Kultura języka [PC-5F-KUJ]
Semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kultura języka [PC-5F-KUJ] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/2022 [2021L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 175 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca: Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II Lewandowska- Tarasiuk E., W teatrze prezentacji. O sztuce perswazji, Warszawa 2005. Akty prawne o języku polskim z nowelizacją 200-2003 Apel KRASPu 2015 przeciwko mowie nienawiści. |
Zakres tematów: |
Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. - Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. - Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych. - Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. - Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. - Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej. - SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. - Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języków Ojczystych, debaty na temat współczesnej polszczyzny. - Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. - Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. - Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. - Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. - Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. - „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału |
Metody dydaktyczne: |
Analizy językowe wybranych tekstów z przestrzeni publicznej. Pisemne analizy językowe, wypowiadanie się w wybranych gatunkach języka mówionego i pisanego, sprawdziany |
Metody i kryteria oceniania: |
• Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu • Analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i formy. Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych, dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także. Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria: • uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku… • poprawności językowej m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej i innych, zgodności z norma językową • ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu • merytorycznego poziomu tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu… • ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej. |
Uwagi: |
gr wykładowa dla I DMPC |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.