Metodologia badań pedagogicznych ilościowych [PC-5F-MBI]
Semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia badań pedagogicznych ilościowych [PC-5F-MBI] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Małgorzata Korko |
Literatura: |
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Zak. Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. |
Zakres tematów: |
- Ilościowe i jakościowe badania społeczne. - Zasady projektowania badań ilościowych w pedagogice specjalnej. - Konceptualizacja i operacjonalizacja w badaniach ilościowych: pojęcia i definicje oraz zmienne i wskaźniki. - Rodzaje i zasady doboru prób badawczych w badaniach ilościowych. - Pomiar w badaniach ilościowych: trafność i rzetelność pomiaru. - Narzędzia pomiarowe w badaniach ilościowych: indeksy i skale. - Skale ilościowe – konstruowanie; budowa kwestionariusza ankiety. - Rodzaje pytań kwestionariuszowych, błędy w formułowaniu pytań kwestionariuszowych. - Kodowanie danych ilościowych. - Analiza danych ilościowych. - Konstruowanie raportów z badań ilościowych. - Prezentacja wyników badań ilościowych. |
Metody dydaktyczne: |
Stosowane metody dydaktyczne: -rozwiązywanie zadań (indywidualnie, w parach, w grupach) -metoda stolików eksperckich (wymiana informacji między grupami eksperckimi) -eksperyment pedagogiczny w klasie -konstruowanie badania ilościowego i anonimowa ocena rówieśnicza -konstruowanie kwestionariusza ankiety -ocenianie gotowego kwestionariusza ankiety -Zaplanowanie, przeprowadzenie i opis mini-badania ilościowego w postaci postera naukowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunek zaliczenia: uzyskanie minimalnego wyniku końcowego 51% (średnia wyników uzyskanych z aktywności na zajęciach, testu śródsemestralnego "open book", mini-projektu badawczego na koniec semestru) Waga poszczególnych komponentów: - aktywności na zajęciach (zadania wykonywane na bieżąco w grupach) - 20% oceny końcowej; - testu śródsemestralnego "open book" (praca indywidualna) - 40% oceny końcowej; - mini-projekt badawczy (praca w parach lub grupach 3-osobowych) - 40% oceny końcowej; Skala ocen: 51% – 60% – dostateczny (3) 61% – 70% – dostateczny plus (3+) 71% – 80% – dobry (4) 81% – 90% – dobry + (4+) 91% – 100% – bardzo dobry (5) |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla III DMPC-LOG Link do Zespołu na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aZpDw19_s5fvTCltv9t0sVdSaJInLLum71e5lalhj6kA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3efb6c3c-dddb-4b44-8041-7e2dadd66014&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.