Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej [PC-5F-MMA] Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji matematycznej [PC-5F-MMA]
Zajęcia: Semestr letni 2021/2022 [2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:30 - 15:05
sala 3131/3132
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Joanna Zalewska
Literatura:

Literatura podstawowa:

1.E. Gruszczyk-Kolczyńska: 2021, Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

2. E. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców, Bliżej Przedszkola, Kraków.

3. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska: 2004, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

4. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin.

5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Netografia:

1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt: 2016, Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61

2. M. Jaworska, M. Jędrzejewska, K. Nawrocka - Skolimowska: 2019, Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku, Warszawa, https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf

3. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264

4. M. Pisarski: 2017, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Wydawnictwo ORE, Warszawa;

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf

5. Z. Semadeni: 2016, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Wydawnictwo ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf

6. J. Stańdo, M. Spławska - Murmyło: 2017, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo ORE, Warszawa;

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=999&from=&dirids=1&ver_id=&lp=4&QI=

7. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf

8. https://podstawaprogramowa.pl/

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa

Literatura uzupełniająca:

1. M. Dąbrowski: 2020, Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

2. M. Dąbrowski: 2017, Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole.

3. M. Dąbrowski: 2016, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wyd. Nowik, Opole.

4. M. Dąbrowski: 2015, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

5. M. Dąbrowski: 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa.

6. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

7. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.

8. B. Nawolska, J. Żądło- Treder: 2020, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

9. M. Skura, M. Lisicki: 2018, 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice.

10. M. Skura, M. Lisicki: 2016, Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć, Wydawnictwo WSiP, Warszawa.

Zakres tematów:

Treści zajęć:

1. Cele edukacji matematycznej.

2. Treści elementarnej edukacji matematycznej:

2.1. Arytmetyka:

a) Pojęcie liczby i mocy zbiorów, zbiory równoliczne.

b) Liczenie. Systemy liczenia.

c) Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania.

d) Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia.

e) Zależności między czterema działaniami, kolejność wykonywania działań.

2.2. Geometria:

a) Kształtowanie intuicji geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne.

b) Pola i objętości figur.

2.3. Logika:

a) Definiowanie pojęć.

b)Zbiory i operacje na zbiorach.

c) Klasyfikowanie.

2.4. Praktyczne zastosowania matematyki:

a) Orientacja w przestrzeni.

b) Rytmy, regularności.

c) Pomiary długości, masy, czasu, temperatury.

d) Obliczenia pieniężne, zegarowe, kalendarzowe.

3. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej – przegląd.

4. Planowanie pracy nauczyciela (roczne: podstawa programowa a program, bieżące: konspekt a scenariusz).

5. Metody i formy zajęć matematycznych – przegląd.

5.1. Edukacja matematyczna przez sztukę.

5.2. Dziecko, jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie).

5.3. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne, np.:

- zabawy arytmetyczne,

- matematyczne zabawy z kostkami,

- zabawy z klockami,

- gry z wykorzystaniem kart,

- gry planszowe.

6. Metodyka rozwiązywania zadań matematycznych. Układanie i rozwiązywanie zadań.

7. Specyfika edukacji matematycznej dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)

8. Diagnozowanie wyników kształcenia. Ocenianie kształtujące.

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia:

- podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, metoda projektu.

Metody:

- stacjonarnie: praca z tekstem, prezentacja, dyskusja panelowa, pokaz, instruktaż,metoda praktycznego działania;

- zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień przesyłanych za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji Teams.

Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w prezentacji PowerPoint v w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Zadania".

W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS.

Szczegółowe informacje umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams.

- zdalnie: prezentacja w Power Point , materiały przesłane elektronicznie, opracowanie zagadnień i rozwiązanie zadań przesłanych on-line.

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Ocena (zaliczenie):

• projekt indywidualny lub grupowy ( przygotowywanie prezentacji wybranego zagadnienia oraz środka dydaktycznego potrzebnego do zajęć matematycznych wraz z metryczką);

• praca indywidualna lub grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, rozwiązywanie zadań w aplikacji Microsoft Teams);

• aktywność podczas zajęć (opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań - wnioski i refleksje, ciekawe pytania, sugestie, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek).

Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studenta/studentki lub grupy studentów na rzecz edukacji matematycznej.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla II DMPC 4

Link do zespołu w Teamsach

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1H1EX4ezIcO5ujsj-tCgZR-2gTlGOsOEZGCoYbR5psQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=79baed86-7c0d-41d8-8cb4-8c2f5af8b6cd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)