Organizacja środowiska uczenia się w edukacji wczesnoszkolnej [PW-5F-OSW]
Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Organizacja środowiska uczenia się w edukacji wczesnoszkolnej [PW-5F-OSW] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/2022 [2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Witkowska-Tomaszewska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bałachowicz, J., Halvorsen, V. K., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej. Bałachowicz, J., Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2017). Zrozumieć uczenie. Zmienić edukację. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej. Bruner, J. (2007). Kultura Edukacji ( przekład T. Brzozowska-Tereszkiewicz). Kraków: Wydawnictwo Prac Naukowych UNIVERSITAS. Galloway, C. (1988). Psychologia uczenia się i nauczania (Tom t. 1). Warszawa: PWN. Garbula-Orzechowska, J. ( 2009). Perspektywa konstruktywistyczna w dydaktyce. W L. Hurło, D. Klus – Stańska, & Ł. M., Paradygmaty współczesnej dydaktyki (str. 184). Kraków: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictow Akademickie ŻAK. Klus-Stańska, D., & Szczepska – Pustkowska, M. (. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna-dyskursy, problemy, rozwiązania . Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Korzeniecka- Bodnar, A. (2002). Ideologie edukacji a dialog nauczyciela z uczniem,. W A. Karpińska, Kreatorzy edukacyjnego dialogu. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie. Kwieciński, Z., & Śliwerski, B. (2007). Pedagogika – podręcznik akademicki, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Śliwerski, B., & Melosik, Z. (. (2010). Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań-Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. Witkowska-Tomaszewska, A. (2019/2(13)). “Mutual Learning Education” – Constructivism in School Practice. Konteksty Pedagogiczne, ss. 143-159. Literatura dodatkowa: Petty, G. (2009). Teaching Today: A Practical Guide. Cheltenham: Nelson Thornes. Wojciszke, B. (2016). Psychologia sołeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar. Ziemowit, W. (1998). Psychologia uczenia się, t. I, . Warszawa: PWN. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne (1h). Omówienie poszczególnych ćwiczeń. Zasady pracy na zajęciach. Obowiązująca literatura. Wytyczne dotyczące zaliczenia zajęć. 2. Inspiracje pedagogiczne dla edukacji wczesnoszkolnej (2h) Sposoby organizowania procesu edukacyjnego w wybranych teoriach pedagogicznych (Pedagogika korczakowska, Pedagogika Steinera, Pedagogika Montessori, Pedagogika Daltońska, Pedagogika Demokratyczna, Outdoor education itp.) 3. Organizacja przestrzeni materialnej klasy szkolnej (4h) Przestrzeń mówi. Sposoby projektowania przestrzeni klasy szkolnej ujęciu ukrytego programu szkolnego. Projekt studencki: Interaktywna klasa szkolna. Zaprojektowanie demokratycznej przestrzeni uczenia się i odpoczynku dla uczniów klas 1-3 4. Organizacja przestrzeni społecznej klasy szkolnej (4h) Integracja grupy. Metody budowania zaufania w grupie. Metody wspomagające pracę grupową. Metody rozwiązywania konfliktów oraz sytuacji trudnych. Warsztaty 5. Organizacja przestrzeni edukacyjnej klasy szkolnej. (2h) Wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia. Metody wspomagające naukę czytania i pisania. Warsztaty 6. Prezentacja projektów studenckich (2h) |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja multimedialna, praca zespołowa, ćwiczenia praktyczne |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA : • Aktywne uczestnictwo zajęciach • Przygotowanie w zespole autorskiego projektu obejmującego: przygotowanie interaktywnego projektu klasy szkolnej, • Wykonywanie ćwiczeń i zadań |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw I DMPW 2 Nakład pracy studenta Obecność na zajęciach 15h Przygotowanie projektu zaliczeniowego 30h Zapoznanie się z literaturą 25h Wykonywanie zadań i ćwiczeń 10h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.