Warsztat wychowawczy pedagoga [PC-5F-WWP]
Semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Warsztat wychowawczy pedagoga [PC-5F-WWP] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Patrycja Jurkiewicz | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chatizof. J. Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Wyd. Difin Warszawa 2018 Chojak M., Nauczycielska diagnoza w przedszkolu i w szkole, Wyd. Difin Warszawa 2020 Gajdzica Z., Rottemund J., Klinik A., (red). Uczeń niepełnosprawny i jego nauczyciel w przestrzeni szkoły. Problemy edukacji rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych tom 5, Impuls, Kraków 2008 Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych Impuls, Kraków 2011 Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A., Teoretyczno- metodyczne aspekty wychowania, Zielona Góra 2003 Greene R.W., Trudne emocje u dzieci, Wyd. Edgard Warszawa 2014 Kalinowska- Witek B., Lewandowska- Kidoń T., Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno- pedagogicznej, UMCS, Lublin 2016 Kołakowski A., Siwek K., Ambroziak K., Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, Wyd. GWP Gdańsk 2021 Paszkiewicz A., Trudne sytuacje w klasie szkolnej. Identyfikacja i propozycje rozwiązań. Wyd. Difin 2019 Piekarska A. (red). Poradnik pedagoga szkolnego. Szkoła podstawowa, Wyd. Raabe 2011 Rapee R. M. i in., Lęk u dzieci. Poradnik z ćwiczeniami, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017 Turno M., One są wśród nas. Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, ORE, Warszawa 2010 (publikacja dostępna bezpłatnie online) Zubrzycka E. , Tajemnice pod lupą. O czym młodzież mówi a nie powinna o czym młodzież nie mówi a powinna, Wyd. GWP Gdańsk 2018 Zubrzycka E. Za zasłona złości E- book, Wyd. GWP Gdańsk 2018 Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2018r. Dz. U. 2018 poz. 1601 Rozporządzenie MEN z dnia 2 lipca 2019r. Dz. U. 2019 poz. 1322 Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. Dz. U. 2020 poz. 1280 Obwieszczenie MEN z dnia 9 lipca 2020r. Dz. U. poz. 1280 Rozporzadzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017r. Dz. U. 2020 poz. 1289 Obwieszczenie MEN z dnia 1 lipca 2021r. Dz. U. 2020 poz. 1289 Literatura uzupełniająca: Białek K., Goetz M., Katarzyna A., Koniuszewska M., Lutze J. Pedagog w klasie- scenariusze zajęć na różne okazje. Wyd. Wiedza i Praktyka 2020 Faber A., Mazlish E., Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały, Media Rodzina, Poznań 2016 Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby, dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 2016 Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno- metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Scenariusze zajęć wychowawczych, T. 1, Zielona Góra 2007 Kendall P. C. Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Wyd. GWP, Gdańsk 2004 Kijak R., Podgórska- Jachnik D., Stec K. Niepełnosprawność. Wyzwania. Praca socjalna. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2020 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Specyfika pracy, prawa, obowiązki, zadania pedagoga w placówkach oświatowych; 2. Kształtowanie pozytywnych relacji z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzicami; 2. Współpraca pedagoga z: dyrekcją, innymi członkami grona pedagogicznego, pracownikami administracyjnymi; 4. Pedagog w obliczu specyficznych uwarunkowań funkcjonowania dzieci i młodzieży (uczeń z depresją, niepełnosprawnością intelektualną, chorobą przewlekłą lub niedostosowaniem społecznym); 5. Rozwiązywanie sytuacji trudnych w przedszkolu, szkole, internacie, ośrodku szkolno- wychowawczym, poradni psychologiczno- pedagogicznej; 6. Wskazanie najczęstszych błędów pedagogów i sposobów ich naprawy. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność bez usprawiedliwienia) Ocena prac zespołowych wykonywanych podczas zajęć Ocena z kolokwium |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla III DMPC-TPE Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia) 15 godzin Przygotowanie do zajęć, lektury 8 godzin Przygotowanie do zaliczenia na ocenę 10 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.