Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu [PW-5F-MPP] Semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu [PW-5F-MPP]
Zajęcia: Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 11:40 - 13:15
sala 1104/1105
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Szurowska
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.

Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007.

Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000.

Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2010.

Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011.

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE

• Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku.

• Zapoznanie z metodyką edukacji polonistycznej (cele, treści programowe, metody i środki dydaktyczne)

• Umiejętność opracowania zajęć z zakresu edukacji polonistycznej dla różnych grup wiekowych (3-6 lat).

• Znajomość pojęć z zakresu gotowości szkolnej w obszarze przygotowania do nauki czytani i pisania;

• umiejętność przeprowadzenia diagnozy z zakresu kompetencji polonistycznych oraz wspomaganie rozwoju dziecka w tym obszarze rozwojowym

• Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy.

• Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych, praca z tekstem literackim z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Szczegółowy opis zajęć:

1.10. – zajęcia organizacyjne, podział na grupy, omówienie zadań.

08.10.- Omówienie treści polonistycznych z podstawy programowej, metod i środków dydaktycznych wspomagających rozwój językowy oraz przygotowanie przedszkolaków do nauki czytania i pisania/moja prezentacja

15.10 – praca w grupach/ Utwór literacki, jako inspiracja do wspomagania rozwoju dziecka w nabywaniu kompetencji matematycznych, polonistycznych, muzycznych, plastycznych, technicznych, społecznych, emocjonalnych, przyrodniczych.

22.10. – Prezentacja/Utwór literacki, jako inspiracja do wspomagania rozwoju dziecka w nabywaniu kompetencji matematycznych, polonistycznych, muzycznych, plastycznych, technicznych, społecznych, emocjonalnych, przyrodniczych.

29.10. – Prezentacja/ Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym (słownictwo, artykulacja, kompetencje komunikacyjne i narracyjne) oraz metody wspomagania rozwoju mowy dziecka w przedszkolu.

 Podstawy teoretyczne i metodyczne, najczęściej występujące trudności.

 Analiza podstawy programowej i wybranego pakietu w tym obszarze rozwojowym od 3-6 latka.

 Opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu, omówienie konspektu z pomocami dydaktycznymi.

05.11. – praca w grupach

12.11. – prezentacja/Nauka czytania w przedszkolu (wybrane koncepcje, dojrzałość i gotowość do podjęcia nauki czytania i pisania)

 Podstawy teoretyczne i metodyczne, najczęściej występujące trudności.

 Analiza podstawy programowej i wybranego pakietu w tym obszarze rozwojowym od 3-6 latka.

 Opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu, omówienie konspektu z pomocami dydaktycznymi.

19.11 – praca w grupach

26.11. – prezentacja/ Przygotowanie do nauki pisania (rozwijanie sprawności motorycznej i grafomotorycznej, umiejętności organizowania pola spostrzeżeniowego, orientacji na kartce i pamięci wzrokowej).

 Podstawy teoretyczne i metodyczne, najczęściej występujące trudności.

 Analiza podstawy programowej i wybranego pakietu w tym obszarze rozwojowym od 3-6 latka.

 Opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu, omówienie konspektu z pomocami dydaktycznymi.

03.12. – praca w grupach

prezentacja/ Rozwijanie percepcji słuchowej (umiejętności uważnego słuchania, pamięci słuchowej i słuchu fonematycznego).

 Podstawy teoretyczne i metodyczne, najczęściej występujące trudności.

 Analiza podstawy programowej i wybranego pakietu w tym obszarze rozwojowym od 3-6 latka.

 Opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu, omówienie konspektu z pomocami dydaktycznymi.

10.12. – praca w grupach

17.12. – Praca w grupach/ Przygotowanie konspektów z wykorzystaniem opowiadań modelujących i wierszy o emocjach. Przygotowanie bajki na komputerze z ilustracjami dzieci. Omówienie ilustracji dzieci do wierszy o emocjach + wypowiedzi dzieci.

07.01. – Prezentacja/ Grupa I i II

14.01. – Prezentacja/ Grupa III i IV

21.01. – zaliczenie: ocena przygotowanych prezentacji, zaangażowania i pracy w grupach, obecność na zajęciach.

Metody dydaktyczne:

Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu).

Uwagi:

gr ćw II DMPW 3

nakład pracy studenta:

* obecność i aktywność podczas zaplanowanych zajęć - 30 godzin

* opracowywanie wybranych zagadnień w oparciu o analizę podanej literatury - 8 godzin

* analiza podstawy programowej oraz krytyczna analiza programu i pakietów edukacyjnych dla przedszkolaków pod kątem treści polonistycznych - 7 godzin

* przygotowanie prac zaliczeniowych: prezentacji, kart pracy, pomocy dydaktycznych i propozycji metodycznych - 15 godzin

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)