Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura języka [PC-5F-KUJ] Semestr letni 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kultura języka [PC-5F-KUJ]
Zajęcia: Semestr letni 2021/2022 [2021L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 9:50 - 11:25
sala 3139 (aula C)
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 175
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016

Literatura uzupełniająca:

Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004

Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II

Lewandowska- Tarasiuk E., W teatrze prezentacji. O sztuce perswazji, Warszawa 2005.

Akty prawne o języku polskim z nowelizacją 200-2003

Apel KRASPu 2015 przeciwko mowie nienawiści.

Zakres tematów:

Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Kompetencja

językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. - Kryteria poprawności

językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. - Rodzaje środków językowych, rodzaje

form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób

publicznych. - Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. - Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi

okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. - Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota

perswazji pedagogicznej. - SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i

wychowaniu. - Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języków Ojczystych, debaty na temat współczesnej polszczyzny. - Omówienie Apelu

KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. - Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. - Zabawy słowem.

Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów

wszystkich specjalności. - Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu

praktycznym. - Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka

mediów i nowych mediów. - „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału

Metody dydaktyczne:

Analizy językowe wybranych tekstów z przestrzeni publicznej. Pisemne analizy językowe, wypowiadanie się w wybranych gatunkach języka mówionego i pisanego, sprawdziany

Metody i kryteria oceniania:

• Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz

wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu

• Analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie

powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i

formy.

Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych,

dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz

usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą

słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także.

Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria:

• uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku…

• poprawności językowej m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej i innych, zgodności z norma językową

• ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu

• merytorycznego poziomu tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu…

• ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

Uwagi:

gr wykładowa dla I DMPC

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)