Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 9
Przedmiot: | Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 9 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1203 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 32 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Helena Ciążela | ||||||||||||
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: 1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005. 2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996. 4. Kodeks Etyczny Nauczyciela, Kodeks Etyki Nauczycielskiej, Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa, Kodeks Etyki Zawodu Kuratora Sądowego, Kodeks Etyki Pracownika Socjalnego, Kodeks Etyki Pracownika Szkoły 5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000. 6. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971 7. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach moralnych, PWN, Warszawa 1994. 8. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003. 9. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 10. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007. 11. A. Przyłuska-Fiszer, Niepełnosprawność jako przedmiot refleksji bioetycznej, Wydawnictwo Fall, Kraków 2013. 12. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994. 13. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011. 14. M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 83-86. 15. B. i E. Hajduk, O rodzajach pomocy, Impuls, Kraków 2006. 16. Kompetencje pedagoga w kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej, red. P. Majewicz, A. Mikrut, Impuls, Gliwice-Kraków 2008. 17. Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji, red. Zofia Palak, Wyd. UMCS, Lublin. 2008. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Specyfika etyk zawodowych; Etyka zawodowa a deontologia zawodu. Wstęp do zajęć. 2. Wizerunek pedagoga specjalnego; cnoty zawodowe; hierarchia wartości w zawodzie zaufania publicznego. 3. Etyki kodeksowe. Poglądy zwolenników i przeciwników kodeksów etyk zawodowych. 4. Wzór osobowy; sylwetka pedagoga specjalnego; rola i odpowiedzialność społeczna. 5. Współczesne dylematy etyczne pedagoga specjalnego. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, analiza materiału źródłowego. Dyskusja. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność w dyskusji podczas zajęć. Metodą wspomagającą jest ewentualnie komentarz pisemny oceniany w ramach aktywności. |
||||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa I ZU/PC -TPEw 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.