Metodyka edukacji matematycznej [PC-5F-MMA]
Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Metodyka edukacji matematycznej [PC-5F-MMA] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/2022 [2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Zalewska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.E. Gruszczyk-Kolczyńska: 2021, Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 2. E. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców, Bliżej Przedszkola, Kraków. 3. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska: 2004, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 4. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin. 5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. Netografia: 1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt: 2016, Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. M. Jaworska, M. Jędrzejewska, K. Nawrocka - Skolimowska: 2019, Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku, Warszawa, https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf 3. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 4. M. Pisarski: 2017, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Wydawnictwo ORE, Warszawa; http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf 5. Z. Semadeni: 2016, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Wydawnictwo ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 6. J. Stańdo, M. Spławska - Murmyło: 2017, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo ORE, Warszawa; http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=999&from=&dirids=1&ver_id=&lp=4&QI= 7. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf 8. https://podstawaprogramowa.pl/ https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa Literatura uzupełniająca: 1. M. Dąbrowski: 2020, Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 2. M. Dąbrowski: 2017, Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole. 3. M. Dąbrowski: 2016, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wyd. Nowik, Opole. 4. M. Dąbrowski: 2015, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 5. M. Dąbrowski: 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 6. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 7. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. 8. B. Nawolska, J. Żądło- Treder: 2020, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. 9. M. Skura, M. Lisicki: 2018, 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice. 10. M. Skura, M. Lisicki: 2016, Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć, Wydawnictwo WSiP, Warszawa. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Treści zajęć: 1. Cele edukacji matematycznej. 2. Treści elementarnej edukacji matematycznej: 2.1. Arytmetyka: a) Pojęcie liczby i mocy zbiorów, zbiory równoliczne. b) Liczenie. Systemy liczenia. c) Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. d) Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. e) Zależności między czterema działaniami, kolejność wykonywania działań. 2.2. Geometria: a) Kształtowanie intuicji geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne. b) Pola i objętości figur. 2.3. Logika: a) Definiowanie pojęć. b)Zbiory i operacje na zbiorach. c) Klasyfikowanie. 2.4. Praktyczne zastosowania matematyki: a) Orientacja w przestrzeni. b) Rytmy, regularności. c) Pomiary długości, masy, czasu, temperatury. d) Obliczenia pieniężne, zegarowe, kalendarzowe. 3. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej – przegląd. 4. Planowanie pracy nauczyciela (roczne: podstawa programowa a program, bieżące: konspekt a scenariusz). 5. Metody i formy zajęć matematycznych – przegląd. 5.1. Edukacja matematyczna przez sztukę. 5.2. Dziecko, jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie). 5.3. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne, np.: - zabawy arytmetyczne, - matematyczne zabawy z kostkami, - zabawy z klockami, - gry z wykorzystaniem kart, - gry planszowe. 6. Metodyka rozwiązywania zadań matematycznych. Układanie i rozwiązywanie zadań. 7. Specyfika edukacji matematycznej dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) 8. Diagnozowanie wyników kształcenia. Ocenianie kształtujące. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, metoda projektu. Metody: - stacjonarnie: praca z tekstem, prezentacja, dyskusja panelowa, pokaz, instruktaż,metoda praktycznego działania; - zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień przesyłanych za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji Teams. Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w prezentacji PowerPoint v w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Zadania". W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS. Szczegółowe informacje umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams. - zdalnie: prezentacja w Power Point , materiały przesłane elektronicznie, opracowanie zagadnień i rozwiązanie zadań przesłanych on-line. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Ocena (zaliczenie): • projekt indywidualny lub grupowy ( przygotowywanie prezentacji wybranego zagadnienia oraz środka dydaktycznego potrzebnego do zajęć matematycznych wraz z metryczką); • praca indywidualna lub grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, rozwiązywanie zadań w aplikacji Microsoft Teams); • aktywność podczas zajęć (opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań - wnioski i refleksje, ciekawe pytania, sugestie, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek). Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studenta/studentki lub grupy studentów na rzecz edukacji matematycznej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II DMPC 4 Link do zespołu w Teamsach https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1H1EX4ezIcO5ujsj-tCgZR-2gTlGOsOEZGCoYbR5psQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=79baed86-7c0d-41d8-8cb4-8c2f5af8b6cd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.