Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Systemy wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PC-5F-SWS] Semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Systemy wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PC-5F-SWS]
Zajęcia: Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:40 - 13:15
sala 3093/3094
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Aleksandra Mazurek
Literatura:

Proponowana literatura uzupełniająca literaturę podaną w opisie przedmiotu:

Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami, 2006.

Kotus J., Społeczne dylematy w przestrzeni miejskiej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2005.

Lejzerowicz M., Osoba z niepełnosprawnością w systemie edukacji: podmiot czy przedmiot?, Zeszyty Naukowe SWPR, nr 5-6/2013-2014, s. 109-148.

Majewicz, P. (2019). Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością z perspektywy psychologii pozytywnej - Rehabilitation of people with disability from the perspective of positive psychology. Men Disability Society 44(2):29-49.

Majewicz, P. (2018). Tranzycja osób z niepełnosprawnością z edukacji na rynek pracy - perspektywy i bariery, Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej 2018, T. 7, s. 97-110.

Osoby niepełnosprawne w przestrzeni publicznej Poznania - trudności, możliwości, prognozy, Opracowanie wyników badań przeprowadzonych przez portal PION.pl dzięki współpracy i współfinansowaniu przez Urząd Miasta Poznania, 2012.

Piketty, T. (2015). Ekonomia nierówności. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Podgórska-Jachnik, D. (2014). Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.

Sęk H., (1986) Wsparcie społeczne – co zrobić, aby stało się pojęciem naukowym ,,Przegląd Psychologiczny’’ nr 3, 791–799

Sęk H., Cieślak R. (2004). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN.

Szołtysek J., Miasto dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – przykład działań Częstochowy i Gliwic, 2013.

Wolski P., Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa, Warszawa, 2010.

Biernat T., Kuziak K., Malinowski J.A. (red.) (2005). Rodzina w pracy socjalnej- pomoc w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Toruń: Wydawnictwo Akapit.

Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej.

Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.) (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Sekułowicz M. (2000) Matki dzieci niepełnosprawnych wobec problemów życiowych Wydawnictwo Naukowe UW

Kargulowa, A. (2005). O teorii i praktyce poradnictwa : odmiany poradoznawczego dyskursu : podręcznik akademicki. - Wyd. 1 dodruk. - Warszawa : Wydaw. Nauk. PWN.

Kijak R. (2016), Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.

Nymś- Górna, A., (2018). Problematyka seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną, Niepełnosprawność, Nr 31.

Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Sekułowicz M. (2013). Wypalanie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Wrocław Wydawnictwo Naukowe DSW

Sierpowska I., Meritum. Pomoc społeczna. Wsparcie socjalne, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016.

Zakres tematów:

wsparcie społeczne, systemy wsparcia

zróżnicowanie społeczne, zróżnicowanie potrzeb

specjalne potrzeby edukacyjne, system orzecznictwa

funkcjonowanie różnych podmiotów w systemach wsparcia

dostęp do działalności wspierającej

współczesne koncepcje wspierania osób z niepełnosprawnościami

sytuacja osób ze specjalnymi potrzebami w środowisku szkolnym i pozaszkolnym

Metody dydaktyczne:

dyskusja, praca z tekstem, praca indywidualna, praca grupowa, studium przypadku, metoda problemowa, metoda projektowa

Metody i kryteria oceniania:

ocena aktywności podczas zajęć

ocena pisemnej pracy zaliczeniowej

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla II DMPC 4

kod do zespołu MS Teams:

vw74u8y

link do zespołu MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ayMTST8ryYC5qngF8_H4WSgtvb1XutfTY9JyBFG6I4Is1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8409476c-bbad-4356-a5a0-3c8ecf235d1b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)