej literatury - 8 godzin * analiza podstawy programowej oraz krytyczna analiza programu i pakietów edukacyjnych dla przedszkolaków pod kątem treści polonistycznych - 7 godzin * przygotowanie prac zaliczeniowych: prezentacji, kart pracy, pomocy dydaktycznych i propozycji metodycznych - 15 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.